Annons

A7II lanserad!

Produkter
(logga in för att koppla)
Enligt denna specifikation som Gunnar länkade till tidgare har kameran elektronisk förstaridå, men inget sägs om helt elektronisk slutare.
---
Precis. Hade det funnits möjlighet att välja helelektronisk slutare på A7 II så hade det bergis varit utsatt i specifikationerna, och trumpetats ut på på övriga sidor om den. :)

Det är förstås svårt att säga hur säker och komplett informationen från SAR:s källa är, men nog är det lite svårt att inte tro att Olympus åtminstone har räckt ut "en hjälpande hand" till en kompiis som räddade dera a** genom att pytsa in över 4 miljarder spänn till dem. Men det handlar helt klart inte om en kopiering rakt av.

Väldigt intressant tycker jag det är att Sony (i likhet med vissa andra) också har inkorporerat möjligheten till att själv välja antiskak för tredjepartsobjektiv, som Leica M, Minolta SR, Konica AR, Nikon F, Canon EOS, FD, M42 skruvgänga etc. Detta har httills inte varit möjligt med A-mount utan att använda en "chippad" adapter (för objektiv som har längre registerdistans än A-mount förstås). Såg en bild på A7 II:ans skärm med några av brännviddsvalen på någon asiatisk site.

---
Om jag förstått det rätt fungerar det inte så om om man monterar ett stabiliserat Panasonicobjektiv på en Olympus - då blir det antingen eller.
Ja och nej. I det fallet går det att koppla in både objektiv- och sensorstabiliseringen samtidigt, men eftersom dessa inte har en aning om varandras existens så blir resultatet vanligen sämre än utan någon stabilisering alls. Det ena systemet sätter igång och jobbar för att motverka skakningarna, men det gör det andra systemet också och resultatet blir att man får tillbaka skakningarna igen, men distorderade och i motsatt fas.

Ser man till att bara koppla in det ena systemet så funkar det som det var tänkt (vilket system som blir effektivast växlar förmodligen för olika objektiv och för olika förhållanden).

Båda dina punkter lär uppfyllas bättre med A7s än med A7 II. Den senare har enligt spec. snabbare AF än A7 och A7R (men inte lika snabb som A7s vad jag förstår). A7s rapporteras ha markant snabbare AF än A7 och A7R i normalt ljus, och vara AVSEVÄRT bättre i dåligt ljus. Måste ju någorlunda kunna matcha ISO 400.000 ...

A7s har ju också helelektronisk slutare (dvs är helt tyst).

Är mycket nyfiken på hur Sony har gjort för att få så mycket bättre AF vid dåligt ljus med A7s än med de båda tidigare modellerna. Men jag har inte hittat någon som skrivit ett enda ord om tekniken bakom.

Fördelarna med A7s är välkända numera, men vad jag inte förstår är hur Sony lyckats att trolla bort antalet bilder per sekund i en kamera med 12Mp, borde ju vara tacksamt att skyffla endast med 12mp tycker man. Samtidigt är det kanske ingen vits med 7-8 b/s om inte Sony klarar av att få autofokusen att låsa och följa ett rörligt motiv på ett någorlunda hyggligt sätt.

Första A7 är ju ganska snabb vid stillbild och bra ljus, skiljer inte mycket där mot kända konkurrenter.

//Bengt.

Jag betraktar A7II som den bästa kameran för manuell fokus hittills. (Med reservation för obehagliga överraskningar som kan uppdagas när testarna sätter igång). Autofokus skulle inte vara mitt primära arbetssätt med den här kameran.

Ja, tyst slutare är trevligt. A7 (första versionen) kan ställas in att använda elektronisk förstaridå, vilket gör den hyfsat tyst. A7R saknar detta. A7S är ännu bättre med helt tyst slutare.

Vilken slags slutare A7II har får vi nog snart veta.

Att en kameramodell passar för egna personliga önskemål så långt det nu är möjligt är nog allas förhoppningar, även om effektiv reklam kan leda in köpare på fel spår i bland. tryggaste/säkraste köpet, mest prestanda per krona, värdeminskning osv. Manuell fokus i all ära, men nu 2014 så vill nog jag personligen ha en bra autofokus också.

//Bengt.

Jag hoppas verkligen att det är Olympus IBIS som Sony har baserat IBIS:en i A7II på eftersom man i den kan välja mellan att ha bildstabilisering i alla ledder, eller stänga av stabiliseringen antingen vertikalt eller horisontellt.

I den video jag såg länkad från SAR så sades det jag skrev ovan. Men som alltid kommer det att ta en stund innan även denna kamera blir genomlyst så det är för tidigt ännu att veta exakt hur det är.

Det må vara Olympus eller inte men Sony kan ha behövt göra sin egen grej kring detta. Olympus använder denna teknik med en mycket mindre sensor och det ger nog väldigt mycket enklare förutsättningar än de Sony haft att tackla. Så det är väl klart att det är Olympus som är mental fadder åt även Sony-projektet med IBIS men Olympus har ju som sagt aldrig gjort detta med FF och hade det varit enkelt skulle vi haft det i förra generationen A7:eek:r eller hur för det var ju vad alla trodde innan de släpptes.

Var på Fotomässan igår och såg Olympus värsting i genomskärning och man inser ju då hur otroligt kompakta dessa byggen är och hur många lager på lager det ligger ovanpå varandra både i hus och objektiv. Det är verkligen precisonsjobb.

I övrigt tycker jag att Fotomässan var en liten besvikelse och det blir mer och mer slagsida åt se stora kameratillverkarna. Skrivare t.ex. är helt borta från mässan idag. Jag hade hoppats att Epson skulle varit där för att visa upp sin nya A3-fotoskrivare SC-P600 men som sagt inga andra skrivartillverkare var ju där heller med egen representation. Jag funderar på om jag verkligen ska gå nästa år igen.

I övrigt tycker jag att Fotomässan var en liten besvikelse och det blir mer och mer slagsida åt se stora kameratillverkarna. Skrivare t.ex. är helt borta från mässan idag. Jag hade hoppats att Epson skulle varit där för att visa upp sin nya A3-fotoskrivare SC-P600 men som sagt inga andra skrivartillverkare var ju där heller med egen representation. Jag funderar på om jag verkligen ska gå nästa år igen.
Canon hade en drös skrivare utställda. HP likaså, men jag såg inte till någon ytterligare skrivartillverkare.

Som väntat ingen A7II i Sony-båset. :-(

Visst var det lite tunnare i år än tidigare år? Naturfotoutställningen var dock fantastiskt bra.

Första A7 är ju ganska snabb vid stillbild och bra ljus, skiljer inte mycket där mot kända konkurrenter.

Mycket kan man säga om A7. "Ganska snabb", ja ok, kanske. Hjälplig, skulle jag kalla den. Med lite vilja och gott humör går det bra. För det mesta.

Men jag fick en ordentlig knäpp på näsan när jag efter lååång tids spegelfrånvaro tog en spontanbild av kompisen i dämpat inomhusljus med hans Canon-minsting (100D) och STM-kitglugg. Hann precis tänka "f-n jag är för sen" innan det small. Smack. Utklassning. Den hånade Canon-maffian hade säkert lett gott i mjugg om de sett mitt ansiktsuttryck ;)

Kommer just av AF-skäl inte ge mig på A7 II, då förbättringarna där verkar rätt modesta, tyvärr. Håller annars med om att bättre duk att måla på med gamla manuella objektiv får man leta efter.

Hehe, ja det är skillnad på PDAF med separat sensorplatta och spegellösa med (framförallt) stor sensor. Med samma teknologi blir AF:en snabbare ju mindre sensor man valt. Nikon Series 1 med sin lilla sensor har den snabbaste AF:en bland de spegellösa jag har "klämt på" (fast sämst bildkvalitet). OK, Pentax Q har säkert sämre bildkvalitet, men för den har jag inte haft tillräckligt med intresse och tid för att kolla upp.

Det finns naturligvis "pucklar" i min generella kurva ovan för AF-hastighet vs sensorstorlek pga olika AF-teknologier.

Mycket kan man säga om A7. "Ganska snabb", ja ok, kanske. Hjälplig, skulle jag kalla den. Med lite vilja och gott humör går det bra. För det mesta.

Men jag fick en ordentlig knäpp på näsan när jag efter lååång tids spegelfrånvaro tog en spontanbild av kompisen i dämpat inomhusljus med hans Canon-minsting (100D) och STM-kitglugg. Hann precis tänka "f-n jag är för sen" innan det small. Smack. Utklassning. Den hånade Canon-maffian hade säkert lett gott i mjugg om de sett mitt ansiktsuttryck ;)

Kommer just av AF-skäl inte ge mig på A7 II, då förbättringarna där verkar rätt modesta, tyvärr. Håller annars med om att bättre duk att måla på med gamla manuella objektiv får man leta efter.

Foto testade A7, Nikon D610 och Canon 6D på då som vanligt en kontrastrik belyst tavla. Nikon var en liten aning snabbare än A7 men A7 var något snabbare än 6D.

FF-kameror som inte tillhör översta skiktet typ D4s och 1DX, är sällan lika snabba som dom bättre APS-C. Så den provade 100D är ovanligt snabb, den håller alltså världsklass med otroliga O,16 sek på väl belyst tavla då och bra objektiv. Den nya Nikon D750 är inte i närheten av den snabbheten som den lilla 100D du provade.

6D för övrigt lär väl klara -3ev med sin autofokus så den nyper till i mörker.

//Bengt.

Där ser man :) Kan bara bekräfta att 100D onekligen är en giftig liten sak.

Kruxet är ju just att i "normalt" inomhusljus är min erfarenhet att A7:an blir hopplöst avhängd av i princip alla spegelreflexkameror. Motmedel är att öka fokuspunktens storlek, men då blir det "fort men fel" istället.

På totalen är jag ändå nöjd & glad A7-ägare. Men bättre AF i normalt till dämpat inomhusljus, samt bättre motivföljande AF, är etta och tvåa på min önskelista. IBIS kommer först trea.

Men ska man sälja till de som väljer på specifikation är IBIS naturligtvis helt rätt att implementera först.

Övrigt gnäll mot A7-serien tycker jag är lätt obefogat. Batteritiden är tillräcklig, slutarljudet tycker jag är riktigt mysigt nu för A7 (R är mycket slamrigare), avtrycket har jag vant mig vid, hanteringen också.

Ett önskemål om förbättring är möjlighet att flytta AF-punkt direkt med fyrvägsväljaren, men det tror jag inte A7 II heller kommer ha. Vi får väl se.

Canon hade en drös skrivare utställda. HP likaså, men jag såg inte till någon ytterligare skrivartillverkare.

Som väntat ingen A7II i Sony-båset. :-(

Visst var det lite tunnare i år än tidigare år? Naturfotoutställningen var dock fantastiskt bra.

Ja det är sant faktiskt att Canon hade del skrivare för jag pratade t.o.m. med en av deras tjejer och frågade var Epson höll hus men hon hade också noterat att de verkat stå över i år, vilket ju som sagt är lite konstigt eftersom man ju har en helt ny generation skrivare att torgföra med nya skrivhuvudtekniken. Scandinavian hade några Epson 3880 som de försökte bli av med antar jag innan de nya skrivarna börjar levereras. Så skrivare verkar inte speciellt hett idag och det kan jag kanske trots allt förstå då det mesta ses via skärm.

Annars var mässan som sagt en besvikelse och jag tycker utställningarna såg lite hafsiga ut också även om det fanns en del fina bilder, men man kanske är bortskämd med den kvalitet vi numera får hos Fotografiska. En del föredrag är ju också värda att lyssna till och en och annan bok kan man ju alltid fynda.

A7 II fanns det väl bara en reklamskylt med vad jag såg, men annars hade väl Sony bullat upp ungefär lika ambitiöst som de andra.

Var nog inte så konstigt att de inte fått någon A7 II - tror inte Sony Sverige ens visste om den kameran innan vi andra ;)
---
Va??? Menar du att inte ens Sony Sverige hänger på SAR? Fast det gör jag ju inte heller själv så mycket längre - bara lite emellanåt. Måste vara ett tecken på åldrande för min del. Tar det mesta mer "med knusende ro" nu för tiden. :)

---
A7 II fanns det väl bara en reklamskylt med vad jag såg, ...
Då kanske Sony Sverige till slut fick för sig att glutta lite på SAR ändå...

---
Manuell fokus i all ära, men nu 2014 så vill nog jag personligen ha en bra autofokus också.

//Bengt.
Då är A7 II knappast något att överväga för just dig (såvida du inte söker "FF-känsla" i dina bilder förstås). Du kan sitta lugnt med din A77, jag tvekar inte att säga att dess AF är klart snabbare. Söker du bättre AF än detta, så är f.n. enda valet A77 II, som du förstås är medveten om. Och där handlar det enligt min mening om en SUBSTANTIELL förbättring av AF-prestanda, förutsatt att du lär dig att hantera den. Skulle du byta upp dig till A77 II så kommer du att ha god nytta av att du redan är förtrogen med A77, men räkna ändå med en inlärningstid. Det finns nära nog dubbelt så många menyval att göra när det gäller att optimera AF:en på A77 II (jämfört med A77 "Old"). Typ nästan som att hoppa ur din Toyota och hoppa in i en Ferrari... :)

Skall förtydliga mig lite hur jag tänker vad gäller AF, men först vill jag säga att jag fotar inte så mycket med seriebilder och min gamla A77 exponerar väldigt bra så det behövs inte så ofta att använda bracketing eller. Dom bilder jag får med A77 old är mer än god kvalitet för mig. är sällan över iso 400 ( men skulle givetvis inte tacka nej om den hade samma iso-prestanda som A6000 )

A7II är intressant för sin smidighet, men samtidigt så jämför jag lite med D750 den lär visst klara at ta fokus vid -3 EV och det är imponerande bra. Tester med A7 och följande AF är ju nästan sämre än vad 7-8 år gamla kameror klarar, och det tycker jag inte är bra, Jag tänker då mera allmänt av vad många kunder kräver i dag, tror inte att alla kräver samma Autofokus som en 1DX så menar jag inte men nog skall kameran klara av åtminstone att nypa 2-3 av 6 bilder av en motorcykel som inte tokkör

För närvarande är jag lite trött på bära på tyngre kameror med tjocka objektiv, det blir ofta så opraktiskt vid vardags foto, å andra sidan har jag några gamla konicaobjektiv liggandes så viss lockelse finns till A7II.

//Bengt.

OK. Men åtminstone med dagens teknik så går det inte vad jag kan se att få samma följande AF-prestanda med spegellösa FF-kameror som med DSLR eller SLT-kameror. Under antagandet att AF:en är densamma i A7 II som i A7, så är det nog tveksamt ifall dessa skulle klara av att AF-följa en körande motorcykel. Det verkar svårt (brukar betyda dyrt) att få snabb följande AF med spegellösa FF-kameror, men med A7s kan det vara en helt annan femma. Och den är ju också dyrare.

En bit på vägen är att någon har testat A6000 med FE 70-200/4 G OSS på tävlingscyklister (60-70 km/h) och visat exempel där han (till sin överraskning) med denna spegellösa kamera av 16 bilder i en burst fick ut 14 skarpa och 2 som kunde användas för webbruk IIRC (borde kunna hitta en länk till artikeln ifall någon skulle vara intresserad).

Dock! Det finns rapporter med uppgifter om att AF är betydligt snabbare på A7s än på A7 och A7R. Samt att AF:en fungerar i betydligt sämre ljus, av alt att döma under -3 EV. Någon skrev ungefär - A7s is able to focus in nearly pitch dark - I couldn't even recognize the face of the people in front of me!

Så du kanske ska vänta på en (eventuellt) kommande A7s II... :)

--- Söker du bättre AF än detta, så är f.n. enda valet A77 II, ...---
Självfallet underförstår jag här: 'inom Sony-världen.'
.

Dock! Det finns rapporter med uppgifter om att AF är betydligt snabbare på A7s än på A7 och A7R. Samt att AF:en fungerar i betydligt sämre ljus, av alt att döma under -3 EV. Någon skrev ungefär - A7s is able to focus in nearly pitch dark - I couldn't even recognize the face of the people in front of me!
Stora pixlar medför att en sensorbaserad PDAF också får stora PDAF-sensorer. Ju större desto bättre i det sammanhanget. Sensorerna i spegelreflexkameror är gigantiska i jämförelse med de flesta sensorbaserade PDAF-sensorer.

Enligt Sony är AF på A7 II snabbare än föregångaren, som i sin tur är snabbare än både A7R och A7S - de senare har samma kontrastdetekterande AF och ingen PDAF alls.

Enligt Sony är AF på A7 II snabbare än föregångaren, som i sin tur är snabbare än både A7R och A7S - de senare har samma kontrastdetekterande AF och ingen PDAF alls.

Aha. Då har vi (åtminstone några av oss ...) blivit lurade av alla som påstår att autofokusen är jättesnabb på A7S.

Det är möjligt att ljuskänsligheten gör att den är snabbare än A7R, men jag vet inte. Någon PDAF har den i alla fall inte, fast det spelar ju ingen roll i den här tråden som handlar om A7 II ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar