Annons

A7II lanserad!

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan vi inte få spekulera en smula om en kommande A7s II i den här tråden då? :)

Vad jag minns har Sony INTE nämnt A7s i sina jämförelser, men sagt att A7 II har snabbare AF än dess föregångare. Och den direkta föregångaren är ju A7. De båda andra har som du vet inte samma sensor och inte heller PDAF On-chip.

Sony talar själva ingenting om några förändringar i AF-punkt-hårdvaran, utan om vidareutvecklade algoritmer. Följande AF är förbättrad. Likaså har de vidareutvecklat algoritmerna för spårande AF (när objektet vinglar omkring i sökaren). A7 II klarar också att ge AF och automatisk exponering mellan varje bild med 5 bild/sek (i A7 2,5 bild/sek). Dessutom har man introducerat Lock-on AF, liknande den som finns i A77 II (för denna funktion finns väl inte i A7?).

Det finns tillräckligt med rapporter som säger att A7s har märkbart snabbare AF i dåligt ljus än A7 och A7R för att jag för min del ska hålla detta för att vara troligt, och att A7s funkar även när ljuset blir så dåligt att dessa bådas AF lägger av. Men jag har inte sett något om AF-hastigheten för A7s vid bra ljus. Där kanske det inte är någon skillnad mellan dessa tre i föregångarserien, och i så fall kommer förstås A7 II:s AF att vara snabbare än A7s i det fallet.

Jovisst man kan fråga sig mycket och konstatera att så klarar kontrastdetek-fokus i dag. Är det så att med en spegellös som A7II så går det inte att lösa autofokusen på annat sätt, och FF-formatet gör det ännu svårare, lösningen med A6000 och 0,06 sek stämmer ju inte, men det går kanske att utveckla systemet. Nu får vi väl se framöver hur det blev med A7II.

//Bengt.

EOSHD har testat A7II, finns på SAR, påminner om att det är en förproduktions modell. Intressant text nedanför där dom hade en D810 till hands och gjorde jämförelser. ökade autofokushastigheten märks mera vid följande skriver dom.

Dom råkade bara ha en D810 liggandes där, så absolut inga andra avsikter menas vid testet, D810 självklart överlägsen på alla sätt.

//Bengt.

Klämt å kännt

Tjena alla, igår hade GötaFoto sin årliga fotomässa och det visade sig att Sony för en gångs skull både hade tagit i från tårna (mätt i deras mått) och hade kunnigt folk med sig. Utöver detta så hade dom bjudit in https://www.flickr.com/photos/maxgennel/ som var trevlig och duktig på att prata om sin erfarenhet av Sonys kameror.

Mest av allt gick jag dit för att klämma på A7II och ja det var en lite för positiv upplevelse så nu är der GAS för hela bunten.

Efter 30 min kläm och känn kunde jag konstatera följande:
* AF - i dåligt ljus är avsevärt mycket bättre än A7 - vi snackar rejält och märkbara förändringar ingen tvekan utan träff i de flesta fall. Inte något jagande alls som på gamla modellen utan det känns att det är ny algoritm. Det var mer hit / miss än en massa tvekande. Och träff procenten var mycket bra i det dåliga ljus som det var på Bio Roy, vi snackar iso 6000-8000 för att få vettiga slutartider. Snabbhet vill jag inte uttala mig om.

* IBIS - nja är väl i det närmaste jag fick i upplevelse, den hjälper vid det dåliga ljus jag hade men inte några 4 steg snarare 1.5 - 2. Sen kändes det extremt ryckigt i sökaren och man fick känsla av lagg men det var själva verket IBIS som försökte kompensera.

* Grepp - wow nu sitter den som en smäck i mina små händer. Om A7 kändes hal och svårgreppad så sitter A7II som limmad. Kan nästan jämföras med A700 fina grepp om än lite mindre.

Nu ska man bara skaka fram lite pengar.......

Nu har kameran släppt i USA i alla fall. Man märker att det börjar dyka upp en del förhandstittar på SAR. Bland annat har DPR släppt foton från deras teststudio för jämförelse. Verkar ha samma IQ som den äldre A7:an. Inte så konstigt med samma sensor och mjukvara. Ser fortfarande väldigt bra ut.

http://www.dpreview.com/reviews/ima...r16_3=100&normalization=full&widget=1&x=0&y=0

Beställde en själv från Cyberphoto. De brukar leverera snabbt. Jag håller tummarna jag får en innan jul så man man testa antiskak under de mörka julkvällarna. Om någon är sugen på en vanlig A7:a så är det bara att hålla koll på annonsmarknaden efter den 17:e. ;-)

ANNONS