Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

A900 tar sig an ett bröllop

Produkter
(logga in för att koppla)

ondjultomte

Aktiv medlem
http://forum.getdpi.com/forum/showthread.php?t=6620


The Arsenal: A900, A900 with battery grip (both with hand straps); Zeiss 16-35/2.8, 24-70/2.8, 85/1.4, 135/1.8; Sony flash and multiple types of diffusers, 100 gig of CFs, 8 spare AA rechargeable; 3 extra Sony batteries ... all snug in Think Tank Urban Disguise 40 shoulder bag. (I usually use a roller, but this wedding had us moving all over the place where I needed a compact, take with "working bag."

Observations/Performance: Moving at the speed of light for up to 8 hours reveals strengths and weaknesses in short order ... both of the system and the user. The question for me was ... will the A900 stand up to all the challenges that the Nikons handle so well? Lenses snobbery is one thing, but if you miss the shot, the lens doesn't matter at all. And, do I have enough experience with this camera to trust a wedding job to it (well, I wouldn't have even tried if I thought I didn't ... but there are unknowns until you actually do it rather than practice it.)

The A900 cuts the mustard, and delivers Zeiss deliciousness!

FOCUS: Happy to report that of 500 shots only a doz. or so were OOF ... I had zeroed in the focus calibration on both cameras and neither missed a beat even in really low light at the reception ... except when I accidently depressed the Manual Focus button located on the Zeiss lenses because of the way I hold the lens in my left hand and where my thumb falls. This is a nice manual feature until stuff like that happens ... then it's not nice. I rather that button not be there, and relegate it to a camera button for the right thumb to activate or something like that. Of have a AF lock for the lens button.

ISO: now the Sony can't hold a candle to the Nikons in this department ... but it did better than expected. I did a lot of shots at 800 with plenty of room ... as long as the room was slight over-exposure rather than heavy under. BUT, under wasn't as bad as I thought ... some noise but the kind I can live with. The criteria I use for judging this is in print form ... NOT on screen. I do not do much ISO 2000 even with the Nikons because I don't need to be fixing Raccoon eyes from dead overhead lighting at most of these venues. My preference is fill that is had to detect when possible ... and most of the time ISO 800 does the trick.

Flash: I did have some difficulty with inconsistent flash/ambient balance ... but I do attribute that more to me than the camera ... it takes awhile to grasp what to do with each different camera ... I had to relearn this when swapping from Canon to Nikon ... and now again with Sony. We'll see as time goes on. I'm not crazy with having to use the menu to alter flash comp., but there is a silver lining to that also ... I leave the screen on that menu and hit the function button to alter the flash comp .... the good part is that it is easy to see in dark conditions which is almost all the time.

What made it all worthwhile was opening the shots in LR ... the 3D pop of the images depicts a clear departure from my Nikon stuff (except maybe the Nikon 200/2VR which in itself is the reason to have a Nikon in the tool kit.) While there are other RAW developers that may be better, LR-2 is super fast for this type of work while being super secure at the same time.
 
http://forum.getdpi.com/forum/showthread.php?t=6620


The Arsenal: A900, A900 with battery grip (both with hand straps); Zeiss 16-35/2.8, 24-70/2.8, 85/1.4, 135/1.8; Sony flash and multiple types of diffusers, 100 gig of CFs, 8 spare AA rechargeable; 3 extra Sony batteries ... all snug in Think Tank Urban Disguise 40 shoulder bag. (I usually use a roller, but this wedding had us moving all over the place where I needed a compact, take with "working bag."

Observations/Performance: Moving at the speed of light for up to 8 hours reveals strengths and weaknesses in short order ... both of the system and the user. The question for me was ... will the A900 stand up to all the challenges that the Nikons handle so well? Lenses snobbery is one thing, but if you miss the shot, the lens doesn't matter at all. And, do I have enough experience with this camera to trust a wedding job to it (well, I wouldn't have even tried if I thought I didn't ... but there are unknowns until you actually do it rather than practice it.)

The A900 cuts the mustard, and delivers Zeiss deliciousness!

FOCUS: Happy to report that of 500 shots only a doz. or so were OOF ... I had zeroed in the focus calibration on both cameras and neither missed a beat even in really low light at the reception ... except when I accidently depressed the Manual Focus button located on the Zeiss lenses because of the way I hold the lens in my left hand and where my thumb falls. This is a nice manual feature until stuff like that happens ... then it's not nice. I rather that button not be there, and relegate it to a camera button for the right thumb to activate or something like that. Of have a AF lock for the lens button.

ISO: now the Sony can't hold a candle to the Nikons in this department ... but it did better than expected. I did a lot of shots at 800 with plenty of room ... as long as the room was slight over-exposure rather than heavy under. BUT, under wasn't as bad as I thought ... some noise but the kind I can live with. The criteria I use for judging this is in print form ... NOT on screen. I do not do much ISO 2000 even with the Nikons because I don't need to be fixing Raccoon eyes from dead overhead lighting at most of these venues. My preference is fill that is had to detect when possible ... and most of the time ISO 800 does the trick.

Flash: I did have some difficulty with inconsistent flash/ambient balance ... but I do attribute that more to me than the camera ... it takes awhile to grasp what to do with each different camera ... I had to relearn this when swapping from Canon to Nikon ... and now again with Sony. We'll see as time goes on. I'm not crazy with having to use the menu to alter flash comp., but there is a silver lining to that also ... I leave the screen on that menu and hit the function button to alter the flash comp .... the good part is that it is easy to see in dark conditions which is almost all the time.

What made it all worthwhile was opening the shots in LR ... the 3D pop of the images depicts a clear departure from my Nikon stuff (except maybe the Nikon 200/2VR which in itself is the reason to have a Nikon in the tool kit.) While there are other RAW developers that may be better, LR-2 is super fast for this type of work while being super secure at the same time.

Kom igen med en egen rapport, med en egen Sony A900, samt med egna gluggar!
Referera till andras iakttagelser, ser jag som mera som ett eko ...
Jag har en Sony A900, med passande gluggar!
Den har varit med på bl.a. bröllop, med självklart lysande resultat ...
Kan rekommenderas!
 
Kom igen med en egen rapport, med en egen Sony A900, samt med egna gluggar!
Referera till andras iakttagelser, ser jag som mera som ett eko ...
Jag har en Sony A900, med passande gluggar!
Den har varit med på bl.a. bröllop, med självklart lysande resultat ...
Kan rekommenderas!

Kan hålla med om att en egenupplevd fotosession hade varit mer givande.
Dock är A900 lite i skymundan p g a Canons/Nikons kameror i 24x36-format så varje tråd om denna, i mitt tycke fantastiska kamera är absolut välkommen.

Använder både A900 samt Canon 5DMkII (och har ganska lång erfarenhet från 1D-serien samt Nikon D2x/D3) och A900 har en oslagbar egen karaktär som lyfts fram för sällan.

Har testat att plåta action med den och Sonnar 135/1.8 ZA och jo, den är bra till det också. Men jag går inte gärna över iso 800 med den.
AF är extremt pricksäkert jämfört med 5DMKII när ljusstarka gluggar används.
 
Jag fattar jag inte en hätsk ton för någon lägger ut läs-(tips).. Jag blir då glad över sådant oavsett dom självupplever det eller finner intresant läsning samt förmedlar den... jag sitter ju inte och söker info dygnet runt. Så länkar mm är ju klart tacksama att få sig till livs helt utan ansträngning...

Dessutom är Sonyisterna inte direkt världens mest givmilda på lite fotoupplevelser.. Utan det är mest tystnad på Svenska forum ifrån Sonyanvändarna om användande i verkligheten...Eller trevliga fotoexempel..

Så bjussa på nått själva i stället för klaga på folk som i alla fall försöker förmedla lite läsning eller bilder..

Mvh
Tobbe... Som just gjort klar en tråd med massa bilder av hifi för jag har så roligt med mina hifivänner som ofta även har fotointresse...Att bjuda på sig själv är gratis.. Samt oerhört roligt...Så klaga mindre och bjud på mer själva även om det är länkar till andra som bjussar på saker...
 
Kom igen med en egen rapport, med en egen Sony A900, samt med egna gluggar!
Referera till andras iakttagelser, ser jag som mera som ett eko ...
Jag har en Sony A900, med passande gluggar!
Den har varit med på bl.a. bröllop, med självklart lysande resultat ...
Kan rekommenderas!


Öh, ok ? Ser jag dig skriva något där du inte utfört egna tester skall jag genast påpeka detta så du kan tabort dina inlägg då det uppenbarligen inte är okay att sprida information.

Värre smörja har jag inte läst på länge, passar det sig inte så kan du sluta ögonen eller avsluta ditt konto här.

Vilka gnällkärringar det finns på detta ställe :O tycker synd om dem som måste vara i din närvaro


Jag lämnar nu detta forum, då jag tröttnat på alla negativt personer. Sista gången som jag hjälper till att bidra med ny information.
 
Senast ändrad:
Öh, ok ? Ser jag dig skriva något där du inte utfört egna tester skall jag genast påpeka detta så du kan tabort dina inlägg då det uppenbarligen inte är okay att sprida information.

Värre smörja har jag inte läst på länge, passar det sig inte så kan du sluta ögonen eller avsluta ditt konto här.

Vilka gnällkärringar det finns på detta ställe :O tycker synd om dem som måste vara i din närvaro


Jag lämnar nu detta forum, då jag tröttnat på alla negativt personer. Sista gången som jag hjälper till att bidra med ny information.

Jag uppskattar verkligen ofta de länkar du lagt ut Kristoffer. Du är mycket bättre än jag på att hitta bra och intressant material, så jag tycker som Torbjörn. Jag är glad för alla som delar med sig av både kunskap och engagemang och som har både nyfikenheten och energin att gräva fram intressanta saker på nätet. Så fortsätt du. Jag läser när jag har tid och lust.

Men visst behöver vi lite riktiga nyheter från Sony snart, även om jag är ganska imponerad över hur infotätt Sony verkar vara. Om man drar sig till minnes hur de lade locket på efter övertagandet av Minolta så inser man att vill de inte ge oss något den officiella vägen, så är det inte mycket till läckor att hoppas på. Det verkar nästintill som om man har någon tortyrclausul i deras "disclusure agreements", så ingen vågar prata bredvid mun.
 
Jag uppskattar verkligen ofta de länkar du lagt ut Kristoffer. Du är mycket bättre än jag på att hitta bra och intressant material, så jag tycker som Torbjörn. Jag är glad för alla som delar med sig av både kunskap och engagemang och som har både nyfikenheten och energin att gräva fram intressanta saker på nätet. Så fortsätt du. Jag läser när jag har tid och lust.

Men visst behöver vi lite riktiga nyheter från Sony snart, även om jag är ganska imponerad över hur infotätt Sony verkar vara. Om man drar sig till minnes hur de lade locket på efter övertagandet av Minolta så inser man att vill de inte ge oss något den officiella vägen, så är det inte mycket till läckor att hoppas på. Det verkar nästintill som om man har någon tortyrclausul i deras "disclusure agreements", så ingen vågar prata bredvid mun.

Aven jag uppskattade initiativet att lägga ut info men det är precis som du skriver. Och då är det uppfriskande med egenupplevda erfarenheter av en produkt. Så Ondjultomte ska inte känna sig trampad på tårna för att han länkade till någon annans upplevelse. Tvärtom, vilket jag kanske antydde för svagt i mitt första inlägg.

Tyvärr har jag inte så många intressanta saker att tillföra om A900 av känd anledning (Det vet ju du som också deltar i AF-tråden). Mycket av min tid har gått åt till fokustester och det är ju förvisso ett område där A900 briljerar med ljusstarka gluggar på full öppning vad gäller pricksäkerhet.

Någonting som dock A900 verkar sämre på än sina lillebrossor/systrar är det ärvda AS-systemet från KM.
Med en tung 135/1.8 kan jag max få det systemet till att prestera något så när på 1½-2 steg. Verkar inte som om kameran "läser in optikens tyngd". Så det blir 1/30 sek på den gluggen. Med min ännu tyngre Canon EF 70-200/2.8 is usm kör jag med lätthet 1/15 sek i 200mm-läge.

men det är klart att de där påvra stegen AS levererar är bättre än inga.

Annat jag upplevt rent tekniskt: Bästa sökaren på marknaden, Vertikalgreppet ett ergonomiskt mästerverk som får en 1DsMkIII att framstå som en såpad tegelsten, en autovitbalans som får 5DMKII:s dito att framstå som ett skämt i inomhusbelysning,känslan av att ha en pålitlig 70-80 tals analogkamera i nävarna.

I övrigt ett sofistikierat snabbnavigerat system för att ställa om värdena som paradoxalt nog understryker "gammal hederlig kamera"-känslan.

Priset: Tja, inga småpengar men ett helmetallbygge som är nästan 3 ggr billigare än Nikons D3x med samma upplösning.

Kompabilitet: Finns ju en massa gluggar från Minoltatiden som funkar klockrent på den. Därtill tar den även aps-c optik fast upplösningen då minskar till 11mp.

Så jag ser gärna fältrapporter från andra på FS som använt kameran i olika sammanhang. Därför vore det synd om denna tråd tynade bort.
 
Jag fattar jag inte en hätsk ton för någon lägger ut läs-(tips)..

är det nån som fattar varför larsborg alltid är otrevlig? överallt där han drar fram är han otrevlig. det är den bild jag fått av honom iallafall.


detta är ju sonydelen, så här ska väl inte Kristoffer behöva få skit för att han skriver och länkar om sony!



lennart: är det bara med det objektivet, eller är det rent generellt som du får 1-1½ stegs förbättring?
 
Kom igen med en egen rapport, med en egen Sony A900, samt med egna gluggar!
Referera till andras iakttagelser, ser jag som mera som ett eko ...
Jag har en Sony A900, med passande gluggar!
Den har varit med på bl.a. bröllop, med självklart lysande resultat ...
Kan rekommenderas!


Lägg av..totalt onödigt.

Om det nu hade varit en egen rapport från Kristoffer eller från dig själv för den delen istället för en länk till en annans rapport vad hade skillnaden i läsningen varit för mig/andra läsare???

Hade inte varit någon som helst skillnad för mig eftersom det rör sig om en "avändarupplevelse"..jag tycker det är roligt o intressant o läsa hur andra upplever sina kameror/objektiv så jag är glad för det "lilla" som läggs ut här på FS som handlar om Sony. För som Mayro säger så är det väldigt snålt med bilder/intryck från Sonyanvändare här på FS.
 
Någonting som dock A900 verkar sämre på än sina lillebrossor/systrar är det ärvda AS-systemet från KM.
Fullt rimligt med tanke på att skakningsoskärpa syns dubbelt så mycket på en A900 jämfört med en kamera med halva upplösningen. Det blir ju speciellt känsligt när man plåtar med superskarpa fasta gluggar som Zeiss 135mm f1.8 också.

Personligen har jag ju använt A900an en hel del i studio men där är prioriteten att kamerans gränssnitt främst ska hålla sig ur vägen och "bara fungera" så att jag kan fokusera på att få till rätt ljus, poser, uttryck. Både A700 och A900 har fungerat exemplariskt för detta eftersom de låter en programmera in sina egna snabbval på en ratt och där mitt förprogrammerade "studioval" (ISO125, RAW, M-läge med f8, 1/200, dagsljus WB, porträttinställning med minskad färgmättnad och ökad kontrast) alltid ser till att kameran ligger rätt. Sedan levererar förstås A900an underbara filer att arbeta med, både upplösningsmässigt men även vad det gäller dynamiskt omfång.

Har plåtat en del direkt in i datorn med båda kamerorna också, och skulle definitivt göra mer sånt i studion om min laptop hade bättre skärm.
 
Kom igen med en egen rapport, med en egen Sony A900, samt med egna gluggar!

Jag kan förstå din kommentar, även om den kan anses lite kantigt formulerad till ts.

Då många ger "expert" kommentarer utan att ens ha användt utrustningen i fråga (referar inte till TS)

Sedan kan det ju finnas en orsak till varför inte alla Sony användare vill dela med sig av sina erfarenheter gällande Sony systemet här på FS.

Första gången jag delade med mig av min erfarenheter gällande Sony, ja då blev kallade både det ena och det andra, och speciellt då av "experter" som inte använder utrustning i fråga...

Så vad är poängen att dela med sig sina erfarenheter om det enda folk vill höra är det positiva ?


Har ingen som helst nytta eller glädje av att vara medlem in någon sorts "fanclub" där fokuset mer ligger på Sony som företag och hur de klara sig på marknaden (där man siar om både ditten och datten), än på själva produkterna och hur de presterar under olika förhållanden.

/P
 
Senast ändrad:
Första gången jag delade med mig av min erfarenheter gällande Sony, ja då blev kallade både det ena och det andra, och speciellt då av "experter" som inte använder utrustning i fråga...
Bästa medicinen mot sådant är nog att du själv postar någon bild i din profil så kan folk kan bedöma vilken nivå dina egna erfarenheter kommer ifrån. Sedan kan du bara ignorera icke-användarna och låta folk dra sina egna slutsatser.

Största problemet jag har med användningsomdömen, som det ovan, är att man inte vet vilka resultat de producerade...
 
Senast ändrad:
Bästa medicinen mot sådant är nog att du själv postar någon bild i din profil så kan folk kan bedöma vilken nivå dina egna erfarenheter kommer ifrån. Sedan kan du bara ignorera icke-användarna och låta folk dra sina egna slutsatser.



Ser inte hur nivån på erfarenheten är relevant så länge den är min egen.

Det blir i stort sett att ignorera större delen av detta forumet då... .-)
 
lennart: är det bara med det objektivet, eller är det rent generellt som du får 1-1½ stegs förbättring?

Svårt att besvara då de andra gluggarna jag har är lättare, men jag köper helt och hållet Will Saars inlägg ang FF med hög upplösning vs aps-c. Vill minnas att Christian Nilsson på FOTO också i sitt test av kameran antydde något om att 2 steg verkade vara gränsen när han testade A900 tillsammans med den ganska stora och tunga 24-70/2.8 ZA (som dock är lättare än 135/1.8).

Med exv 50/1.4 märker man det inte på samma sätt och kan krama ut 3-4 steg om man inte är för darrig på handen. Här hjälper ett vertikalgrepp mycket också.

I princip är det ju så att även under ganska bra förhållanden så märks mikroskakningar mycket tydligare på en FF med 24,6 mp. Detta är tydligt då man man jämför med en 12mp D3 och bilden från den accepteras som "hyfsad" med samma mikroskakningar. Men de finns där vilket kan synliggöras via skalning upp till 24,6 mp.

Detta drabbar alltså inte bara Sony A900 utan sker med 5DMkII/1DsMkIII och D3X också som har i stort sett samma pixeldensitet.

Slutligen har A900 det sympatiska draget att vid 2 sek självutlösning automatsikt fälla spegeln momentant vid stativtagning vilket krafitigt eliminerar risken för mikroskakning. På de flesta andra märken måste man djupt in i menyerna för att ställa in spegelfällning och därtill efter tagning dyka in i menyerna igen för att få kameran i "normalläge".
Mycket bra av Sony!
 
Ser inte hur nivån på erfarenheten är relevant så länge den är min egen.

Det blir i stort sett att ignorera större delen av detta forumet då... .-)
Om erfarenheten bara ska relevant för dig gör du nog helt rätt i att hålla inne med den. Om du däremot vill ge andra möjlighet att applicera den på sina förhållanden är det bra med lite bakgrundsinfo.

Ja, det är nog en bra idé att ignorera större delen av fotoforumen på nätet. Tycker inte de andra märkenas forum är mindre förskonat från folk med uppenbart liten, eller okänd erfarenhet, av ämnena de diskuterar.
 
Om erfarenheten bara ska relevant för dig gör du nog helt rätt i att hålla inne med den. Om du däremot vill ge andra möjlighet att applicera den på sina förhållanden är det bra med lite bakgrundsinfo.

Du syftade på att "nivån" på erfarenheten var relevant, och att en bild i min profil skulle säkerhetställa den "nivån".

Jag håller helt enkelt inte med, och ser heller inte logiken i ditt resonemang.


Finns ju andra forum än Sony(FS), så det är ingen fara på taket..

/P
 
Senast ändrad:
Aven jag uppskattade initiativet att lägga ut info men det är precis som du skriver. Och då är det uppfriskande med egenupplevda erfarenheter av en produkt. Så Ondjultomte ska inte känna sig trampad på tårna för att han länkade till någon annans upplevelse. Tvärtom, vilket jag kanske antydde för svagt i mitt första inlägg.

Tyvärr har jag inte så många intressanta saker att tillföra om A900 av känd anledning (Det vet ju du som också deltar i AF-tråden). Mycket av min tid har gått åt till fokustester och det är ju förvisso ett område där A900 briljerar med ljusstarka gluggar på full öppning vad gäller pricksäkerhet.

Någonting som dock A900 verkar sämre på än sina lillebrossor/systrar är det ärvda AS-systemet från KM.
Med en tung 135/1.8 kan jag max få det systemet till att prestera något så när på 1½-2 steg. Verkar inte som om kameran "läser in optikens tyngd". Så det blir 1/30 sek på den gluggen. Med min ännu tyngre Canon EF 70-200/2.8 is usm kör jag med lätthet 1/15 sek i 200mm-läge.

men det är klart att de där påvra stegen AS levererar är bättre än inga.

Annat jag upplevt rent tekniskt: Bästa sökaren på marknaden, Vertikalgreppet ett ergonomiskt mästerverk som får en 1DsMkIII att framstå som en såpad tegelsten, en autovitbalans som får 5DMKII:s dito att framstå som ett skämt i inomhusbelysning,känslan av att ha en pålitlig 70-80 tals analogkamera i nävarna.

I övrigt ett sofistikierat snabbnavigerat system för att ställa om värdena som paradoxalt nog understryker "gammal hederlig kamera"-känslan.

Priset: Tja, inga småpengar men ett helmetallbygge som är nästan 3 ggr billigare än Nikons D3x med samma upplösning.

Kompabilitet: Finns ju en massa gluggar från Minoltatiden som funkar klockrent på den. Därtill tar den även aps-c optik fast upplösningen då minskar till 11mp.

Så jag ser gärna fältrapporter från andra på FS som använt kameran i olika sammanhang. Därför vore det synd om denna tråd tynade bort.


Din uppgift om AS-prestanda är väl verkligen ett intressant bidrag. Det kan ju vara så att Sony tvingats kompromissa här men ingen upptäckt det ännu. Ni som kommer ihåg den debatten drar er säkert till minnes alla som påstod att AS absolut inte skulle kunna funka överhuvudtaget på en FF. Det var ju ett stort argument för IS och att Sony målat in sig i ett tekniskt hörn när man valt vägen att bygga in AS i kamerahuset . A900 har bevisligen ett inbyggt AS, men är det lika effektivt som i de mindre APS-C-kamerorna? Det är det nog bara du som haft en åsikt om Lennart. Det är nog bara de som fotoar så frekvent som ni yrkesnissar gör som har känslan och som dessutom går mellan olika tillverkares utrustning som du ju gjort som upptäcker och reagerar över detta. Det kanske finns fler röster?
 
Såg killen´s bilder i länken. Han som gått tillbaks till Nikon då han fick ett pris av Nikon han inte kunde nobba på en DX3...

Dom såg i mina ögon ut som det jag önskade jag klarade av att få i bild..Men man får njuta av andras bidrag då andra kan detta med att fånga en feeling i bild man inte själv mäktar med.... och han utalade sig väldigt sakligt om sina åsikter angående kamerorna tycker jag även om det var helt kort... trevligt sådant...
 
Själv är jag otroligt nöjd med antiskaket i A900, jag bytte till Sony från Canon av bara det skälet och har inte ångrat mig. Det spelar mindre roll om det är 1, 2 eller 3 stegs förbättring eftersom dom stora drakarna inte har något stegs förbättring alls med ljusstarka saker! Ingen av dom har en 50/1.4, 85/1.4 eller 24-70/2.8 med antiskak och jag har alla tre! Sony vinner på walkover med Olympus som enda medtävlare (fast med lite mindre sensor då:).

bara mina .02
 
Själv är jag otroligt nöjd med antiskaket i A900, jag bytte till Sony från Canon av bara det skälet och har inte ångrat mig. Det spelar mindre roll om det är 1, 2 eller 3 stegs förbättring eftersom dom stora drakarna inte har något stegs förbättring alls med ljusstarka saker! Ingen av dom har en 50/1.4, 85/1.4 eller 24-70/2.8 med antiskak och jag har alla tre! Sony vinner på walkover med Olympus som enda medtävlare (fast med lite mindre sensor då:).

bara mina .02

Jag håller med till stor del. Som jag skrev i mitt inlägg tidigare så menade jag hellre 1-2 steg än inget alls. Men har man kört Canons L-gluggar med optisk IS eller Nikons dito så känns skillnaden rätt stor. Sedan har A900, som jag också skrev tidigare, en rad andra fördelar som jag tycker saknas hos de flesta andra kameramärken.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.