Annons

__skateboard__

Produkter
(logga in för att koppla)
Jonas - Kan du inte lägga några av bilderna på fotosidan som du tog på tävlingen. De var väldigt mycket bättre än de du lägger i forumet. Flera av den sorten.
 
well, tack, kul att du gillade dem.

Att skjuta tavlingar ar sa speciellt och jag vet inte riktigt om bilderna i sig lampar sig for granskning ty jag kan inte aterskapa situationen. Sa eventuell lardom i form av: "du skulle testat detta" ar ratt meingslosa ( <- inte helt sant ty man kan ju sakert hitta tekniker for att fanga tavlingar battre).

Vanliga bilder, som man har tid att i hyffsad lugn och ro stalla in och anpassa, ar oftast situationer man kan aterskapa och lardommar man kan applicera vid nasta foto-session.

Mitt mal med fotosidan ar inte enbart att lagga upp de basta bilderna jag har for allman beskadan (aven om det ar kul med positiv kritik), utan jag hoppas folk kan ge mig tips om vad jag kan gora battre med de kassa.

Jag har funderat pa att ta bort nagra av mina riktigt kassa bilder, ty vissa av dem skulle jag aldrig lagga upp om jag fick chansen igen. Fast de definierar mig som fotograf sa de ligger dar for referens.
 
Lagt upp 4 nya foto, ni kan se dem på min profil.

Kommentera gärna, jag försöker att försöka bredda mitt bildspråk framöver, och kör nu en del med färg och även fisheye, så det kanske är lite annorlunda.

Ha de bra och peace in the middle east
 
rock n roll'en såg riktigt bra ut jonas! fin ljussättning och bra färger, fin komposition , riktigt bra!

Du utvecklas snabbt.
 
Mja jag tycker bs rocken är betydligt bättre än den andra som jag tycker har rätt dålig ljussättning. Det som känns mest upplyst är Bowlen och inte åkaren, plus en dryg skugga i bowlen och tråkig komposition och lite bleka färger. Däremot bs Rocken har trevliga färger helt ok komposition och ljussättning, kanske lite hårt dock som fyledal säger.
 
coolt, always on the dark side......

Lite kommentar till kommentarerna om pool session bilderna:
Ja, Enrico ar alldeles for daligt upplyst, jag mecklade som fan med blixten men den ville inte lysa upp mer :( (saknade stativ sa det mesta av ljuset slog nog ner i marken och forsvann)

Hotspoten i den andra bilden ar faktiskt naturligt ljus som letade sig in i bilden... tyvarr.

Bagge dessa bilder ar ihopskramlade ganska snabbt, jag skall dona lite i PS for att fa till det lilla extra. samt bifoga nan mer bild kanske....
 
Klampar in mitt i diskussionen med mitt allra första inlägg här. Hoppas det är OK.

Jag är lite sugen på att börja fota skate, och undrar lite vad folk tycker är absolut nödvändigt att ha? Jag hade kanske tänkt börja med något i stil med Canon 30D + 18-50/2.8 Sigma + Paleng 8/3.5 fisheye. Behöver man två lösa blixtar? Trådlöst verkar ju fiffigt, men blir man ruinerad då? Något mer? Ska jag tänka om helt? Alla verkar köra Nikon D200 -- den är nog tyvärr lite utanför min budget just nu. Och varför just den förresten?

Kanske bör förklara min bakgrund också, jag är inte en "vanlig" fotograf som vill börja fota skate. Jag har en relativt gedigen skatarbakgrund, och är inte heller helt grön på foto, även om det aldrig varit något jätteintresse. Så jag behöver ingen lektion i själva estetiken och vad som är en bra skatebild, men tekniken har jag dålig koll på. Alla tips mottages med tack och bock.
 
Jag ar ratt gron sjalv, men jag kan ge min take pa varfor jag kopte en D200:

* 5 fps ar nastan bra
* blixt-systemet skall tydligen vara det battre jamfort med Canon och det tradlosa inbyggda ar en budgetvariant till pocket wizards etc.
* Nikons nya dedikerade DX-lins utbud sag ut att vara ratt bra komponerat.
* Bra pro-sumer kamera, for relativt lite pengar. Den lag lite i mellanlandet mellan de basta kamerorna och billigare saker som cannon eos 300 etc (kommer sakerligen sjuka rejalt i pris nu nar D300'an kommit ut..... som jag vill ha)
 
OK, 5 fps gäller ju 30D också, och utbudet av gluggar till EOS är det väl inget direkt fel på heller, eller? Är blixtsystemet 5000 spänn bättre?

D300 ser smarrig ut, det håller jag med om. Men snäppet dyr för mig, som inte ens vet om det här är något jag har talang för över huvud taget.
 
Elinchrome Skyports sändare + 2 mottagare för ca 2200:- tycker jag rockar.. funkar kanon. sen tycker jag du ska satsa på ett teleobjektiv, personnligen tycker jag det ger mer än fisheye. Nog för att jag precis är på väg att köpa ett fisheye också men föredrar oftast normalzoom / tele.

Ang kamera val så är det väl du som sätter gränsen för vad du vill kosta på. Vet du med dig att du vill fita sekvenser så är ju 5 fps minumum

Själv tycker jag sekvenser inom foto är helt meningslöst i princip. Vill man få med tricket stegvis så filmar man. Svårt att få ett sekvensfoto snyggt och uttänkt med bagrunder, ljussättning förgrudner osv. Vilket jag tycker är hela meningen med foto.

Angående blixtar så skit fullständigt i allt vad TTL stöd o allt heter. Köp några grymma gamla blixtar och kör med radio med manuella inställningar.

Det är mitt råd iaf.
 
Jag ar av lite andra asikter an conny marker jag. Sekvensfoto ar nagot jag verkligen uppskattar, inget kan fanga en backside flip utfor wallenberg sasom en bra sekvens uppslaget i en blaska. Inget ger mig hellre mer inblick i trick och utforande. Kanske da slo-mo ala "yeah right" stuket.

Sedan har dessutom jag hittat massor med najs anvandning for TTL systemet, bade som spontan-foto inom skate samt i massa andra samanhang dar man ar aningen i tidsbrist. Eftersom det tar ett ratt bra tag att lara sig blixtfoto ordentligt sa kanske man vill ha nagot som funkar hyffsat under larotiden.

lite som att ga fran P till A/S och sedan M i kameramodes ;)

Men vafan, foto ar ju javligt individuellt och man kan knapa ihop en javla massa coola saker med javligt lite pryttlar, bara man lar sig sina saker. Som exempel funkar atibas photoblog genom panasonic.
 
Jag håller nog med Conny. Skyportsen med två mottagare och två st billigare manuella blixtar, typ 2b-24, är ett grymt bra blixtpaket att starta med. Angående kamera så är nikon d50 och d70 bra kameror som har nästintill hur hög blixtsynk som helst, vilket är jäkligt använbart. Tänker du skaffa dig ett fisheye senare så kan det vara bra att välja nikon då canon inte har något fisheye om man inte väljer 5d, eller tokinas fisheye-zoom.

Ang sekvenstagning så är det schysst om du planerar att sälja bilder till tidningar annars så är det rätt värdelöst tycker jag.

Bara mina tankar, hoppas det hjälper lite.

/ Martin
 
Haha! Det här blev man ju inte ett dugg klokare på, förutom att folk verkar vara stora Nikonanhängare. Men tack för svaren.

Det bästa vore kanske att låna en kamera och prova lite, för att försöka lista ut vad det egentligen är man vill ha ut för bilder. Det här med sekvenser t.ex. var jag helt övertygad om att de flesta GILLADE att skjuta.

Nu påpekar vädergudarna att det är dags att åka lite skateboard.
 
Jag hade nog satsat på en använd d70 (3500kr), och kanske samma normal zoom som jag har , Sigma 18 - 50 2.8 (2500).

Sen kanske ett tokina fisheye zoom( pris?), ett använt sigma 70-200 (4500kr).


Då har du bra utgångspunkt sen att köpa en billig blixt oc t.ex. två pocketwizard sändare.
 
Tja känner man behovav TTL för blixtar så satsa på ett sånt system. Själv gick jag i samma tankebanor men nrjag insåg hur mkt billigare det var att köpa nåra gamla blixtar begagnat, SB-26, Sunpak 555. SB-24 osv så blev det det. Och att lära sig ställa blixtljuset manuellt lär man sig typ direkt om du frågar mig. Angående sekvenser så håller jag på sätt o vis med dig när det gäller att fånga vissa trick. Men tycker ändå att hela tankegångne med foto går förlorat med sekvenser.

Och christian som rekommenderar pocketwizards som radio.. hm njae. mkt längre räckvidd. men den räckvidden lär du inte behöva för skate. Skyports klarar ändå typ 120 utomhus och 50 meter inomhus. Möjligvis att man vill ha längre räckvidd inom tex snowboard foto. En annan fördel med Skyports är att med Grupper och Frekvenser kan du få in många fler kombinationer än vad Pocketwizards klarar. Bra på tävlingar om man är många fotografer med radioutrustning på plats.

Och skyports funkar helt felfritt så jag ser inte varför man skulle lägga ca 7500:- på ett pocketwizard paket jämförd med ca 2200 för skyport. Räknat på 1 sändare, 2 mottagare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.