Off-Topic
Eftersom Thomas fick sitt svar på sin fråga mycket tidigare så finns det väl ingen vits att fortsätta debatera detta ämne?
16-bitar är bättre än 8-bitar! Det är en självklar logisk vetskap.
Sen ville jag bara röra om lite i grytan och ifrågasätta arbetet med 16-bitars bilder, då det aldrig sker inom den branschen där det borde göras det. Men det fick man tydligen inte göra, då ska man få skäll för det. Jag ber om ursäkt om jag nämde det vetenskapliga faktum att ögat bara kan uppfatta 256 gråskalor. Ni som tror annat får fråga en läkare, så behöver vi inte disktuera detta till leda här. Ska jag också be om ursäkt för att jag tycker att jobba i 16-bitar är som att elda för kråkorna?
Bara för att funktionen finns där, så är det väl klart att vissa måste använda sig av den. Men den har ju inte riktigt varit användbar förrän nu, i Adobe Creative Suite. Hur klarade ni er förut?
Hur många bitar består ett negativ eller ett dia av? De scannas i både 36- och 48-bitar, men ser likförbannat ut som skit från vissa fotografer.
Nej ni, det finns inga rätt och fel här. Allt är hur man själv uppfattar det och ingen ska ta det ifrån en. Jag tycker som jag tycker, sen får ni tycka som ni tycker, så blir det bra ska ni se.
Det är skillnad mot förr, då var det ingen som hade såna är I-landsproblem med sina bilder som alla verkar ha idag.
De scannades rakt av, bara ställda med svart och vitt, så fick det vara bra sen. I det gamla Crossfield-systemet, kunde man gå och fika medan datorn roterade bilden några grader, ifall den hamnat fel vid scanningen. Då var hårddiskarna på 320MB och stora som tvättmaskiner!
Lite kuriosa, men det är kul när man sätter saker i ett perspektiv. Då kanske man inser vilka löjliga problem man egentligen har. Som t.ex. är det bättre att jobba i 16-bitar än 8-bitar, hjälp mig, jag vet inte?! Det är väl självklart att det är bättre, rent kvalitetsmässigt, men inte tidsmässigt eller tryckmässigt.
Skicka en 16-bitars bild till ett tryckeri och den görs direkt om från whatever-format du har till "8-bitars CMYK JPEG HIGH" i AGFA Apogee. Men vem bryr sig, du ser ändå ingen skillnad! Jag vet, för detta är mitt jobb!
Lycka till!