Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

8x10" hålkamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej igen!

Aha, då är det nog bäst att köra 160 mm utdrag (jag har ett 150 mm optik som jag kan nyttja för att kontrollera ungefärlig komposition). Hur stårt hål bör jag borra då?

Bästa,
Fredrik


jerevan skrev:
Kollade lite snabbt igen: med 120 mm utdrag skulle du få ett hål på 0,462 mm, och en bildcirkel på 230 mm, alltså ganska tydligt ljusbortfall på 8x10, men inga problem på 4x5. Du behöver ett utdrag på 160 mm för att kunna täcka 8x10 utan några förskjutningar om jag inte tänkt helt fel.
 
jerevan skrev:
Lite överkurs, andra idéer: En annan sak som funkar är att bara använda en tom slutare (utan glaset/optiken alltså) nedbländad till max och med hjälp av den få ett hum om utsnittet. Om du gör så kan du ju använda dig av vilken brännvidd som helst som utgångspunkt. Efter att ha kollat på fokuseringsskivan med hjälp av bländaren är det bara att byta till ditt rätta verktyg.

Smart. Jag kan ju plocka bort min Tessar från slutaren och nyttja den. I så fall kan jag alltså göra hål lämpliga både för 160 mm och 300 mm? Ska hålet för 300 mm då vara 0,69 mm (bländare 433)?
Bästa,
Fredrik
 
I fallet 160mm ska hålet vara 0.533mm, f/stop 300, och bildcirkeln 307mm. Om jag låter som en matematisk fantom: så är icke fallet! Här har du en (av många) kalkylatorer: http://www.mrpinhole.com/holesize.php. På denna sida finns också en fiffig kalkylator för en exponeringstabell som du kan skriva ut.

Mycket nöje!
 
Skott skrev:
Smart. Jag kan ju plocka bort min Tessar från slutaren och nyttja den. I så fall kan jag alltså göra hål lämpliga både för 160 mm och 300 mm? Ska hålet för 300 mm då vara 0,69 mm (bländare 433)?
Bästa,
Fredrik

Just min tanke. Kalkylatorn säger f/stop 411 och en diameter på 0,73 mm. MEN det ska också sägas att det finns lite olika sätt att räkna fram diameterstorleken. Det var den här artikeln som fick mej att fastna, en gång i tiden: http://home.online.no/~gjon/pinhole.htm. Kalasbra artikel som jag läst både en och två gånger.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.