jtkarlsson
Aktiv medlem
Missade visst en 8:a. Det ska vara 8-bitars....
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
jtkarlsson skrev:
Min fråga är om jag tjänar något på att konvertera denna TIFF till 16-bitar innan jag börjar göra något med den.
jtkarlsson skrev:
...Min fråga är om jag tjänar något på att konvertera denna TIFF till 16-bitar innan jag börjar göra något med den.
mipert skrev:
I vissa fall.
Om originalet är bra och det du gör är normala justeringar för svart- och vitpunkt samt färgkorrigering är det onödigt att omvandla till 16 bitar.
Är det en bild som kanske är rejält felexponerad och kräver kraftiga justeringar kan det ibland löna sig att ändra till 16 bitar.
Du får inte fler toner eller detaljer men du kan undvika att få synliga hopp i tonövergångar.
Bara att jämföra mellan två bilder, gör en kopia av bilden och justera i 16-bitars läge.
Jämför sedan.
Att däremot fotografera/skanna i högre bitdjup är definitivt att rekommendera.
Daniel Ahlin skrev:
Här har jag gjort ett litet test för att visa att man faktiskt kan vinna på att konvertera till 16bit innan man börjar fixa med bilden.
krysset till vänster är i orginalet i 8bit.
Mitten krysset är omvandlat till 16bit, gausian blur 10 och autolevels sen konverterat tillbaka till 8bit
krysset till höger har jag kört gausian blur 10 och autolevels på.
Visset är det ett extremt test men skillnaden är också extrem.
Glock skrev:
Bara så du vet så finns svart och vitt bara i 256 gråtoner!
Glock skrev:
Bara så du vet så finns svart och vitt bara i 256 gråtoner!
Glock skrev:
Jag har inget emot att folk vill lära sig, men de som leverar bilder till oss är inte den typen som vill lära sig, tro mig. De ringer sen och gnäller att bilden ser sunkig ut i tryck och när vi då berättar att det är med deras egna inställningar så skyller de både på det ena och det andra. Rena sandlådestadiet!
Detta är ingen nyhet bland oss som jobbar inom tryck- och reprobranschen.
Glock skrev:
Det mänskliga ögat kan bara uppfatta 256 gråtoner.
Daniel Ahlin skrev:
Har du provat?
Glock skrev:
Det mänskliga ögat kan bara uppfatta 256 gråtoner.