Annons

9000 exp. mkt för en D30?

Produkter
(logga in för att koppla)

Obbe

Aktiv medlem
Ska ev . köpa en D30 med ca. 9000 exp på mätaren. Hur många exp. klarar en D30 innan slutarbyte?

Tack!
 
Det är inte mycket med tanke på att modellen är fem åt gammal. D30 ska klara minst ca 30 000 exponeringar.
 
en får tacke.
Nåt speciellt jag skall kolla efter D30 när jag tittar på den hos säljaren?
 
Rent tekniskt sett så har jag inga råd att ge dig annat än att kolla upp att allt verkar fungera. Däremot så ska du se till att du inte betalar för mycket då många säljare av dessa kameror lagt sig åt skogen för högt i pris.

Lite fina bilder tagna med D30!

//Larsa
 
Jag kan inte dessa priser men kan ändå säga att det, om kamerahuset är fullt fungerande, är ett klipp!!!

//Larsa
 
huset ska vara fullt fungerande, dock utan bg.
Någon som kan tipsa om en enkel funktionstest? Det mest elementära då jag är lite novis i dslr-världen?
 
läste på DP att D30 tar runt 30sec på sig att spara ner en fil RAW-format. Är det sant?!
Isåfall får det nog vara med inköpet :(
Något mer som kan upplevas frustrerande med denna modell?
 
Obbe skrev:
läste på DP att D30 tar runt 30sec på sig att spara ner en fil RAW-format. Är det sant?!

Nix, det kan inte stämma. Möjligen tar det drygt 30 sekunder att tömma bufferten om man har fyllt den (den rymmer 3 RAW / 8 JPEG large fine / 17 JPEG large normal) och man kan fortsätta ta en bild till så snart det finns plats för den (i continous shooting drive mode - men det finns få anledningar till att inte använda det jämt).

Jag använder så gott som alltid RAW och det är mycket sällan jag upplever att jag behöver vänta på kameran (men jag är iofs ingen kulsprutefotograf...).

Autofokusen är däremot inte den bästa - men med lite övning så är det inte så svårt att leva med det - det finns oftast någon mer kontrastrik punkt på rätt avstånd. Ljustarka objektiv hjälper också en hel del.
 
Så det blev :)
På väg för att titta på ovannämda d30 blev jag uppringd av en säljare som ville sälja mig sin 300D. 281 exponeringar, 2mån gammal med garanti 11 mån. 512Mb minneskort, uv-filter. Fick hela klabbet för 4000:- Kände mig tvungen att slå till.
Så kan det gå. ;)
 
ojoj 4 papp ?
det var ett bra pris .. speciellt för dryga 300 exponeringar ..

mvh .- Ale
 
känner mig mkt nöjd med köpet, dock inte färgen på huset. Men man kan ju inte få allt.
 
Hur gick det med den ursprungliga?
Finns den fortfarande kvar tillsalu?
Jag har en kompis som har en analog eos och som kunde vara intresserad.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.