Annons

__skateboard__

Produkter
(logga in för att koppla)
I anslutning till min post ovan:

Vad har ni for utrustning nar ni skjuter spontan-skejt?

Fragan kanske verkar knepig... jag ar ute efter er basta setup for att fanga lite av varje vid en skejtsession nar man inte kan montera blixtar och sa?
Jag har kommit fram till att blixt (SB-800 tex) i blixtskon pa min D200 funkar askasst med min 10.5mm lins, men hyffsat med min 24mm. Manga av de photogs man ser pa tavlingar kor fish plus blixt pa sadan dar arm... vad det nu kallas. Ar det nan som har efarenhet av sanna? bor man inforskaffa en san?
Ar en san arm battre an blixt pa kabel?

Kul att du gillar tråden Thomas. Tyvärr kommer jag nog göra dig lite besviken och ber pa förhand om ursäkt och "varnar" för att jag kommer att vara väldigt ärlig när jag kommenterar din bild.

Du har lyckats få med siluetten av en skateboardakare i din bild, men där stannar relevansen för genren skateboardfotografi. Resten är inget annat än en vykortsbild från venice beach som saknar palmer.

Du har fångat en snubbe på bräda, som dessutom ser helt väck ut, har noll fart, noll höjd, noll trick, noll känsla både i bild och utförande. Skateboardfoto är den direkta motsatsen till detta, (vilket du kan läsa mer utförligt om tidigare i denna tråd), där samspelet mellan fotograf, utövare och omständigheter skall skapa symbioseffekter och ge något utöver det vanliga.

Ta mina kommentarer hur du vill, förkasta dem om du känner för det, eller gör lite research på de senaste 25 åren av skatefotografi så kanske du får en mer rättvis bild. Återigen, sorry for being frank....

... och nej, även om horisonten är medvetet sned så blir det ändå bara minuspoäng för det.

Nej, för katten, det är inget fel med rak kritik. Jag börjar bli outsägligt trött på "Oh, snygg bild!"-kommentarer.

Bilden togs före jag läste tråden (ja, från början), och jag kan ju säga att jag hade garranterat tänkt på ett annat sätt om jag fotograferat nu. Problemet är väl att, och det gäller väl främst oss glada amatörer, att vi tänker på en bra bild på samma sätt, oavsett motiv (nåja, grov generalisering), men hade man, som du säger, satt sig i mer i ämnet som rör vart motiv, hade bilderna fått ett helt annat djup. Det här är skitintressant, även om jag inte har några ambitioner fotografera skatare hela tiden. Men jag tror att såna här diskusioner skulle behövas på fler ställen.

Var ute i lördagskväll och tog lite oseriösa bilder, bara för att få lite känsla för blixtfoto. Har knappt fotat med radiostyrd blixt förr. Hittade en gammal balk som polaren drog några slides och grinds på.

En av bilderna ligger under skateboard på min hemsida, www.patrikphoto.se

Vet inte om det föredras att man bifogar bilden i inlägget, men säg till isåfall så fixar jag det.

Jag hittade bara en bild pa patrikfoto-sidan och den var val ok som en forsta blixtbild, som skejtbild saknas det dock ratt mkt flask och inlevelse. Ser fram emot det. Vad har du for gear, du snackade radiomottagare?

Konstig trad detta blivit... lite som att folk lagger upp bilder lite hux flux men nagon diskussion blir det aldrig tal om... laser ni andra andras inlagg?

Diabolics skrev:
Jag hittade bara en bild pa patrikfoto-sidan och den var val ok som en forsta blixtbild, som skejtbild saknas det dock ratt mkt flask och inlevelse. Ser fram emot det. Vad har du for gear, du snackade radiomottagare?

Haha, javisst saknas det fläsk och inlevelse. Det mesta saknas i den där bilden. Som sagt så var det bara en oseriös leksession för att testa blixtfoto.

Jag kör med en Canon 350D. Använder Skyport som radiosändare/mottagare. Blixten är en 430EX.

Jag ser också fram emot att knäppa feta skatebilder. Hoppas att jag kommer upp i er (Du, Robin Nilssen, Christian Raae, Michael Johansson mfl) klass. ;)

Senast ändrad:
ha! jag kralar i stoftet under christian och robins blixt-stativ! ;)

Jag har en fraga angaende radiomottagare:

Jag kor Nikons tradlosa system vilket baseras pa att alla slavar ser internblixten eller blixten i skon, detta ar en ratt stor begransning vad galler iallafall fisheye bilder. Tror ni, att man skulle kunna kora en radiomottagare fran kameran till en master ute i terrangen (som i sin tur styr en klase slavar) sa att man kan bibehalla texvis TTL funktion etc? Jag har funderat pa en budgetlosning av detta koncet mha en sladd, men de ar sa javla korta, max 3m.

surt

Tjenare Jonas, nu skall du väl inte vara SÅ blygsam, Raae och Boon i all ära men bilderna från chilli cockoffet var ju inte så tråkiga.

Ang remotflashtriggering så är det tyvärr så att det inte finns någon radiolösning som ger dig E-TTL som jag känner till iallfall... Canons egna system stinker get, då det dels inte räcker med än typ 5m och inom snäva vinklar. Nikons system är välnågot snäpp bättre.

Det näst bästa jag kört med är en E-TTL förlängningsladd såman kunde handhålla blixten iallfall, med bibehållen mätningsfunktion. (Blix på kameran borde förbjudas)

Så det återstår att köra manuellt ELLER med exponeringsförskjutning med tredjepart triggers.

Jag assisterade på en fashionshoot häromveckan där dom iofs använde ljusmätare och det var ohyggligt smidigt, man dailade in ljus och esponering oerhört effektivt, men inget du inte själv kan göra mha kameran och histogrammet.

Kör själv skyport till mina nu sprängda Lumedyne blixtar och det är väl precis hur kul som helst.

Tanken du har Jonas är väl att köra nån strobist-lösning med vanliga hot-shoe-blixtar. Har själv kört sådana lösningar med kina-remotes, men med dålig räckvidd och ofta påverkan med av x-sync tiden. Kan även här rekomendera skyportgrejjerna om du inte känner att du har råd med pocketwizzards.

Hoppas du vart nåt klokare Jonas.

Halloj

Problemet med att anvænda radiosændare som i sin tur ska trigga slavblixtar ær att du kommer aldrig kunna få snabba sync tider, som snabbast ca 1/60.

Ett tips. Det finns en ebay sæljare i USA som heter "ahmuay" , han jobbar mkt med Mamiya och Pocketwizard produkter.

Jag har køpt mina sændare dærifrån.

Bara be honom sænda det som en gåva och deklarera lågt værde på paketet.

Då får du 2st PW plus før ca 2200 sek.

Kom iihåg att det ær Usa versionen, den går på annan frekvens och går inte att kombinera med europa varianten.

Bara ett tips.

hej Christian.

1/60 hur menar du nu?? jag når med min skyport kamerans max på 1/250 när jag ansluter mottagaren till blixten via medföljande sladd. Har jag missat något?

Det blir en form av delay nær du kør med slavar till sændare, dom triggar inte i "realtid", dær måste man åka blixtsync tiden till iaf 1/60.

Men med baraq sændare går de sjælvklart hur bra som helst med 250/1 eller sanbabre om din kamera klarar de

ahhh, du triggar sändarn med en hotshoeblixt, som sen i sin tur triggar andra blixtar.

Det har jag inte testat så det kan jag inte uttala mig om, varför vill du göra så?

tack for alla tips, och vad galler tullen ar det inget problem eftersom jag bor i usa ;)

Jag krashade just min dv-kamera sa nu blir det att kopa nytt sadant istallet for PW's :(

för stressade lägen ÄR ju små slavade hotshoeblixtar oslagbart, lätt att bära osv... Vill du vidare utforska detta är ju www.strobist.com ett underbart forum och tillgång till kunskap och roliga DIY lösningar.

Rent generellt är ju alltannat bökigare, själv fotar jag då med lumdyne batteri-agg och två skallar, men då är det ju mer kånka och bära, men ACK så kul.

Diabolics skrev:
ok,
Tillbaka till min fraga om att skjuta skejt i mer stressade lagen....

de foljande tva korten ar tagna med en SB800 i skon ( I brist pa sladd) fungerande som master, samt en SB600 lite varstans dar det finns skejtare. Detta ar naturligtvis en ratt sladdrig uppstallning sa jag undrar hur man kan gora det battre? (min SB600 blir dessutom overkord lite da och da)

http://www.diabolics.com/Pics/49.jpg

http://www.diabolics.com/Pics/50.jpg

Ser ju bra ut, men jag ser mer eller mindre bara en ljuskælla.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar