Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Adapter till min eos?

Produkter
(logga in för att koppla)

josseh

Medlem
Jag har en fråga!
Jag har en canon eos 400D och en liten analog canon AE-1. Jag vill gärna använda den sistnämdas objektiv till min digitala kamera och jag undrar om det finns apdaptrar eller dylik utrustning man kan trä på digitalaren?

Tacksam för svar!
 
Ja de finns adaptrar att köpa, sök på e-bay. Men adaptrar för gamla Canonobjektiv är egentligen inte speciellt bra. Anledningen är att avståndet mellan fästet och sensorn är för långt, adaptern behöver en lins för att objektiven skall gå att fokusera på oändligheten. Linsen fungerar som en telekonverter och ökar beskärningsfaktorn ytterligare, dessutom försämrar linsen ofta den optiska kvaliteten.

Sedan bör du kanske tänka igenom om det är värt att använda de gamla manuella objektiv, med tanke på att du förlorar mycket i handhavandet. Objektiven måste bländas ned manuellt, exponeringsmätaren mäter ofta fel med nedbländade objektiv, det kan vara svårt att fokusera manuellt utan fokusstöd (snittbild etc.) och du får naturligtvis ingen autofokus. Det skall nog vara ganska speciella objektiv för att det skall vara värt besväret med en adapter.

/Daniel
 
Aha, mycket jag fick veta där!

Anledningen till att jag funderar på en adapter är för att jag vill ha nya objektiv och vill komma billigt undan pga andra utgifter!

Vad kan en adapter kosta måntro?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.