Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

7D - problem med skärpan

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är inte fullstorlek - eller har du beskurit bilderna? Du har tagit bort EXIF också, men 7D-bilden ser brusigare ut - högre ISO? Oavsett så sitter inte skärpan på 7D-exemplet. Men svårt att gissa vidare utan full info.

På FS finns mkt info om mikrojustering, de flesta gillar det inte, speciellt inte på zoomar.
 
Bilderna är beskurna men alltså det du ser är inte omskalat i någon form. Sparat för web i Photoshop i högsta kvalite, därav är EXIF borta.
Båda bilderna är tagna i ISO 100.
 
David:
När jag laddat hem och tittat på fullstorleksbilderna får jag säga att de är i stort sett likvärdiga. Både när jag skalar upp 20D>7D och när jag gör tvärtom, skalar ner 7D>20D.

Detta kanske känns lite kymigt, men å andra sidan (om jag minns 20D rätt) så är 7D-bilden åtminstone 2/3 Ev lägre exponerad - du har använt samma objektiv (jättebra) på samma mål (jättebra) på samma bländare (också jättebra).

MEN!
Med allra högsta sannolikhet har du 2/3 eller kanske en full Ev kortare slutartid på 7D (?). Det testet då visar är att 7D och 20D ger ganska exakt samma bildkvalitet när du kör 7D på 2/3 Ev kortare slutartider. Detta är inte fy skam...! Det ger dig en ganska bra möjlighet att ta betydligt skarpare bilder (mindre skak/rörelseoskärpa) med samma brusmänd i verkliga fotosituationer. Trivs du nte med att kameran väljer kortare slutartider får du ställa upp grundexponeringen något 1/3-Ev hack. Om du har C.Fn II-3 (Highlight Tone Priority) invalt sänks grundexponeringen ännu mer - funktionen ökar brus och sänker skärpa för att ge mer utrymme åt högdagrar i bilden.

Vill man jämföra kameror så noggrannt som du är inne på här MÅSTE man låsa alla parametrar - Samma objektiv, samma belysning, samma bländare.... OCH samma slutartid. Fotografering handlar om precis samma sak idag som det gjorde för hundra år sedan - hur mycket ljus du släpper till filmen/sensorn. Bländare och slutartid.

20D orginal:
http://pici.se/pictures/ZhhRjWeYo.jpg
7D nerskalad samt exp.kompenserad:
http://pici.se/pictures/vEnhKpqkX.jpg

20D uppskalad samt exp.kompenserad:
http://pici.se/pictures/nnQXtFprT.jpg
7D orginalstorlek:
http://pici.se/pictures/dGcahWoDp.jpg

MVH/J

[Edit::] ...så vad var slutartiderna?... [End edit]
 
David:
När jag laddat hem och tittat på fullstorleksbilderna får jag säga att de är i stort sett likvärdiga. Både när jag skalar upp 20D>7D och när jag gör tvärtom, skalar ner 7D>20D.

Detta kanske känns lite kymigt, men å andra sidan (om jag minns 20D rätt) så är 7D-bilden åtminstone 2/3 Ev lägre exponerad - du har använt samma objektiv (jättebra) på samma mål (jättebra) på samma bländare (också jättebra).

MEN!
Med allra högsta sannolikhet har du 2/3 eller kanske en full Ev kortare slutartid på 7D (?). Det testet då visar är att 7D och 20D ger ganska exakt samma bildkvalitet när du kör 7D på 2/3 Ev kortare slutartider. Detta är inte fy skam...! Det ger dig en ganska bra möjlighet att ta betydligt skarpare bilder (mindre skak/rörelseoskärpa) med samma brusmänd i verkliga fotosituationer. Trivs du nte med att kameran väljer kortare slutartider får du ställa upp grundexponeringen något 1/3-Ev hack. Om du har C.Fn II-3 (Highlight Tone Priority) invalt sänks grundexponeringen ännu mer - funktionen ökar brus och sänker skärpa för att ge mer utrymme åt högdagrar i bilden.

Vill man jämföra kameror så noggrannt som du är inne på här MÅSTE man låsa alla parametrar - Samma objektiv, samma belysning, samma bländare.... OCH samma slutartid. Fotografering handlar om precis samma sak idag som det gjorde för hundra år sedan - hur mycket ljus du släpper till filmen/sensorn. Bländare och slutartid.

20D orginal:
http://pici.se/pictures/ZhhRjWeYo.jpg
7D nerskalad samt exp.kompenserad:
http://pici.se/pictures/vEnhKpqkX.jpg

20D uppskalad samt exp.kompenserad:
http://pici.se/pictures/nnQXtFprT.jpg
7D orginalstorlek:
http://pici.se/pictures/dGcahWoDp.jpg

MVH/J

[Edit::] ...så vad var slutartiderna?... [End edit]

Intressant och inget jag tänkte på. Men varför skulle det eg. bli oskarpare med annan slutartid när jag använde stativ och självutlösare?

7D:s slutartid: 1/6
20D:s slutartid: 1/4

Jag gick igenom cirka 500 bilder tagna igår och där såg jag i alla fall några exempel på skarpa bilder. 1,5 steg underexponerade men skärpan led inte av att jag överexponerade i ACR, brusnivåerna höll dock inte med såklart, hehe. Så det känns bra att veta att den KAN ge skarpa bilder verkar det som. Dock verkar det inte alls hända lika ofta som med 20D:n. Det är magkänslan i alla fall.

Jag ska nog göra om tester mellan 20D och 7D. Tips på parametrar? Förutom att köra med manuell exponering och ha samma slutare och bländarvärden på båda kamerorna?
 
Nej, i övrigt finns det inte så mycket att tillägga... :)

Skärpan påverkas i första hand av exponeringen på så sätt att bruset påverkar hur noggrannt råkonverteringen kan arbeta. Mindre brus > skarpare, jämnare kanter, mer detaljer (vilket också uppfattas som "skarpare"). 1Ev mindre exponering ger 0.5Ev mer brus i samma bildavsnitt efter att man kompenserat i efterbehandlingen. Naturligtvis påverkar detta hur mycket man kan skärpa bilden, samt hur mycket detaljering man kan plocka fram.

Vill du jämföra fokusering (från stativ) så är det nästan alltid bäst att kolla bildserier - vrid objektivets fokus till något bakom - AF>bild. Vrid objektivet framför, AF>bild. Jämför sedan med en bild du själv fokuserat med MF Liveview...

En anledning till att AF kan strula och ge slumpmässiga resultat är om AF-sensorerna inbördes inte är överens - då blir systemet som helhet förvirrat och ger olika besked beroende på vilken AF-punkt som är vald (och ofta slumpmässiga resultat om man valt punkt + stödpunkter...). Mot detta hjälper bara servicejustering.

Sen finns det ju inget som säger att objektiven är 100% friska... vill man titta på skärpa med den här noggrannheten så måste ju objektivet också vara 100%. Jämför du samma exponering, F/5.6 120mm på stativ med ditt 70-200 på de båda kamerorna så är jag ganska övertygad om att du kan plocka fram betydligt mer skärpa/detaljering ur din 7D än den äldre 20D... Och isf är det ju grundskärpan i ditt 70-200 på 200mm F/4 som är den begränsande faktorn för bilden. Det kan ju inte kameran göra mycket åt. Om du ser en märkbar skärpeförbättring på 20D när du går från 200F/4 till 200F/5.6 är du högst troligen objektivbegränsad.

Vill du ha ett snabbt räkneexempel vad det gäller skärpa ger 200mm och 4.3µm pixelavstånd dig en "skakmån" i kameran på en tusendels grad innan skärpan blir synbart lidande vid pixelpeeping...
 
Jag ska göra lite flera tester som du säger. Också prova att skjuta med jpeg, om inte annat för att jag är nyfiken på att se resultaten ifall man lämnar post processeringen till kameran.
Här är ett exempel på ett test som nog är lite proffsigare gjort än vad jag har gjort hitintills. Intressant men mycket oroande och jag tycker nog jag kan känna igen mig:

http://darwinwiggett.wordpress.com/2009/11/11/the-canon-7d/
 
Hej gott folk.

Jag köpte min 7D i februari i år tillsammans med canons 17-55/2,8 IS och 70-200/4L IS. Jag hittade denna tråden idag och har läst en hel del med stort intresse men har tyvärr inte hunnit läsa allt.

Jag känner igen en del symptom som ni beskriver här i tråden. AF fungerar konstigt ibland och jag känner att det är väldigt ofta man får allt för mjuka bilder. Jag kan tillägga att jag fotar i raw format och är inte helt ny på foto, men som sagt så jag inte haft min 7D så länge.

Jag vet inte om det är fel på autofokusen i mitt kamerahus eller om det är jag själv som är orsaken. Kan ni ge nått bra tips på hur jag ska undersöka saken? Jag har inget annat hus att jämföra med eller liknande.

Och om jag måste lämna in den för kalibrering hur funkar det då? Måste jag kontakta Canon först för att kunna nyttja garantin?

Jag ber om ursäkt ifall ni redan har svarat på detta tidigare. Det är en lång tråd och jag har försökt leta så gott jag kunnat.

/Claes
 
Jag gjorde lite småtester igen och då kunde jag inte se att jag fick skarpare bilder med 20D än med 7D. Snarare ett litet övertag till 7D:s fördel.

Var ute nyss och plåtade lite tester "i fält" och jag är i alla fall nöjd med skärpan. Dock är det svårt att avgöra om skärpan sitter helt rätt eller ej i alla fall, dock verkar den finnas där. Jag lade upp två kort till på NAS:et. Ett på en stare och en på en maskros. Båda plåtade handhållet med 70-200 f4 L IS USM (med bevarad EXIF-info). Öppnade i camera raw och sedan sparade i PS, ingen uppskärpning och 100% crop.

http://nasphotos.tilholm.se/ (klicka full size)
 
Jaha, då var det min (o)tur då... Har precis i dagarna köpt en ny 7D och hunnit ta cirka 100 bilder med den, och rätt fort konstaterade jag att skärpan var under all kritik. Ofta blir det frontfokus, men även på de bilder fokusen hamnat "rätt" blir skärpan ändå dålig. Det objektiv jag använt mig av är ett 70-200 2,8 L IS USM. Objektivet kalibrerades (med en nollat hus) för ett år sedan, så objektivet lär det ju inte vara nått fel på. Jag har tidigare använt mig av en 20D, som i nuläget tar markant skarpare bilder än min nya 7D. Så det blir till att lämna in 7:an till Intervision så fort helgerna är över... Men för övrigt är jag supernöjd med kameran :)
 
Jaha, då var det min (o)tur då... Har precis i dagarna köpt en ny 7D och hunnit ta cirka 100 bilder med den, och rätt fort konstaterade jag att skärpan var under all kritik. Ofta blir det frontfokus, men även på de bilder fokusen hamnat "rätt" blir skärpan ändå dålig. Det objektiv jag använt mig av är ett 70-200 2,8 L IS USM. Objektivet kalibrerades (med en nollat hus) för ett år sedan, så objektivet lär det ju inte vara nått fel på. Jag har tidigare använt mig av en 20D, som i nuläget tar markant skarpare bilder än min nya 7D. Så det blir till att lämna in 7:an till Intervision så fort helgerna är över... Men för övrigt är jag supernöjd med kameran :)

Har du ngt annat objektiv att testa med? I vilket fall som kan du ju ta och sätta din 70-200 och 7D på stativ, rikta in på ett hyfsat belyst motiv och använda LV (ställt i stativläge i menyn) samt använda kontrastsökande AF eller manuell fokus på uppförstorad sökarbild. Då får du ett begrepp om hur skarpt kameran tecknar.

Använd bara centerfokuspunkt!

Vidare kan du ju mikrojustera så många streck du behöver för att veta hur mycket fel kameran ligger.
OBS: Mikrojustering garanterar bara att det blir skarpt på det avstånd du ställer in det på och är inte att förväxla med en riktig justering.

Eftersom det förekommit en del exemplar av 7D med astigmatisk sensor kan det vara idé att testa både horisontellt och vertikalt på ett motiv med både vertikala o horisontella linjer. Blir det skarpt på ena sättet, men oskarpt på det andra kan felet ligga där.

Lider med dig. Inget kul att få en ny kamera som felfokuserar.

//Lennart
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.