ANNONS
Annons

80-200, Har jag köpt grisen i säcken?

Produkter
(logga in för att koppla)

magnusjoh

Aktiv medlem
Har idag hämtat ut en Nikon 80-200 ED 2.8 (pullzommen). Testade några kort på "A-läget" på min Nikon D70 i halvljust väder. Hela kortet blev utfrätt. Testade att blända ner till 22 och fick en slutartid på ca 2000. Något bättre men nästan helt vitt. Minskade ner till minus 5 på exponentkomp och då blir det rätt bra.

Är det fel på objektivet? Har jag missat någon inställning? Måste man köra helt manuellt? Passar inte objektivet till en digital kamera?

Tacksam för hjälp så jag vet om jag skall lämna tillbaka objektivet.

Kolla att bländaren fungerar. Titta framifrån och använd nedbländningsknappen. Prova olika bländarinställningar. Om detta fungerar så kolla att bländeren är tillräckligt snabb. Ta loss objektivet och prova nedbländingsstiftet. Det ska röra sig utan motstånd och blixtsnabbt gå tillbaka när du släpper det.

Låter på bilden som bländarlamellerna går för tungt.
Får in för mycket ljus.
Se om du kan se olja på lamellerna.
-Anders

Bländarknappen på D70 fungerar (olika vid olika bländare). Vad sitter nedbländingsstiftet i objektivet?

Se pil. Vissligen ett manuellt Ais-objektiv men placeringen är samma på AF-objektiv.

Bilagor

• ais20mmount.jpg
    ais20mmount.jpg
    41.7 KB · Visningar: 799
Tack för alla hjälpsamma tips.Nedbländningstiftet går långsammare än på mina övriga objektiv men ändå på mindre än 1 sek.

Är det den som är problemet? Kan inte se någon olja (men jag är ingen expert på området).

Vanligt problem? Går det att fixa?

Jag har haft olja på något objektiv.
Och det gick på 1200 kr att få bort.
några år sedan.
Det ser blankt ut på segmenten.
Tiden för bländaren att gå tillbaka är ju enormt viktig för ett objektiv.
Hör du att tiden är olika så kan man ju bara tänka sig vad det gör till bilden.
Borde åtgärdas innan du köper det.
Olja kan framkomma om ett objektiv ligger i solen och oljan frigörs genom att bli för varm.
-Anders

jag har ett gammalt 100mm som har fått olja på bländarlamellerna.
jag gjorde så att jag pillar på nedbländnings"spaken" några gånger innan jag sätter på objektivet för fotografering.
då mjukar man upp oljan och det funkar som vanligt.
men så fort man låtit kameran ligga så behöver man fippla med lamellerna igen.
är det varmt i luften funkar det bättre.
personligen är jag ju så förtjust i korta tider och kort skärpedjup, så för mig var det ju knappast nån större risk.. men man visste ju aldrig...

för ljust på 1/2000 sekund på bländare 22 i dagsljus? Vad har du för isotal då? Låter ju helsnurrigt..

Jag körde med ISO 200.

Om den jag köpte objektivet av har haft det liggande utan att använda det, kan det "smörjas upp" om jag använder det ett tag och att det börjar att fungerar igan?

asch.. jag tar tillbaka.
åtminstonde mitt gamla oljiga objektiv, pallar inte längre lite uppmjukning.
satt i fem minuter och försökte mjuka upp oljan men det var lönlöst.
nåja, det var ju ändå inte särskilt kvalitativt från början.

eller så har jag för kallt hemma. ;o)

MagnusJoh skrev:
Jag körde med ISO 200.

Om den jag köpte objektivet av har haft det liggande utan att använda det, kan det "smörjas upp" om jag använder det ett tag och att det börjar att fungerar igan?

Nej, troligen måste du laga det på något sätt.
Är det på väg så är det. Tror jag.
-Anders

Kan inte vara så enkelt att du råkat aktivera bländar-gaffling utan att sett det??

Men under 1 sekund låter som en lång tid, dom ska fjädra tillbax på en gång..

Har nu talat med Nikon i Upplands Väsby om saken. Troligtvis är det skräp mellan lamellerna. Alternativt är det fukt som kommit in och gjort att det är början till rost. Enligt Nikon har också lamellerna krånglar om man alltid kört på låg bländare och aldrig varierar denna.

Någonstans mellan 1000-1500 lär det gå på att fixa problemet iallafall.

Olja är inget vanligt problem, enligt Nikon, på 80-200 modellen.

Passa samtidigt på att tacka alla som har svarat. Förhoppningsvis hjälper jag nu med mitt svar någon annan som sitter med samma problem.

Jättebra att du talar om vad som händer.
Vill gärna veta vad felet är om du lämnar in det.
-Chano

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar