Det ser ut som jag slipper tveka vilken kamera som ska avlösa min A700!
Det återstår att se vad som händer på marknaden nu men IBIS i A7
rna framöver kan ju faktiskt visa sig vara en faktor som kan få igång en större migration bland Canon och Nikon-användare. Med en bildstabilisering som funkar även för manuella objektiv kommer även Leica-användare äntligen att få bildstabilisering även med sina fina gamla manuella objektiv och även Sonys A-mount objektiv (som jag själv ratat om de inte likt mina Sigma-objektiv haft Sigmas OS inbyggt) kommer nu få en helt ny chans hos en del Sony-användare med adapter.
Bildstabilisering är idag mainstream och folk förväntar sig faktiskt det och är den verkligt bra även med Nikon- och Canon-objektiv som ju ofta helt saknar stabilisering, så kommer nog både Canon och Nikon att känna av detta. Fröderberg verkar dock vara av en annan uppfattning i den dialog som just pågår under lanseringsartikeln på FS hemsida:
citat: "2014-11-20 11:13 MrKarisma
Om inte CanNikon-folket fattar allvaret nu, då kommer inget kunna göra det. Jag trodde iofs RX1 skulle väcka dem, men icke..
Grattis Sony!
Svar från froderberg 2014-11-20 11:22
Vad menar du med att de ska vakna? Vilket allvar? Och vilka menar du med CanNikon-folket? Köparna eller tillverkarna?
Hänger inte riktigt med ... Men jag kanske sover för tungt ...
robban-b 2014-11-20 12:10
Magnus. jag tror Daniel menar tillverkarna. Helt klart blir Canon/Nikon ifrånåkta vad det gäller video sidan i kameror. För stillbild tror jag dock att man fortfarande håller ställningarna. Enda undantaget bland spegellösa som producerar bra stillbild är väl Sony a7r
Micke66 2014-11-20 12:33
Alla kameror i A7-serien håller väl högsta nivå vad gäller ren bildkvalitét i stillbild. Canons sensorer ligger år efter i omfång och annat och Nikon kör ju som bekant ofta med Sonys sensorer. " slut citat
Det är ju riktigt underhållande det här och fortsättning lär väl följa! Jag tror både Nikon- och Canon-användarna kommer tjäna på denna utveckling på sikt för jag har svårt att se dessa två lämna W.O till Sony på den spegellösa FF-markanden. Det kommer säkert en replik innan 2015 har gått i alla fall.