Annons

AA-batteri i batterigreppet MB14

Produkter
(logga in för att koppla)

connyM

Aktiv medlem
Hej,
Har nu fått hem min D600 med batterigreppet MB14.
Provade med att bara ha original-batteriet i greppet och inget i kameran, funkar bra.
MEN att bara ha AA-batteri i greppet (inget i kameran) funkar inte !!
Någon som vet mer, går eller är det fel på mina grejer ?
Jag kan nämligen inte hitta någoti bruksanvisningarna för kamera eller batterigrepp.

//Conny
 
Menar du att du får något felmeddelande eller liknande eller går kameran bara inte igång?
Jag vet att när jag använde mitt batterigrepp till min 500D så var det väldigt kinkigt om man körde med olikladdade batterier (alkaliska som uppladdningsbara) och t.o.m. med olika fabrikat på batterierna. Det gick fint med nyköpta, samma märkebatterier dock.

Tänkte om det kanske var något sådant?

/Staffan
 
Menar du att du får något felmeddelande eller liknande eller går kameran bara inte igång?
Jag vet att när jag använde mitt batterigrepp till min 500D så var det väldigt kinkigt om man körde med olikladdade batterier (alkaliska som uppladdningsbara) och t.o.m. med olika fabrikat på batterierna. Det gick fint med nyköpta, samma märkebatterier dock.

Tänkte om det kanske var något sådant?

/Staffan

Hej,
Nä, inga felmeddelande inget över huvudtaget,, om jag kör enbart AA-batteri(alkaliska). Det blir helt dött, kameran går ej "igång". ALLT är släckt.

Stoppar man sedan i original-batteriet i kameran och AA-batterierna i batterigreppet och går in i menyn för batteri-information, så visar den att originalbatteriet är ladddat till XX %, men i rutan för batteri-greppet är det helt tomt.

//Conny
 
Dum fråga som måste först lösas. Är det färska batterier/testat andra och är de rätt isatta?



/Stefan R. Nilsson
 
Nästa dumma fråga. Använder du rätt insats. Den avsedd för AA-batterier. Fast jag antar att det är omöjligt att få i AA i den andra insatsen.

/Stefan
 
Kan man använda batterigreppet utan att ha originalbatteri i facket i kameran?
Undrar hur strömöverföringen genomförs.... För Canons del så överförs ju strömmen via batterifacket.

/Stefan
 
Kan man använda batterigreppet utan att ha originalbatteri i facket i kameran?
Undrar hur strömöverföringen genomförs.... För Canons del så överförs ju strömmen via batterifacket.

/Stefan

Precis vad jag tänkte. De batterigrepp som jag har haft går ju inte att använda alls med ett batteri i "orginalfacket" i kameran?? Kanske är nån annan lösning på nikons?

/Staffan
 
I menyerna så bör du kunna välja prioritering för batterierna, alltså om kameran först ska använda batterierna i greppet eller först använda det i kamerahuset. Jag vet inte exakt hur det är med D600, men på D700 så står det "BP" bredvid batterimätaren på topdisplayen när den använder batterierna i greppet. Prova att ha batteri både i greppet och i huset, och se om kameran på något sätt indikerar att den känner av batterierna i greppet.

Och ja, vad gäller Nikons grepp (alltså även MB-D14) så är de smarta och har satt kopplingarna på undersidan av huset så att man fortfarande kan ha ett batteri i huset och slippa fippla med batteriluckan.

På D700 går det att använda alkaliska batterier i greppet, vet dock inte om det kräver att det sitter ett batteri i huset också. Jag kan inte uttala mig om D600 tyvärr.
 
Hej,
Har nu fått hem min D600 med batterigreppet MB14.
Provade med att bara ha original-batteriet i greppet och inget i kameran, funkar bra.
MEN att bara ha AA-batteri i greppet (inget i kameran) funkar inte !!
Någon som vet mer, går eller är det fel på mina grejer ?
Jag kan nämligen inte hitta någoti bruksanvisningarna för kamera eller batterigrepp.

//Conny

Hej Conny! Har också fått hem min d600 och jag har exakt samma problem. Batterigreppet fungerar inte när jag sätter i 4 batterier. Även fast jag ställt in kameran på att sluka batterigreppets batteri först, stendött!

Någon som har någon aning vad som är fel på detta? Alla batterier är fulladdade och dom sitter rättvända i batterigreppet. Men kameran förblir stendöd om man inte kör med vanligt batteri.
 
Hej Conny! Har också fått hem min d600 och jag har exakt samma problem. Batterigreppet fungerar inte när jag sätter i 4 batterier. Även fast jag ställt in kameran på att sluka batterigreppets batteri först, stendött!

Någon som har någon aning vad som är fel på detta? Alla batterier är fulladdade och dom sitter rättvända i batterigreppet. Men kameran förblir stendöd om man inte kör med vanligt batteri.

Det står på nätet att det är 6 st batterier i greppet ?
 
Bara att be om ursäkt!!!!

Nu funkar det. Bara att erkänna att jag missat !!!!
Till mitt försvar vill jag dock säga, ingen är perfekt ;)

Tack alla ni som engagerat er i mitt problem
//Conny
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.