Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

__Bildspel__Mat&vin__Fre 14/9

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur är det med AdobeRGB och sRGB? Mina bilder är nu i AdobeRGB, ska jag behålla det eller konvertera till sRGB?

Jag har ungerfär lika många stående som liggande bilder. Finns det någon tumregel om hur man blandar?

Vad kan det tänkas bli för kostanad för allt detta?
Mat på krog är alldeles för dyrt för mig. Blir det för dyrt får jag lägga ner detta.

Håller med Monica. Det måste vara billigt, jag får ju ändå betala 120 kronor för resan till Sthlm C. till att börja med.

jido skrev:
Inga idéer än så länge*. Om vi verkligen inte blir fler än fem personer går det förstås att lösa på hemmaplan.

/Jimmy
* Jag ska be jobbet kolla igenom vilka projektorer vi har där. Med lite tur finns det någon som håller måttet.

Ingen lycka med jobbet. Vi behöver en annan plats. Fast med bara fem personer är ju nästan så vi ryms kring en lapptopp. Om det är ett alternativ blir det förstås enklare med lokusen.

Ok, jag kollar med skolan iaf. Kanske kan vi vara där på fredag men jag tror att vi bara kan nyttja lokalen längst till 21:30 om det går igenom.

Hoppas på svar imorgon!

//Marcus

Just fredag fungerade inte i skolan annan dag hade nog funkat.

Så om inget annat kommer upp så föreslår jag att vi bänkar hos hemma hos mig. TV´n är lite tråkig men huvudsaken är att vi genomför det hela och Trevligt lär det ju självklart bli :)

Hur gör vi men käk och dryck? Tar var och en med sig eller ska jag handla typ lite italienskt plock och ett par boxar vin så delar vi på kalaset?

Bilagor

• tommy-skål-3414-40k.jpg
    tommy-skål-3414-40k.jpg
    39.3 KB · Visningar: 123
Viktig grej om vi är hemma hos någon: jag är en sån där trist rökallergiker. Inget jag kan göra något åt, men... ja, det går inte att vara där någon har rökt mycket, eller tänker röka. Hoppas det är fritt hos dig Mackan!

Föreslår att du köper italienskt plock, men att var och en tar med egen dryck. Är ju lite olika om man vill ha rött, vitt eller öl.

Kul att det i alla fall blir av, sitter och petar med bilder just nu. det blir ämnet "sunk" för min del.

Lungt Anna, det är rökfritt!

Då gör vi så. Ta med egen dryck så handlar jag käk. Sätter vi ett tak på 500 spänn?

Bilagor

• 2721-askar-sv-40k.jpg
    2721-askar-sv-40k.jpg
    33.5 KB · Visningar: 113
Kan man inte fixa lite av plockmaten själv så blir det billigare?
Bruchetta t ex. Rostat bröd och lite tomatgucka på.
Auberginedip på kex. Rostad aubergine mixas med olja , vitlök, pressad citron, salt och peppar.

Bara det blir gott, Du får gärna komma lite tidigare och låna köket om du känner dig sugen på att brassa till oss alla :)

Annars hade jag tänkt, Gott bröd, Tapenade, Italiensk ost och salami, Oliver, Soltorkade Tomater, och vad man nu kommer på, Vet ej vad det kan kosta för 5 pers men iaf!?

Bilagor

• 4984-mat-gaffel-bröd-40k.jpg
    4984-mat-gaffel-bröd-40k.jpg
    39.3 KB · Visningar: 104
Låter trevligt!

Mackan menade du inte 500 totalt?? Miststänker lite missförstånd;)

För att visa bilder tror jag din dataskärm är bättre, jag kan ta med bärbar dator som vi kan köra ifrån.

Snart har jag bestämt tema också, funderar på rörelse, Årstaviken eller Spanien.

/Martin

Om du ändå ska köpa bröd kan man ju kanske använda en bit till bruschetta. Man rostar skivor och lägger på en tomatröra som består av hackade färska tomater, olivolja, färsk basilika, kryddor.
Färska kryddor är väl rätt dyrt så det kanske inte blir så billigt när jag tänker efter.
Auberginedip är enkelt. Rosta aubergine i ugn och mixa med rapsolja, vitlök och citron + kryddor. Jag har det mesta hemma så endast aubergine för ca 15 kr + tapaskex för ca 15 kr behöver köpas.

Om ingen gillar grönsaker så tar jag nog med mig auberginröran ändå. Jag älskar grönsaker. :)

Är det någon som kan svara på min tidigare fråga om bilderna ska vara i AdobeRGB eller sRGB?

Kom på att jag ju ändå måste ta med burken, eftersom musiken ligger på den...

Men då finns det en Mac tillgänglig om någon så behöver.

Vilken tid ska vi ses och förbereda (jag ska kolla lite när mina tåg kommer in, så att det passar hyfsat, men de bör ju inte gå alltför sällan vid den tiden) och var bor Mackan?

mohei skrev:
...

Är det någon som kan svara på min tidigare fråga om bilderna ska vara i AdobeRGB eller sRGB?

Om du sparar profilen med bilden så ska Macen kunna läsa den, alltså borde AdobeRGB fungera. Hur det fungerar om du först gör allt till PDF vet jag inte, sRGB kanske är säkrast.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar