Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

7D skum af

Produkter
(logga in för att koppla)
Det som folk använder live-view för vid jämförelse är att manuellt fokusera med 10x förstoring för att vara helt säkra på att de sätter skärpan, så att de kan jämföra live-view bilderna med AF-bilderna och se skillnaden.

Kontrastsökande fokusering har inget med AF-justering av kamerahuset att göra. Kamerahuset använder sensorn och kollar kontrasten i valt område när fokusen justeras fram och tillbaka i objektivet och försöker hitta mitten där den finner mest kontrast. Noggrannheten är tyvärr inte i närheten av vad AF-sensorerna klarar.
 
Det här låter inte bra (har läst flera trådar om detta) är det någon som vet vad Canon säger ang focusproblem på 7D det bör ju inte vara sådana här problem på en så avancerad kamera från STORA Canon tycker jag någon som vet vad dom säger ?? Eller är det inget problem ??Det bör tilläggas att jag själv har en 7D och ett gäng gluggar men har inte märkt några problem ta i trä.
 
Det som folk använder live-view för vid jämförelse är att manuellt fokusera med 10x förstoring för att vara helt säkra på att de sätter skärpan, så att de kan jämföra live-view bilderna med AF-bilderna och se skillnaden.

Kontrastsökande fokusering har inget med AF-justering av kamerahuset att göra. Kamerahuset använder sensorn och kollar kontrasten i valt område när fokusen justeras fram och tillbaka i objektivet och försöker hitta mitten där den finner mest kontrast. Noggrannheten är tyvärr inte i närheten av vad AF-sensorerna klarar.

Jag håller inte riktigt med dig.

Kontrastsökande fokusering i LV ger ofta bra resultat och det går visst att använda den för att jämföra mot den vanliga AF-funktionen.

Nackdelen är hastigheten, inte precisionen.
 
Jag håller inte riktigt med dig.
Kontrastsökande fokusering i LV ger ofta bra resultat och det går visst att använda den för att jämföra mot den vanliga AF-funktionen.
Nackdelen är hastigheten, inte precisionen.

Detta håller jag med om, det var feltänk av mig. Om man förutsätter att inget alls rör sig så fungerar kontrastdetekterande AF lika bra som fasdetekterande.

Jag tror dock att MF med 10X förstoring slår båda varianterna av AF om inget rör sig och personen bakom spakarna vet hur man fokuserar manuellt.

Oavsett så har problem med att kamerahuset inte kan fokusera i live-view (kontrastdetekterande) läget inget med AF justering av kamerahuset att göra eftersom detta bara påverkar de fasdetekterande AF sensorerna.

Får hoppas det löser sig för dig Micke, att det inte är konsekvent utan variera beroende på avstånd gör det ju inte direkt lättare att själv felsöka.
 
Hej hej

Tog och skickade in bilderna till RCC och fick detta svar.

"Ja det är väl inte så mycket att säga om detta än att du skickar in din 7D tillsammans med dessa två objektiv till oss för kontroll och justering."

Tyvärr har ju min garanti gått ut i september i fjol, vad reklamations rätten innebär vet jag inte.... Men man kan tycka att någon form av garanti på utfört arbete ska väl ändå finnas.

Hoppas det inte blir som första gången när intervision skickade vidare till Danmark och dom bara microjusterade i kameran......
 
Snabbt och enkelt, och GRATIS!

Tycker du skall testa lite mer själv innan du skickar iväg prylarna. En smart grabb i USA har "kommit på" en metod för att kontrollera och sätta upp micro AF värden. Han kallar det för DOT-Tune https://www.youtube.com/watch?v=7zE50jCUPhM

Det bygger på att man får fokuskonfirmering även i manuell fokusering och att man ändrar micro-AF värdet tills det att kameran inte indikerar fokus längre. Sedan väljer man korrektionsvärde i mitten.

Snabbt och enkelt, och GRATIS!

Så fram med stativ och hitta något lämpligt att fokusera på!
Här finns lämpligt objekt att fokusera på:
http://www.bobatkins.com/photography/technical/lens_testing/reschart.zip

Glöm inte att bra och konstant ljus gör det hela enklare.
 
Sååå då var hus och gluggar påväg till RCC, var iväg till scandinavian photo igår och testade deras motsvarande gluggar på mitt hus.... 70-200 f/4 is ich 300 f/4 is på mitt hus... Samma resultat....
Så jag tycker att det borde bli en reklamation på mitt hus med tanke på att det varit inne i somras för samma sak. Eftersom min garanti gick ut i september.
 
Jag hade också AF-problem med min 7D när jag fick den. Var väldigt frustrerande för det var väldigt oberäkneligt. Ibland bra, ibland dåligt. Vill minnas att jag installerade om senaste firmwaren 2-3 gånger och idag är jag jättenöjd. Kan vara värt att prova.
 
Just nu är den hos RCC så får vi se vad som händer, det jag inte blir klok på är att den är så osäker ibl framför och ibl bakom iofs på olika avstånd. Och även när jag provade helt nya objektiv.
 
Nu är kameran klar hos RCC, gick på garantin

Detta var gjort ska bli spännande att se resultatet.....

På 7D:n har vi:

Justerat AF, CMOS sensorns läge (filmplan).
Samkörd AF med två objektiv.

Uppdaterat mjukvaran: 2.0.0 till 2.0.3

Objektiven är:

Samkörda med kameran
 
Nu är kameran klar hos RCC, gick på garantin

Detta var gjort ska bli spännande att se resultatet.....

På 7D:n har vi:

Justerat AF, CMOS sensorns läge (filmplan).
Samkörd AF med två objektiv.

Uppdaterat mjukvaran: 2.0.0 till 2.0.3

Objektiven är:

Samkörda med kameran
Vettiga åtgärder i alla fall!
 
ANNONS