Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

85/1,8 felfokuserar

Produkter
(logga in för att koppla)

borealis

Aktiv medlem
Hej,

Nu har jag testat två nya 85/1,8 och båda visar framfokus. Det första med ca. 3 cm medan det andra verkar vara ännu värre och framfokuserar med ungefär 7 cm.

Detta är självklart inte bra då jag tänkte använda objektivet till porträtt och 3 eller 7 cm blir då ganska mycket felfokus.

Eller hoppas jag för mycket?

Det andra 85:an åker nu tillbaka och jag hoppas att nästa fungerar bättre.

Kameran är en 40D, som var inne för justering på Canon RCC i Mölndal för något år sedan, tillsammans med några andra Canon objektiv, och med dessa märker jag inga problem.

Kan jag räkna med att få ett objektiv som funkar direket eller måste jag helt enkelt räkna med att lämna in allt för kalibrering igen, och bli utan utrustning under några veckor.

Någon mer som har haft liknande problem?

Tack för hjälpen.

referenspunkt skall inte vara det egna huset utan ett fixt värde. blir ju omöjligt att ha sina objektiv på andra hus annars,

ANNONS