Hmm såg kommentarerna på Tacky, frilansar för övrigt en hel del för dom.
Måste dock säga att även om forumet där oftast tenderar att spåra ur så är ju sanningen den att dina skatefoton inte håller måttet alls inom den genren.
Däremot håller jag inte riktigt med Jonas kommentar om hur mkt klassen på åkaren/åkningen påverkar bilden... självklart påverkar det en del och visst får ett foto på ett grymt och bra utfört trick mer uppmärksamhet än en åkare som inte är lika bra. Men i mitt tycke så kan ett grymt skatefoto likväl vara en rock´nroll i en miniramp på en nybörjare om själva fotot i sig är schyst utfört.
Dom största felen de verkar göra är att ofta gå alldeles för nära, vinklar kameran på alla dess konstiga sätt och ofta fotar tricken i helt fel ögonblick. Det du normalt vill förmedla är ju en bild av hur det ser ut egentligen inte på något sätt försöka liva upp bilden med ngn galen sned komposition. Ett annat stort fel om vi pratar om skatefotografering på högre nivå är att du saknar blixtar. Ett måste för att kunna frysa åkaren och skapa en kreativ ljussättnign är just med 1 eller flera externa blixtar.
Vanliga saker man brukar ägna sig åt är att slå en blixt bakifrån på åkaren för att skapa en "rimlight" (ljuskontur) kring åkaren för att få åkaren att framstå mer ur bilden, och vara det första ögat fastnar på. Vanligt att man även underexponerar bakgrunden 1 eller flera snäpp.
Grundmetoden handlar normalt om att. ljussätt åkaren med en blixt så åkaren är normalexponerad, underexponera bakgrunden 1 elelr flera snäpp och slå en överexponerande blixt som rimlight kring åkaren. Självklart är inte detta en REGEL att följa vid alla tillfällen... ibland kan amn villa exponera bakgrunden normalt... ibland kan det vara vettigt att underexponera bakgrunden extremt mycket. Det handlar ju om fall till fall och vad som passar i just det tillfället.
Fast detta handlar ju även om vad man har för utrustning. har ju själv fotat skate ett tag med en vanlig kompaktkamera med bara blixt på kameran och inget mer innan jag skaffade ordentligare grejer nyligen. Och visst går det att få till halvhyggliga foton utan massa externa blixtar, tycker själv jag har lyckats rätt bra med en hel del såna. Det handlar ju helt enkelt om vilken nivå på fotografering man jämför med.
Tycker dock att du har en bra bit kvar att jobba med den utrustnign du har innan det sätter begränsnigen på hur bra skatefoton du kan få.
Sen är ju frågan vad man som fotograf är ute efter? är man ute efter att fota rena skatefoton av samma typ som skatemedia eller har man ett helt annat öga för fotograferingen och vill ha action i bilden med rörelseoskärpa och "galna" vinklignar? Ser inget fel i att foto som senast nämnt men då handlar det inte om skatefotografering utan något helt annat.
Håller för tillfället på med en artikelserie till Tacky med intervjuver med duktiga skate/snwo fotografer i landet med bildserier med fotograferna. Finns 2 bildserier och itnervjuver utlaggda, bildserierna hittar du här:
http://www.tacky.se/skateboard/bildserier/ vilket kan ge en hel del inspiration och kännedom om hur skatefoton oftast bör se ut.
Självklart kan man utveckla sina olika stilar även om man håller sig inom det som normalt betraktas som skatefoto även fast man håller sig inom dom normala ramarna. Ett annat tips är att kolla in länkarna till dom fotografer som är länkad från min presentation.