Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

8- och 16-bitars färgdjup

Produkter
(logga in för att koppla)
Glock skrev:
Om ni inte tror på mig så kan ni väl ta och fråga en läkare. Vi kan bara uppfatta 256 steg av gråskala, så är det bara.

Ledsen att behöva säga det men både du och din läkare har fel, fel fel fel.
Om man delar upp det svartaste svarta till det vitaste vita i ett jämt antal steg så klarar det mänskliga ögat att urskilja ca 65 olika toner. Men eftersom ögat inte jobbar linjärt utan logaritmiskt så kan vi se fler tonövergångar i de ljusa partierna. Grand total blir då runt 100 steg.
Har man en gråskala som överstige dessa 100 tonövergångarna så uppfattar man detta som en kontinuerlig toning.

*Källa Grafisk Kokbok 2.0 sid 37, vad är din källa Moudi?
 
Copy_Con skrev:
Tryckpressarna. Är mätvärdena inaktuella eller profilen klantigt gjord så spelar det ingen roll hur bra skärm man.
Ja för tusan.
En profil betyder i sig ingenting om den inte återspeglar faktiska förhållanden.
Jag har varit på tre av Malmös bästa tryckerier och sett hur de jobbar, CAA, Lave och Printing.
Deras toleranser för godkänt är finare än vad ögat kan uppfatta.

Intressant är Fotolabo som inte lagt ut ny profil sedan juli -03, tror jag.
Fortfarande kan man lita (för två månader sedan i alla fall) på deras profil. Det säger en del om deras dagliga kontrollsystem.
Med lita menar jag en svag avvikelse som syns vid direkt jämförelse, det skiftar lite åt det gula i neutralgrått.

Och återigen, det finns klantiga fotografer.
En kund jag jobbar med hävdar att deras reklamationer minskat sedan de började anlita mig.
De säljer tyger och heminredningssaker med färger som är viktiga.
Deras förra fotografs material stämde uppenbarligen inte överens med originalets färger. Och det var dåligt med detaljåtergivning i ljusa och mörka partier.
Jag förstår det inte, jag måste anstränga mig för att leverera material som avviker så mycket.

Nej, jag är inte kaxig eller framhäver mig själv.
Hur svårt kan det vara, exponera rätt, ljussätt neutralt, använd gråkort och bedöm på kalibrerad skärm med infoplatten aktiv.
Samt förhandstitta med tyckeriets profil för att se om någon färg är lurig.
 
mipert skrev:

Jag förstår det inte, jag måste anstränga mig för att leverera material som avviker så mycket.

Samma här, har fått mängder av bilder som ser fruktansvärda ut, man förstår inte ens vad de gjort. Det roliga är att det inte bara är från andra fotografer, utan även trumscannade bilder från olika reproanstalter.

En sak som jag råkat ut för många gånger är att byrån eller repron som efterfrågat bilden vill ha den i CMYK. När man sen frågar vad för ICC man skall använda så säger de:"Vilken som helst, det är inte så noga".
När man då föreslår att man kan skicka den i RGB istället både p.g.a. den mindre filstorleken och de oändligt bättre möjligherna att färgställa bilden så får man svaret: "Det går inte färgställa i RGB, vi arbetar bara i CMYK så RGB är onödigt".

Jaja, resultatet blir ju oftast därefter, och man undrar ju ibland varför folk jobbar där de gör...
 
Irrae skrev:
Ledsen att behöva säga det men både du och din läkare har fel, fel fel fel.
Om man delar upp det svartaste svarta till det vitaste vita i ett jämt antal steg så klarar det mänskliga ögat att urskilja ca 65 olika toner. Men eftersom ögat inte jobbar linjärt utan logaritmiskt så kan vi se fler tonövergångar i de ljusa partierna. Grand total blir då runt 100 steg.
Har man en gråskala som överstige dessa 100 tonövergångarna så uppfattar man detta som en kontinuerlig toning.

*Källa Grafisk Kokbok 2.0 sid 37, vad är din källa Moudi?

Du kanske missade att det var en del här som hävdade raka motsatsen att vi kunde uppfatta ännu fler nyanser än 256. Så jag kanske skulle ha skrivit upp till 256 istället? :)

Har ingen tryckt källa att referera till, tyvärr.
 
maxzomborszki skrev:
Daniel visade på ett väldigt enkelt vis hur information går förlorad när man arbetar i ett mindre färgdjup. Ja, hans exempel är förenklat, men det är inte mindre giltigt för det.
Hans exempel är illustrativt men jag ser inte den fotografiska relevansen. Bara det att illustrera skillnaden mellan 8- och 16-bitars bildbehandling genom att använda slaktyxan ''auto levels'' säger en del. Sedan är det väl ingen som har ifrågasatt att fler bitar är bättre om man ser till noggrannheten. Samtidigt kunde jag inte bry mig mindre för hur andra gör. Ibland behövs 16 bitar, vissa kan kosta på sig 16 bitar, andra kör 16 bitar för att vara på den säkra sidan eller för att vara fräcka och så vidare. Jag ville mest ge lite distans till 16-bitarshysterin som har blivit allt vanligare den senaste tiden.
 
Copy_Con skrev:
Tryckpressarna. Är mätvärdena inaktuella eller profilen klantigt gjord så spelar det ingen roll hur bra skärm man.

Tryckpressarna får informationen (mätvärdena) via nåt som heter CIP3-system. Denna infomation kommer i sin tur från PDF:en som ligger i utskjutningsprogrammet.
Tidigare gjordes detta manuellt. Är då vår ICC-profil bra så ser bilderna likadana på skärmen som i det tryckta materialet.

ICC-profilen är, som du nog väl vet, en mätning av tryckpressens färgvärden analyserade med en spektrofotometer t.ex. en Gretag-Macbeth.

Vi har profiler för olika papperstyper, offset-pos och offset-neg.
 
Senast ändrad:
Copy_Con skrev:
...man undrar ju ibland varför folk jobbar där de gör...
Ibland blir jag faktiskt mörkrädd.
Det finns enormt mycket kompetent folk som jobbar med trycksaksproduktion. Och det finns mycket folk som inte vet vad de gör.

Jag har hört nyutexaminerade från fotohögskolan hävda att om man mäter mot handflatan motsvarar det ett Kodak gråkort.
Reprokillar som inte går att rubba från uppfattningen att ”skanna negativ blir bara skit, det måste vara dia”.
Yrkesfotografer som vill ha större skärpedjup och därför går närmare motivet med kortare brännvidd.
Originalare som säger att CMYK ger fler färger, det fattar du väl eftersom man använder fyra kanaler i Pshp.
Webbare som tycker jag är inkompetent när jag på mina föreläsningar säger att 72ppi eller 2400 ppi spelar ingen roll.
På en medialinje (gymnasiet) hade de målat mörkrummet svart från golv till tak eftersom det skall vara så i ett mörkrum
Och så vidare...
 
Senast ändrad:
mipert skrev:
Ibland blir jag faktiskt mörkrädd.
Det finns enormt mycket kompetent folk som jobbar med trycksaksproduktion. Och det finns mycket folk som inte vet vad de gör.

Jag har hört nyutexaminerade från fotohögskolan hävda att om man mäter mot handflatan motsvarar det ett Kodak gråkort.
Reprokillar som inte går att rubba från uppfattningen att ”skanna negativ blir bara skit, det måste vara dia”.
Yrkesfotografer som vill ha större skärpedjup och därför går närmare motivet med kortare brännvidd.
Originalare som säger att CMYK ger fler färger, det fattar du väl eftersom man använder fyra kanaler i Pshp.
Webbare som tycker jag är inkompetent när jag på mina föreläsningar säger att 72ppi eller 2400 ppi spelar ingen roll.
På en medialinje (gymnasiet) hade de målat mörkrummet svart från golv till tak eftersom det skall vara så i ett mörkrum
Och så vidare...

Kan inte gör annat än att hålla med dig, det är skrattretande ibland. :)
 
Vill först säga att Thomas Ahlblom 's inlägg var mycket bra och visar vitsen med att använda 16-bitars läge som arbetsformat.

Sedan vill jag också säga att allt det här snacket om hur många nyanser ögat uppfattar är också helt galet. Några säger 256 färger (Joseph) och andra 65. Hela problemet är diskutionen saknar viktig information om kontraster, ljusstyrka mm.

Vid liten kontrast (lågt dynamiskt omfång) är det svårare att se skillnader i nära nyanser än när kontrasten är större.

Ögats känslighet och vår förmåga att uppfatta skillnader är starkt beroende på miljön (färger, kontraster, skuggor, ljus, mm) i vilken vi observerar något. Ögat kan i extremfall uppfatta kontraster på 1 000 000:1. En datorskärm har kanske runt 200:1.

Titta på bilden som jag bifogat. Rutorna A och B ser ut att ha olika färger/intesitet. Öppna bilden i ditt bildbehandlingsprogram och mät...
 

Bilagor

  • illusion2.png
    illusion2.png
    31.8 KB · Visningar: 212
pzackes skrev:
Inte i 16 bitar, då finns det 65536 gråtoner.

Helt säker???? Går man tex. in på färgpaletten i photoshop så är det ju alltid val av gråpunkter mellan 0 och 255...eller levels, där finns det alltid bara 256 gråtoner att snacka om, lika så kurvor....låter lite overkill med 650 tusen stycken!!!
 
ollecarlsson skrev:
Helt säker???? Går man tex. in på färgpaletten i photoshop så är det ju alltid val av gråpunkter mellan 0 och 255...eller levels, där finns det alltid bara 256 gråtoner att snacka om, lika så kurvor....låter lite overkill med 650 tusen stycken!!!

Bara för att din matbutik bara har 2 sorters ris att välja mellan så betyder det inte att det bara finns 2 sorter.
 
ollecarlsson skrev:
Helt säker???? Går man tex. in på färgpaletten i photoshop så är det ju alltid val av gråpunkter mellan 0 och 255...eller levels, där finns det alltid bara 256 gråtoner att snacka om, lika så kurvor....låter lite overkill med 650 tusen stycken!!!

I teorin är det 65536 men i praktiken tror jag det oftast är mellan 4096 och 16384. I PS CS så kan du få pipetten att visa 16-bitarsvärden, men visst är det som du skriver, histogrammet visar fortfarande bara 8-bitar.
 
Senast ändrad:
Glock skrev:
Men ingen digitalkamera producerar 16-bitar idag, de ligger på 12-bitar RGB. Så jag nöjer mig med 8-bitar.

Nåja, 14-bitar har en del kommit upp i...

http://konicaminolta.jp/english/products/consumer/digital_camera/dimage/dimage-a1/spec.html

Det där med 256 nyanser av grått e väl vad bildskärmar klara(de?) att återge en gång i tiden. Låter otroligt att ögat skulle uppfatta exakt ett tal som passar så bra in i det binära systemet som 256...

/kg som inte räknat alla nyanser
 
ollecarlsson skrev:
Helt säker???? Går man tex. in på färgpaletten i photoshop så är det ju alltid val av gråpunkter mellan 0 och 255...eller levels, där finns det alltid bara 256 gråtoner att snacka om, lika så kurvor....låter lite overkill med 650 tusen stycken!!!
Ja, tyvärr har paletterna begränsad upplösning. Dock arbetar Photoshop ändå med 16-bitar per kanal ändå.

Den viktigaste delen med högre upplösning är 1) ofta högre dynamik (dvs man kan få fram fler 'synliga' detaljer från över/underexponerade områden) samt att den interna precisionen vid omvandling från RGB till LAB är bättre. All färgkonvertering mellan RGB, LAB och CMYK profiler går via LAB.

Problement med Photoshop är att precisionen är så låg i LAB att den har färre definierade färger än RGB vid samma bit ljup! LAB ska egentligen innehålla alla synliga färger som ögat kan uppfatta.
 
jpersson skrev:
De flesta skärmar och grafikkort kör väl fortfarande med 8 bitar per färg.
Japp. Vissa, som tex Matrox, har en 10bitar LUT (look-up-table) vid omvandlingen till video-signal som skickas ut till skärmen.

Men det tar ju inte bort vinsten med att jobba med högre färgupplösning, precis som många bilder har fler pixlar än som samtidigt går att visa.

Varje gång du bearbetar en bild så förloras en del information. Därför är det (som redan bevisats matematiskt tidigare i tråden) bättre att jobba med så hög upplösning och precision som möjligt, även om man måste konvertera tillbaka till 8-bitar per kanal.
 
Tror dom flesta av dom nyaste korten kör med 10bitar relativt rakt över numera. Och på vissa operationer klart högre, just för att slippa avrundningsfel och att kunna göra effekter som större dynamisk omfång och sånt.
 
Hahahahahah..åhåhå va roligt det var att stöta på den här 10 gamla tråden. Hur upplever ni som skrev i denna tråden digital bildleverans idag? Jamenar....i dessa tider där ett eget bildspråk i redigeringen nästan är viktigare än fotograferingen. Crossprossesing, fading colors, osv osv

Tyckte uttrycket: fotografer som " sitter och pillar och drar i allt för att de tror att det blir bra" var så otroligt roligt, sen såg jag att tråden var från 2004...inte 2014 och då blev det ännu roligare....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.