Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Actions align textlager i PS CS2

Produkter
(logga in för att koppla)

Dan P

Aktiv medlem
Hej,

Sitter och sliter mitt hår, håller på att spela in ett macro för att lägga en ram runt en bild, inget komplicerat men den ska fungera för både stående och liggande bilder. Först minskar jag bilden med automate, fit image, sedan en svart linje runt (canvas size) och sedan en vit tjockare och slutligen en svart.

Nu kommer mina problem, nu ska jag lägga till två textlager ett som skall vara i nedre högra hörnet och ett i övre vänstra och det ska fungera med både stående och liggande bilder.

Jag skapade ett nytt textlager och skrev lite text, sen markerade jag både bakgrundslagret och textlagret, tryckte på flytta knappen och positioneringsknapparna nedre och höger. Nu hamnade texten i nedre högra hörnet, jag flyttar in texten lite med pilknapparna.

Nu ser det ut som jag vill men när jag sedan kör macrot så blir det inte alls bra, texten kan vara försvunnen eller hamna mitt på den stående bilden.

Vad gör jag för fel eller har jag fel arbetsflöde?

bifogar en förklarande bild
 

Bilagor

  • golf.jpg
    golf.jpg
    22 KB · Visningar: 125
Testa det här:

- Skriv din text
- Se till att textlagret är markerat, gör sen en markering av allt genom Ctrl-A
- Gå in i menyn Layers->Align Layers to Selection->Bottom Edges
- Samma igen, men Right Edges (och motsvarande om du vill ha i övre vänstra hörnet)
- Texten är nu allra längst ner i högra hörnet oavsett bildorientering
- Tryck Ctrl-D för att ta bort markeringen
- Tryck Ctrl-T (el. Edit->Free Transform)
- Flytta texten dit du vill ha den med piltangenterna! Inte med musen!
- Tryck Enter
Klart!

Borde funka... Lycka till
 
tack för hjälpen det gick bättre när man gick genom menyerna istället för att använda knapparna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.