Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Abstraktion

Produkter
(logga in för att koppla)

skarpedjup

Aktiv medlem
Har funderat en hel del runt ordet abstrakt och abstrakta bilder.
Vad menas det igentligen med abstrakta bilder?
Är det när bilder är suddiga, med rörelseoskärpa och man inte ser var det är, eller kan det lika gärna vara när man abstraherar något ur en verklighet och gör en bild av det?

En bild som inte avbildar är för mig mer abstrakt än en bild med bara rörelseorkärpa, men som är totalt avbildande.
Abstrakt är lika mycket komposition med i många fall för mig.

Bra fråga. Jag sitter här med NE och läser lite. Som jag förstår det är din bild en abstraktion men inte abstrakt konst (i bemärkelsen Nonfigurativ).
Abstraktion definieras som "En tankeprocess (eller resultatet av en sådan) i vilken man bortser från vissa egenskaper hos en företeelse eller ett föremål och i stället uppmärksammar en eller några få egenskaper." Din bild borde falla in i denna definition men den är dock inte nonfigurativ.

Ett problem med den definitionen borde vara att den utgår från att man kan uppmärksamma samtliga egenskaper hos en företeelse eller föremål och det ställer jag mig frågande till. Således borde alla bilder (eller tankeprocesser) vara abstrakta.

Vad tusan nu då.. Ska ju vara två bilder inlagda, hur blev det så här.

Så här, abstrakt?

Bilagor

• ab1.jpg
    ab1.jpg
    36.1 KB · Visningar: 874
Ja! Där är vi inne på något intressant, figurativt och nonfigurativt.
Det jag nog är inne på är figurativt abstrakt.

Din bild skulle lika gärna var nonfigurativ, för det är ju formerna vi tolkar som något sådant. Det skulle ju lika gärna vara att du valt att framställa såna former men inte alls är det vi tror det är.

Jamas skrev:
Har funderat en hel del runt ordet abstrakt och abstrakta bilder.
Vad menas det igentligen med abstrakta bilder?
Är det när bilder är suddiga, med rörelseoskärpa och man inte ser var det är, eller kan det lika gärna vara när man abstraherar något ur en verklighet och gör en bild av det?

jag tänker att abstrakt är när något blir tvetydigt, när saker och ting inte står klara. behöver inte bara vara att man inte ser vad bilden föreställer rent motivmässigt.tror jag. får se om jag kommer fram till något annat senare under dan:)

markus skrev:

Ett problem med den definitionen borde vara att den utgår från att man kan uppmärksamma samtliga egenskaper hos en företeelse eller föremål och det ställer jag mig frågande till. Således borde alla bilder (eller tankeprocesser) vara abstrakta.

i grova drag så är väl alla bilder abstrakta egentligen(?). det går inte att göra en exakt kopia av verkligheten.
plus att bilden inte bara är vad den är, den har sina tolkningar och upplevelser också
( abstraktioner? vet jag ej vad det betyder, men det lät bra:))

tobias bilder förresten:

jag ser den första som rätt så abstrakt. mkt pga färgen tror jag

den andra känns inte abstrakt för mig.

Jamas skrev:
Ja! Där är vi inne på något intressant, figurativt och nonfigurativt.
Det jag nog är inne på är figurativt abstrakt.

man kanske kan tänka sig att olika slags förvrängingar (perpektiv,förhållanden), konstigt ljus, färger mm kan göra bilden abstrakt även om man ser vad bilden föreställer rent motivmässigt?

en sak jag ramla in på idag när jag tänkte på ordet abstrakt är att ordet konkret inte verkar vara nån motsats. sådär rakt av iallafall.

om man tänker sig några geometriska figurer rakt av, det benämner vi väl oftast som abstrakt. samtidigt så..hur konkret kan det bli? en cirkel och en triangel. känns väldigt konkret:)

förresten, på tal om att alla bilder är abstrakta, tänkte på en lorrysketch när någon lämnar in ett passfoto
" är det verkligen du?"
"ja, det är helt nytaget"
" men du e så liten och platt. och har inga ben"

:)

Javisst, det var det jag funderade på med.
Men å andra sidan kanske man fått fram de geometriska formerna från något annat, dvs abstrakterat ur något som är figurativt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar