Annons

8- och 16-bitars färgdjup

Produkter
(logga in för att koppla)
jtkarlsson skrev:
Min fråga är om jag tjänar något på att konvertera denna TIFF till 16-bitar innan jag börjar göra något med den.

Nej, jag ser inte att du skulle "tjäna" nåt på det.
Man kan inte tillföra nåt som inte fanns där från början. Interpolering är ingen höjdare.
 
jtkarlsson skrev:
...Min fråga är om jag tjänar något på att konvertera denna TIFF till 16-bitar innan jag börjar göra något med den.

I vissa fall.
Om originalet är bra och det du gör är normala justeringar för svart- och vitpunkt samt färgkorrigering är det onödigt att omvandla till 16 bitar.

Är det en bild som kanske är rejält felexponerad och kräver kraftiga justeringar kan det ibland löna sig att ändra till 16 bitar.

Du får inte fler toner eller detaljer men du kan undvika att få synliga hopp i tonövergångar.

Bara att jämföra mellan två bilder, gör en kopia av bilden och justera i 16-bitars läge.
Jämför sedan.

Att däremot fotografera/skanna i högre bitdjup är definitivt att rekommendera.
 
mipert skrev:
I vissa fall.
Om originalet är bra och det du gör är normala justeringar för svart- och vitpunkt samt färgkorrigering är det onödigt att omvandla till 16 bitar.

Är det en bild som kanske är rejält felexponerad och kräver kraftiga justeringar kan det ibland löna sig att ändra till 16 bitar.

Du får inte fler toner eller detaljer men du kan undvika att få synliga hopp i tonövergångar.

Bara att jämföra mellan två bilder, gör en kopia av bilden och justera i 16-bitars läge.
Jämför sedan.

Att däremot fotografera/skanna i högre bitdjup är definitivt att rekommendera.


Tack.
Det var det jag ville ha svar på.
Det jag gör är uteslutande beskäring, justering av svart- och vitpunkt och ev. justering av färgmättnad. Så jag forsätter nog att arbeta med 8 bitar...
 
Här har jag gjort ett litet test för att visa att man faktiskt kan vinna på att konvertera till 16bit innan man börjar fixa med bilden.

krysset till vänster är i orginalet i 8bit.

Mitten krysset är omvandlat till 16bit, gausian blur 10 och autolevels sen konverterat tillbaka till 8bit

krysset till höger har jag kört gausian blur 10 och autolevels på.

Visset är det ett extremt test men skillnaden är också extrem.
 

Bilagor

  • test.jpg
    test.jpg
    24.5 KB · Visningar: 640
FYI

När vi scannar våra bilder så görs det i 16-bitars TIFF-RGB i en Fuji flatbäddsscanner. Tror de flesta som scannar i flatbäddsscanner gör likadant. Med trumscannern (HELL 3000) kunde vi bara scanna i 8-bitars CMYK.
 
Daniel Ahlin skrev:
Här har jag gjort ett litet test för att visa att man faktiskt kan vinna på att konvertera till 16bit innan man börjar fixa med bilden.

krysset till vänster är i orginalet i 8bit.

Mitten krysset är omvandlat till 16bit, gausian blur 10 och autolevels sen konverterat tillbaka till 8bit

krysset till höger har jag kört gausian blur 10 och autolevels på.

Visset är det ett extremt test men skillnaden är också extrem.

Bara så du vet så finns svart och vitt bara i 256 gråtoner!
 
Det kan hända, men det hjälper föga när precisionsförlusten i beräkningarna (gjorda på 8-bits tal) gör att slutresultatet blir en bild som bara använder 20 av de 256 gråskalorna.

För att minimera informationsförlusten borde egentligen all bildbehandling göras med datan som högprecisionsflyttal och färgvärdena bara konverteras till heltal i det sista steg - men det det är alldeles för dyrbart ur minnes- och beräkningssynpunkt.
 
Glock skrev:
Jag har inget emot att folk vill lära sig, men de som leverar bilder till oss är inte den typen som vill lära sig, tro mig. De ringer sen och gnäller att bilden ser sunkig ut i tryck och när vi då berättar att det är med deras egna inställningar så skyller de både på det ena och det andra. Rena sandlådestadiet!

Detta är ingen nyhet bland oss som jobbar inom tryck- och reprobranschen.

hrm, nytt för mig. Och jag har jobbat med företag som du nämner i mer än 20 år. E det möjligen så att nån missat den lilla innovationen: provtryck. Funkar bra för att slippa sand från lådan..
 
Intresant tråd! Bli nu inte för kinkiga på varandra, för då tar kanske tråden slut och jag tycker att det skulle vara synd.
 
Det intressanta är inte hur många gråtoner ett öga kan uppfatta utan hur många gråtoner vi behöver i en tonskala för att se en kontinuerligt jämn övergång från svart till vitt.

Det finns en hel del forskning om detta.
Om man delar upp en skala mellan svart och vitt i jämna steg (lika stor skillnad mellan alla toner) kan ögat urskilja runt 65 steg.

Men, eftersom vi är bättre på att se skillnad mellan ljusa toner behövs det runt 100 steg för att vi inte skall se annat än en jämn fin övergång från svart till vitt.
Ögat arbetar olinjärt.

Därför räcker 256 steg oftast för att kunna justera en bild utan att få små tonsteg att flyta ihop till en enda ton. Så det syns alltså.


Om vi behöver göra kraftiga justeringar och lägga på skärpa och andra filter kan vi ha nytta av fler än 8 bitar.
Jag skannar och fotograferar därför alltid i fler än 8 bitar.

Och i vissa fall lönar det sig (som Daniel visar) att göra om en 8 bitars fil till 16 när man justerar den.
 
Om ni inte tror på mig så kan ni väl ta och fråga en läkare. Vi kan bara uppfatta 256 steg av gråskala, så är det bara.
 
Men herre gud, Joseph! Ge dig!

Det handlar inte om hur många steg av en gråskala det mänskliga ögat kan uppfatta! Det handlar om hur mycket information man förlorar vid redigering av bilden!

Bevisligen så förlorar man mer information om man behandlar bilden i 8-bitars färgdjup än i 16-bitars färgdjup.

Säg att du vid redigeringen "förlorar" 3 bitar. Om du då utgår från en 8-bitarsbild så har du bara 5 bitar kvar. Om du utgår från en 12-bitarsbild så har du 9 bitar kvar. Sen när du konverterar tillbaka till 8-bitar så har du 8-bitar i bilden, inte 5. En 5-bitars gråskala ger 32 olika nyanser. En 8-bitars gråskala ger 256 olika nyanser. Vilket är bäst?...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.