Annons

Aargh, Crimson har slutat med svartvitt! VEM framkallar på svartvitt papper än?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eeros

Aktiv medlem
.

Fick hem några bilder från Crimson idag. Svartvita skulle de vara, men de hade ett kraftigt grönstick, fastän de hade framkallats via Prefix-tjänsten (tidigare sa de att via Prefix-tjänsten fick man garanterat svart-vitt).

Ringde upp kundtjänst och de sa att de har upphört med det svartvita papperet. Och jag som har lovat kunden att leverera bilder idag, allra senast i morgon! Nu blir det bråttom - vilket labb framkallar på svartvitt papper från digitala filer?

Tacksam för mycket snabbt svar!

.

Profoto? Diabolaget?

Fast generellt så är det ingen som framkallar på svartvitt papper. Jag gissar att anledningen till att Crimson slutade dels är bristande efterfrågan och dels att det inte blev särskilt bra. Vilket ledde till att många framkallade på det vanliga pappret ändå.

Fast att det är kraftigt grönstick låter märkligt. Jag har kört ut svartvita bilder på det vanliga pappret eftersom deras svartvita inte stämde och de blev tämligen neutrala skulle jag säga.

Bästa svartvita bilderna får man nog annars från dem som skriver ut bilderna istället. Fast det brukar kosta rätt mycket mer.

Mvh
Maverick

Men visst är det bedrövligt att vi fortfarande inne på tjugoförsta århundradet inte kan få bilderna svartvita! Det är så man funderar på att ta fram det egna labbet på nytt... vad skulle kunna vara mer rofyllt än att återigen få inandas alla ångorna (blä!) samtidigt som man ser bilden sakta träda fram?

Jag har också fått gröna bilder från Crimson (som skulle vara svartvita) Helt värdelöst.

Skriver ut allting själv sedan ett par år tillbaka. Alltid perfekt resultat - exakt som jag vill ha det. Och på bra papper som jag själv kan välja. Grädden på moset är att man kan leverera riktigt snabbt om kunden kräver det.

Mvh /Peter

Via proprint (som visserligen använder färgpapper) så får du svartvita bilder helt utan färgstick. kom bara ihåg att kryssrutan för automatisk färgkorrigering (dTFS - autokorrigering) INTE ska vara ifylld för svartvita bilder.

Det framgår inte så tydligt via deras sida men det går alldeles utmärkt att skicka bilderna med adobeRGB som profil.

/Jocke

Ah, det var Procenter han menade. Jo, jag ringde dem, de framkallar inte heller på svartvitt papper, men de garanterade att de kan framkalla svartvitt utan färgstick på färgpapper, ifall jag först konverterar bilden till deras profil och sedan drar ner färgen helt.

Jag laddade upp den konverterade filen på deras FTP-server, mejlade dem och allt gick hur smidigt som helst när jag hade kontakt med deras kundtjänst, de verkade vara mycket kunniga. Nu väntar jag med spänning på att få hem bilden till brevlådan i morgon. Bara den nu inte har färgstick...

Edit: Iofs lovade Crimson också, när jag ringde deras proffskundtkjänst, att de ska kunna framkalla bilden utan färgstick. De skickar den till i morgon, de också. Ska bli intressant att jämföra Procenter och Crimson, för att se vilken av dem som har den bästa svartvita bilden med minst färgstick. Konstigt att ingen av våra kära fototidningar utför jämförande tester mellan labben, där även andra bilder än 10x15 semesterbilder i färg jämförs. Något för Kamera & Bild att bita i?

Senast ändrad:
Hur kommer det sig att Procenter kan göra svartvita bilder på färgpapper medan Crimson inte kan det? Håller de sig neutrala i tonen över tid också?

Berätta gärna hur det blev!

vad har du för grejer du skriver ut dina bilder med Peter?
Jag skriver ut det mesta själv o kör med epson 7800 skrivare med ripen image print funkar klockrent får utställningsklass på svartvita bilderna.
Däremot när jag kör bröllop o någon vill ha flera 100 bilder i storlek 10x15 så lämnar jag mina filer till holly på folkungagatan 08-6409200 dom kör med frontier o då brukar jag plussa på magentan i color balance för att inte få grönstick i svartvita bilderna. Kommer inte i håg i huvudet hur mycket jag plussar magentan för att det ska bli bra i frontiern men det kan du kolla med Anders på Holly foto han har pejl.

Naturligtvis var det procenter jag tänkte på, var lite stressad när jag skrev.

Jag vet delvis varför det inte blir helt svartvitt. Det beror helt enkelt på pappret. Dels att det är ett färgpapper och kemframkallas och dels för att det för det mesta inte är äkta matt papper.

Det första innebär att pappret har färginfo inbyggt eller vad man ska säga. Det i sin tur innebär att det blir otroligt känsligt för betraktningsljus. Ofta skiftar färgsticket med ljuset, grönt känns som troligt under lysrör, röd under glödlampor osv. Därav blir det känsligare på ett icke matt papper.

Skriver man ut på ett papper så minskar dessa problem i och med att pappret i sig inte innehåller någon färginfo, det vita reflekterar naturligtvis betraktningsljuset fortfarande men i betydligt mildare form med avseende på färgstick.

Så vi får nog leva med att kemlabbens kopior är känsliga för färgstick även i framtiden. Fast de brukar kunna lyckas rätt bra ändå. Jag har som sagt crimsonkopior som är helt okej och som är körda på prefixen.

Mvh
Maverick

Lite svårt att avgöra på skärmen vilken som är mest "svart", men du som har papperskopiorna i handen kan väl berätta? Brukar ju använda Crimson, men om/när jag får anledning att göra svartvita kopior kan det vara bra att veta...

Ooops, råka radera inlägget när jag skulle editera stavfel. Här kommer det igen.

Bilden till vänster är från Crimson, bilden till höger från Procenter. Båda labben har alltså framkallat en svartvit bild på färgpapper. Crimsons bild uppvisar en kraftig grönstick, medans Procenters bild ser tämligen neutral ut.

Bilagor

• ProcenterVsCrimson.jpg
    ProcenterVsCrimson.jpg
    56.8 KB · Visningar: 2,053
Tack, det stämmer ju med uppfattningen jag fick av att se dina bilder på min laptopskärm. Lite förvånande att Crimson inte lyckas bättre -- men bra att komma ihåg!

Vad beror detta på tror ni? Är det Crimsons maskiner som är dåliga, eller är det pappret som skiljer?

Vad beror detta på tror ni? Är det Crimsons maskiner som är dåliga, eller är det pappret som skiljer?

Eller är det belysningens inverkan som gör skillnaden. Färgfotopapper har relativt hög metameri i de neutrala färgerna, så rätt små ändringar i belysningen påverkar utseendet på bilden i större utsträckning än vad man får på dagens bästa bläckstråleskrivare och papper.

Stefan

Crimson framkallar även sv/v filmer man skickar in på samma färgpapper som de digitala. De har även de ett klart grönstick om ja jämför med kopior jag gjort själv i mörkrum

Eller är det belysningens inverkan som gör skillnaden. Färgfotopapper har relativt hög metameri i de neutrala färgerna, så rätt små ändringar i belysningen påverkar utseendet på bilden i större utsträckning än vad man får på dagens bästa bläckstråleskrivare och papper.

Stefan

Grönsticket framträder helt klart mest i ljusrörsbelysning (Just Normlicht 5000K), men syns tydligt även i naturlig dagsljus, samt i glödlampsbelysning. Den är så pass framträdande att även lekmän reagerar på grönsticket, men visst, en viss del av grönsticket kan förklaras med metameri. Det var inget jag kunde tänka mig att leverera till kunden. Som tur var löste allt sig genom att jag beställde samma bild via Procenter.

Grönsticket framträder helt klart mest i ljusrörsbelysning (Just Normlicht 5000K), men syns tydligt även i naturlig dagsljus, samt i glödlampsbelysning. Den är så pass framträdande att även lekmän reagerar på grönsticket, men visst, en viss del av grönsticket kan förklaras med metameri. Det var inget jag kunde tänka mig att leverera till kunden. Som tur var löste allt sig genom att jag beställde samma bild via Procenter.

De flesta som gör profiler gör dem för att fungera optimalt under naturligt dagsljus, så också jag. Så syns färgsticket under ett sådant ljus, då har deras papper, kemi eller arbetssätt förändrats från den tidpunkt när de gjorde profilen.

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar