Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

A900 vs D3x , brus?

Produkter
(logga in för att koppla)
På iso högre än 3200 var skillnaden ganska tydlig, men det ser ut att vara en klar förbättring än direkt ur kameran för A900. DxO borde om inte annat veta hur de skall göra för att minimera det mätbara bruset...
 
Det som tydligt visas i denna test är att har man en A900 ska man hålla sig borta från Lightroom (och andra Adobe-programvaror med samma RAW-framkallare). Varför har Adobe misslyckats så totalt med A900?
 

Hej!

Jag tycker det finns en ganska tydlig skillnad i de bilder som visas där. Sedan kan man alltid fundera över hur viktig skillnaden är.

Jag har kört A900 och D3x sida vid sida - det är en tydligt synlig skillnad i brus och även i andra bildegenskaper.

Om den skillnaden sedan är viktig och värd priset är en annan sak, för en liten grupp kräsna fotografer är det nog så. För den överväldigande majoriten ger A900 långt mer än tillräckligt bra bilder och gör det till ett mycket lägre pris.
 
Gör man det genom att göra sitt bästa för D3x och sitt värsta för A900? Det hjälper nog bara Nikon.

Hmm. 5dm2 var ju klart bast dar, sa kan det vara som sa att Adobe gor sitt basta for de storsta dar de kommer bli bedomda mest?

Men det ar ju allmant kant att Camera RAW osv, ar sa dar..

Jag skulle vilja se en jamforelse mellan DPP/CaptureNX och Aperture och ACR..
 
Gör man det genom att göra sitt bästa för D3x och sitt värsta för A900? Det hjälper nog bara Nikon.

Då skall du se hur bra det blir när du använder det bästa för Nikonkameran istället för Adobes skit :). Dvs Nikons egna programvaror. Helt överlägsna Adobes svit när det gäller brushantering

Ett test som detta säger inte speciellt mycket om hur bra det KAN bli med respektive kamera. Det är ju allmänt kännt att vissa program har svårare resp lättare med specifika modeller och fabrikat. Adobe gör inte ett speciellt bra arbete med Nikons råfiler, enligt min samk i alla fall. Det förekommer även rätt många rapporter om samma brist med Sonys kameror. Känns lite som om Adobe sneglat mest på Canon under utveckligen av Camera Raw :)
 
Senast ändrad:
Testade DxO igår och det är en stor skillnad i detaljerupplösningen mellan DxO och alla Adobes produkter. Detta på min A700.

Kommer aldrig använda Adobes produkter för "framkallning" mer.
 
http://translate.google.se/translat...-lightroom&catid=67:dxo-optics-pro&Itemid=317

Angående ISO 6400. Menar de att man får bättre resultat med de här 3 kamerorna än högiso-monsterna d3/d700 om man tänker printa ut i A3 på grund av att bruset är mindre än bläckdropparna?

"Even in A2, it is likely that the prints from the 3 files remain more than watchable. It is obviously far from what appear to allow the D3 or D700 in crop 100% sensitivity, but it is doubtful that A3 printing, which matches the nominal sensor 12MP full-frame, the difference is really significant because the noise from fine sensors for high definition becomes much less than the dimension of printing dot. Il passerait alors "sous le tapis", comme on s'amuse à le dire. It then would pass "under the rug," as fun to say. "
 

Jag är tämligen övertygad om att om ett blindtest gjordes mellan dessa tre kameror när samma motiv tagits och bästa tänkbara konvertering och bildbehandling gjorts samt om bilderna skrevs ut i A3 och beskådades på 1,5 meters håll så skulle det vara oerhört svårt att skilja resultatet åt - på alla ISO-tal från 100-6400.

I praktiken är således kamerorna i stort sett likvärdiga i färdig bild förutsatt att bästa objektiv och programvaror används.
 
Jag är tämligen övertygad om att om ett blindtest gjordes mellan dessa tre kameror när samma motiv tagits och bästa tänkbara konvertering och bildbehandling gjorts samt om bilderna skrevs ut i A3 och beskådades på 1,5 meters håll så skulle det vara oerhört svårt att skilja resultatet åt - på alla ISO-tal från 100-6400.

Om du gör blindtestet med en enda bild ja. Men om du gör samma blindtest med en serie bilder med olika typer av krävande motiv så blir det en annan femma. Då skulle nog de flesta fotografer i målgruppen för D3x ganska lätt kunna se skillnader mot en A900.

Om sedan skillnaderna är viktiga är en annan femma. För de flesta fotografer är svaret nej.

I praktiken är således kamerorna i stort sett likvärdiga i färdig bild förutsatt att bästa objektiv och programvaror används.

Likvärdiga i många odramatiska bildsituationer, ja. Likvärdiga med tanke på kraven för en de flesta entusiastanvändare, ja. Men likvärdiga bildresultat för en yrkesfotograf i dennes verksamhet, nej
 
Kikar man på den näst sista rutan, den mörkgrå, så ser man att A900 ligger ett steg sämre än D3. Sen är det ju så att det är inte bara bruset som avgör om en RAW-konverterare är bra. Jag såg en test för ett år sen när A900 kom och då såg man många fler problem i bilden att ta hänsyn till. Kan iofs. tänka mig att DxO låg bra till i den testen.
 
Testade DxO igår och det är en stor skillnad i detaljerupplösningen mellan DxO och alla Adobes produkter. Detta på min A700.

Kommer aldrig använda Adobes produkter för "framkallning" mer.

Tack, har precis gjort samma "upptäckt". Synd bara att LR har så bra katalog funktion, nu behöver man ju båda :( för att klara biffen...
 
Vad tyst det var från alla Canonkvirulanter Men testet visar klart att det inte bara hänger på kameran utan också på framkallningen allt för många testare använder slentrianmässigt Adobe till allt och sedan gnäller de på kameratillverkarna, givitvis borde kameratillverkarnas egna framkallare användas vid bedömningen av kamerorna och sedan kan de väl testa de olika framkallarna mot varann.
 
Det är inte så svårt att dölja brus när man idiot-drar allt till blockerat svart. Och använder brusreducering.

Varför inte dra ner exponeringen i framkallningen så allt verkligen blir helt SVART? Då syns ju inget brus alls! Eller passa på att kör en Gaussian blur med radie 5 också, då ser du inte mycket skillnad. Den som framkallat bilderna vet naturligtvis om detta. Alla brister och skillnader går att dölja i en jämförande bild om man tillför tillräckliga mängder försämring av förutsättningarna för att se skillnaderna.

Du kan nog inte se skillnad på på ett beg. lågpris-zoom du köpt på Tradera för 200kr och det dyra ZA24-70 om du bländar ner till F/11, och arbetar lite i efterbehandlingen för att göra bilderna så lika som möjligt och skriver ut mindre än A4. Det betyder inte att skillnaderna inte finns, bara att den som testar gjort allt för att skillnaden INTE ska synas. Det finns dock tillfällen då man inte kan eller vill köra F/11, utan kanske F/4 och vill köra betydligt större bilder - då kommer man se betydligt mer utslagsgivande skillnader.

Samma bilder, samma utsnitt som länkades till, men med en VETTIG framkallning (i ett "neutralt" program) som inte blockar allt under mellangrått till svart - man kan fortfarande se att det är en glasflaska till höger, och inte bara ett svart block av "något". Nerskalat till 66% för att man ska få lite mer överblick. ISO3200, identisk efterbehandling. Det är inte speciellt svårt att se vilken som är vilken. Visst, det går att göra A900-bilden "bättre". Men det går att göra D3x-bilden precis lika mycket bättre, och lite till - eftersom den har mer kvar att arbeta med.

För den som vill/kan betala för och behandla denna skillnad kan den göra enormt mycket - rätt utnyttjad. För den som vill/tycker att det är värt att processa sönder en bild för att radera samma skillnad så kan det väl också ganska lätt göras. Jag tror dock inte bilden tjänar på det.
 

Bilagor

  • A900SLI3200.jpg
    A900SLI3200.jpg
    97.2 KB · Visningar: 265
  • D3XSLI3200.jpg
    D3XSLI3200.jpg
    98.4 KB · Visningar: 263
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.