ANNONS
Annons

A7II lanserad!

Produkter
(logga in för att koppla)
184560 Yen på japanska Amazon.

Det är ungefär 11600 kronor. Med 25% påslag för moms så hamnar man ungefär där Nikons och Canons "instegs"-småbildskameror ligger. Helt OK pris, m.a.o.
Det brukar bli kanske 10-12 % dyrare här i Europa. Multiplicerar du med detta så blir det precis vad SAR skriver: 1.800 Euro. Fortfarande ett helt OK pris (även om inte för just mig...), det är ju fortfarande billigare än för A7R eller A7S.

Sony har nog kontakt med gud eller tomten!
Det verkar som man kan ställa in valfri brännvidd på IBIS så att den fungerar på alla gamla manuella objektiv oavsett adapter.
Andra bilden i texten nedan.
http://www.sonyalpharumors.com/5-ax...ther-lenses-now-with-4-5-stops-stabilization/

A7II gick nu från vill ha till SKA ha ;-)

På Olympus, som detta verkar lånat av, var det inget problem att få stabilisering med vilket objektiv som helst från vem som helst, bara man angav rätt brännvidd.

Det ser ut som jag slipper tveka vilken kamera som ska avlösa min A700!

Det återstår att se vad som händer på marknaden nu men IBIS i A7:eek:rna framöver kan ju faktiskt visa sig vara en faktor som kan få igång en större migration bland Canon och Nikon-användare. Med en bildstabilisering som funkar även för manuella objektiv kommer även Leica-användare äntligen att få bildstabilisering även med sina fina gamla manuella objektiv och även Sonys A-mount objektiv (som jag själv ratat om de inte likt mina Sigma-objektiv haft Sigmas OS inbyggt) kommer nu få en helt ny chans hos en del Sony-användare med adapter.

Bildstabilisering är idag mainstream och folk förväntar sig faktiskt det och är den verkligt bra även med Nikon- och Canon-objektiv som ju ofta helt saknar stabilisering, så kommer nog både Canon och Nikon att känna av detta. Fröderberg verkar dock vara av en annan uppfattning i den dialog som just pågår under lanseringsartikeln på FS hemsida:

citat: "2014-11-20 11:13 MrKarisma

Om inte CanNikon-folket fattar allvaret nu, då kommer inget kunna göra det. Jag trodde iofs RX1 skulle väcka dem, men icke..

Grattis Sony!

Svar från froderberg 2014-11-20 11:22

Vad menar du med att de ska vakna? Vilket allvar? Och vilka menar du med CanNikon-folket? Köparna eller tillverkarna?

Hänger inte riktigt med ... Men jag kanske sover för tungt ... ;)

robban-b 2014-11-20 12:10

Magnus. jag tror Daniel menar tillverkarna. Helt klart blir Canon/Nikon ifrånåkta vad det gäller video sidan i kameror. För stillbild tror jag dock att man fortfarande håller ställningarna. Enda undantaget bland spegellösa som producerar bra stillbild är väl Sony a7r

Micke66 2014-11-20 12:33

Alla kameror i A7-serien håller väl högsta nivå vad gäller ren bildkvalitét i stillbild. Canons sensorer ligger år efter i omfång och annat och Nikon kör ju som bekant ofta med Sonys sensorer. " slut citat

Det är ju riktigt underhållande det här och fortsättning lär väl följa! Jag tror både Nikon- och Canon-användarna kommer tjäna på denna utveckling på sikt för jag har svårt att se dessa två lämna W.O till Sony på den spegellösa FF-markanden. Det kommer säkert en replik innan 2015 har gått i alla fall.

Jag tror både Nikon- och Canon-användarna kommer tjäna på denna utveckling på sikt för jag har svårt att se dessa två lämna W.O till Sony på den spegellösa FF-markanden. Det kommer säkert en replik innan 2015 har gått i alla fall.
Canon och Nikon får väl ägna sig att göra objektiv till Sony. :)

Canonobjektiv går ju att köra med AF på E-mount (med en dyr adapter). Det gör att jag inte kommer att sälja mina EF-objektiv om jag köper en A7II (vilket verkar rätt troligt).

Jag ser verkligen fram emot att någon duktig testare tar itu med den här kameran så vi får veta om Sony har gjort något rejält dumt igen (det brukar ju inte vara så ovanligt). Det ser dock mycket lovande ut, tycker jag. De två allvarliga felen på A7 är ju åtgärdade.

Hur är det med Nikonobjektiv på Sonykameran A7? jag var på fotomässan idag och frågade 2 st olika i SONY montern om mina gamla AF Nikkor objektiv för FX kommer att fungera med Autofokus och med bländarautomatik på Sony kameran. Den ena sa att det endast fanns Canonadapters och den andra sa att det gick att montera Nikkor gluggarna men att AF inte funkade, men han hänvisade också till Scandinavian Photos monter som kanske hade någon adapter som även hanterade AF.

I Scandinavian Photos monter kunde inte säljaren svara på frågan utan hänvisade till Nikons monter..... då gav jag upp och frågar här istället.

Vad som oxå sades om A72 var priset som tydligen rean var satt till 17900 Kr, men med tanke på de olika svaren när det gällde adapters så får man väl ta det med en nypa salt.

Jag tycker det har varit bra att Sony kunnat utveckla sina spegellösa i relativ lugn och ro och det känns som Sony har ett bra momentum nu. Jag tror de blir ännu starkare nu och det ska verkligen bli intressant att se dem knåpa ihop en A9:a så småningom. Om man får in de förbättringar i AF:en man gjort för A77 II:an och nu med IBIS som ju också precis som i A77 II:an även ger stabiliserad sökarbild enligt uppgift, så ser detta väldigt bra ut. SSS:en har ju tidigare inte haft det. För mig som likt många andra också idag kör med en del manuella objektiv utan stabilisering, är det ju väldigt välkommet om man kan få även dessa stabiliserade. Ännu är det väl ingen katastrof men jag är säkert klart mer skakig än när jag var 25.

Jag köpte ju en gång i tiden KonicaMinoltas D7D (den första DSLR:en med stabilisering i kamerahuset) just för bildstabiliseringens skull och jag tycker än idag att det är ett måste med objektiv med en brännvidd över 135mm (på FF), så jag använder nu sällan mina Hexanon-telen eftersom jag ju har ett 70-200mm för E-mount också och det har ju OSS. Ska bli intressant att se om det tillför något med IBIS för de objektiven. IBIS klarar ju exv. inte panoreringar då man inte kan stänga stabilisering i y-led men har man OSS-objektiv så såg jag i en demo att kamerahuset inaktiverar dessa automatiskt om man just har riktiga E-mounts med OSS så att objektivet kan ansvara för den stabiliseringen istället.

Hur är det med Nikonobjektiv på Sonykameran A7? jag var på fotomässan idag och frågade 2 st olika i SONY montern om mina gamla AF Nikkor objektiv för FX kommer att fungera med Autofokus och med bländarautomatik på Sony kameran. Den ena sa att det endast fanns Canonadapters och den andra sa att det gick att montera Nikkor gluggarna men att AF inte funkade, men han hänvisade också till Scandinavian Photos monter som kanske hade någon adapter som även hanterade AF.

I Scandinavian Photos monter kunde inte säljaren svara på frågan utan hänvisade till Nikons monter..... då gav jag upp och frågar här istället.

Vad som oxå sades om A72 var priset som tydligen rean var satt till 17900 Kr, men med tanke på de olika svaren när det gällde adapters så får man väl ta det med en nypa salt.

Det kan nog Lennart Aspman (Photocon) svara på för han kör ju sin A7r parallelt med sin D800. Annars är det ju så att man väljer bländare manuellt, så sätts tiden med automatik om man nu vill ha någon form av automatik och auto ISO är ju mindre kritiskt att använda på en FF en en APS-C kamera då den klarar dåligt ljus bättre. Med mina manuella Pentax-objektiv känner jag mig nästan förflyttad tillbaka till 70-talet då jag också bara hade tidsautomatik i min Pentax ME. Skillnaden är dock stor i bildkvalitet för dessa gamla objektiv presterar mycket bättre än på det gamla analoga huset eftersom det är mycket lättare att sätta skärpan rätt på ett Alfa-hus med focus peaking än med mattskiva, microprismor och snittbild, så de har faktiskt fått nytt liv med mina digitala E-mount Sony-hus.

Jag känner bara till att det finns AF-adaptrar till E-mount för Canon EF-objektiv.

För Nikonobjektiv finns det adaptrar utan AF. En del adaptrar har dessutom bländarstyrning så att man kan manövrera bländaren på G-objektiv (fast bara via en spak på adaptern). För äldre Nikkorobjektiv går det bra med en "dum" adapter eftersom de objektiven har bländarring.

Jag har inte heller sett någon Nikon F -> E-mountadapter med AF ännu.

Handlar väl inte om att det inte skulle vara möjligt, utan om att ingen av adaptertillverkarna har tillräckliga kunskskaper i "back engineering" för att kartlägga Nikons (och Sonys) objektiv-kameraöverföringsprotokoll. Men detta skulle förstås göra adaptrarna betydligt dyrare, och då måste ju tredjepartstillverkarna också väsentligt öka den mekaniska kvaliteten på sina adaptrar, ifall någon ska vara villig att betala det högre prist för dessa. Som Metabones har gjort.

Vill vi ha snabb AF med E-mount så är det som bekant f.n. antingen originalobjektiv (Sigmas E-mountobjektiv har långsammare AF) eller A-mountobjektiv med LA-EA2 eller EA4.

IBIS klarar ju exv. inte panoreringar då man inte kan stänga stabilisering i y-led
Jag hoppas verkligen att det är Olympus IBIS som Sony har baserat IBIS:en i A7II på eftersom man i den kan välja mellan att ha bildstabilisering i alla ledder, eller stänga av stabiliseringen antingen vertikalt eller horisontellt.

Canonobjektiv går ju att köra med AF på E-mount (med en dyr adapter). Det gör att jag inte kommer att sälja mina EF-objektiv om jag köper en A7II (vilket verkar rätt troligt).

Jag ser verkligen fram emot att någon duktig testare tar itu med den här kameran så vi får veta om Sony har gjort något rejält dumt igen (det brukar ju inte vara så ovanligt). Det ser dock mycket lovande ut, tycker jag. De två allvarliga felen på A7 är ju åtgärdade.

Kan inte se att det går att välja in 12 bit dock, det tycker jag är synd. så många erfarna påtalar den mindre betydelsen av 14 bit.

Modellen lockar till köp, men hur blir det med autofokusen tro. absolut det största nu som jag uppfattar det är förmågan för autofokusen att ta skärpa när det skymmer på, och nummer två är att kameran bör ha ett absolut tyst läge, många fotar i kyrkor och bibliotek numera.

//Bengt.

Kan inte se att det går att välja in 12 bit dock, det tycker jag är synd. så många erfarna påtalar den mindre betydelsen av 14 bit.
Om är riktigt noga så får man mindre posterisering med 14 bitar jämfört med 12, men i vardagslag märker man det nog inte så lätt.

Hur mycket minne sparar man på 12 bitar jämfört med 14? Är det någon vits?

Modellen lockar till köp, men hur blir det med autofokusen tro. absolut det största nu som jag uppfattar det är förmågan för autofokusen att ta skärpa när det skymmer på, och nummer två är att kameran bör ha ett absolut tyst läge, många fotar i kyrkor och bibliotek numera.
Jag betraktar A7II som den bästa kameran för manuell fokus hittills. (Med reservation för obehagliga överraskningar som kan uppdagas när testarna sätter igång). Autofokus skulle inte vara mitt primära arbetssätt med den här kameran.

Ja, tyst slutare är trevligt. A7 (första versionen) kan ställas in att använda elektronisk förstaridå, vilket gör den hyfsat tyst. A7R saknar detta. A7S är ännu bättre med helt tyst slutare.

Vilken slags slutare A7II har får vi nog snart veta.

//Bengt.
Båda dina punkter lär uppfyllas bättre med A7s än med A7 II. Den senare har enligt spec. snabbare AF än A7 och A7R (men inte lika snabb som A7s vad jag förstår). A7s rapporteras ha markant snabbare AF än A7 och A7R i normalt ljus, och vara AVSEVÄRT bättre i dåligt ljus. Måste ju någorlunda kunna matcha ISO 400.000 ...

A7s har ju också helelektronisk slutare (dvs är helt tyst).

Är mycket nyfiken på hur Sony har gjort för att få så mycket bättre AF vid dåligt ljus med A7s än med de båda tidigare modellerna. Men jag har inte hittat någon som skrivit ett enda ord om tekniken bakom.

Tänk på
Att AF pixlarna på sensorn är 2x så stora på A7s som på A7. När det gäller PDAF på sensorn avgörs känsligheten av de enskilda pixlarnas storlek. Det är bl a därför att en separat AF sensor hos DSLR klarar så dåligt ljus - enorma AF sensorer i jämförelse.

Jag betraktar A7II som den bästa kameran för manuell fokus hittills. (Med reservation för obehagliga överraskningar som kan uppdagas när testarna sätter igång). Autofokus skulle inte vara mitt primära arbetssätt med den här kameran.

Ja, tyst slutare är trevligt. A7 (första versionen) kan ställas in att använda elektronisk förstaridå, vilket gör den hyfsat tyst. A7R saknar detta. A7S är ännu bättre med helt tyst slutare.

Vilken slags slutare A7II har får vi nog snart veta.

Enligt denna specifikation som Gunnar länkade till tidgare har kameran elektronisk förstaridå, men inget sägs om helt elektronisk slutare. Den låter alltså förmodligen ungefär som förra versionen (vilket ändå är klart mycket tystare än A7r).

http://www.sony.net/Products/di/en-gb/products/v6cd/specifications.html?contentsTop=1

På Olympus, som detta verkar lånat av, var det inget problem att få stabilisering med vilket objektiv som helst från vem som helst, bara man angav rätt brännvidd.

På SAR står det att Sony inte lånat IBIS av någon annan tillverkare, men jag misstänker att den bygger på Olympus funktion och har vidareutvecklats/anpassats för Sony. T.ex. så är stabiliseringen i A7 konstruerad så att den kan samverka med stabiliserade objektiv - med ett dylikt monterat så får objektivet ta hand om stabiliseringen på två ledder medans sensorn skakar omkring i de övriga tre. Om jag förstått det rätt fungerar det inte så om om man monterar ett stabiliserat Panasonicobjektiv på en Olympus - då blir det antingen eller.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar