Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AAAaargh. Färger är av förbannelse

Produkter
(logga in för att koppla)

bjornt

Aktiv medlem
Nu måste jag skriva av mig lite.

Varför skall det vara så inneh*lvete svårt att få till rätt färger på korten som ögat uppfattar det?

När man fotar analogt så pajjar ju filmen sitt, framkallningen (säkert) lite, och kopiering (ganska mycket). Dia är ju inte mycket bättre eftersom det blir fel direkt så att säga. :/
På digitalare gäller det att få rätt färgbalans - men eftersom jag inte har någon vet jag inte hur svårt det är att få det rätt.

Men! Säg sen att man har lyckats fånga en kanonbild och vill både lägga upp den på webben och skriva ut den på papper.
Satt igår och scannade, fick färgerna rätt (trodde jag). Bytte dator idag och såg att färgerna var skit. Gorde om. Osäker på vad som egentligen är rätt (men nuvarande skärmen skall vara ganska kalibrerad iaf).

Skriver ut bilden. Färgerna är skit igen. Det är ju inte lätt att problemlösa heller - är det skit in, skit ut som påverkar - eller lägger skrivaren helt enkelt på egna färgslöjor av ren jävelskap?


Nä usch! Varför kan inte vi vanliga dödliga köpa "färgkalibrerade" enheter? Typ, jo den här {skannern, skrivaren, skärmen} skall jag köpa för den har {fyndig logga som visar att den är färgkalibrerad}.
 
själv tycker jag oxå att skrivare är av förbannelse och låter fotolabb göra den biten.

eftersom jag plåtar digitalt är färger ingen konst (hm, nåja.. enklare iaf) eftersom det oftast går att ställa in önskad vitbalans manuellt i kameran, eller att man plåtar en neutralt grå ruta i nån bild som man kan färgställa efter på ett kick.
 
bjornt skrev:
Nä usch! Varför kan inte vi vanliga dödliga köpa "färgkalibrerade" enheter?

Därför att man även skulle få köpa med ett färgkalibrerat rum i paketet. Dessutom ger olika papper olika ton, piratbläck ser annorlunda ut än "origial" osv osv osv. Man får helt enkelt kalibrera sina grejer själv. Det gäller både skärm, scanner, skrivare papper osv, om man ska ha ett helt optimalt resultat. Man måste alltid ha samma omgivande ljus. Skiner solen in genom fönstret blir inte resultatet detsamma som om det är mulet ute.

Dock brukar de flesta tillverkare skicka med färgprofiler som funkar rätt bra om man inte är allt för petig. Pga toleranser blir det ju aldrig helt 100% korrekt dock.

Sedan måste man givetvis konvertera bilden till respektive färgrymd innan man skriver ut, skickar till framkallning eller liknande. Men det förutsätter jag att du gjort. sRGB för webben och skrivarens profil för utskrift.
 
Robert har ju iofs redan berättat det här om färgsystem, men jag tar det lite kortare :)

RGB används på skärm
CMYK används vid utskrift
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.