Annons

7D och konstig bild, vad göra?

Produkter
(logga in för att koppla)

soxten

Aktiv medlem
Nu verkar det som det är dax igen för att skicka in min 7D på service....
Fick denna bild igår när jag fotade, utan felmeddelande.
Jag hade för ca en månad sedan error 30 fel några gånger men hoppade igång igen efter att batteriet åkt ut och in.
Jag har tyckt att kameran brusar och inte levererar kvalite, kanske är detta en bidragande orsak.

Någon som varit med om detta tidigare?

Bilagor

• Kamera-fel-20100821-_MG_7277.jpg
    Kamera-fel-20100821-_MG_7277.jpg
    91.9 KB · Visningar: 1,345
Nu verkar det som det är dax igen för att skicka in min 7D på service....
Fick denna bild igår när jag fotade, utan felmeddelande.
Jag hade för ca en månad sedan error 30 fel några gånger men hoppade igång igen efter att batteriet åkt ut och in.
Jag har tyckt att kameran brusar och inte levererar kvalite, kanske är detta en bidragande orsak.

Någon som varit med om detta tidigare?

Error 30 är "slutarfel" om jag inte minns fel. Men bilden visar väl inte direkt spår av "mekaniska" fel på slutaren. Har för mig att defekta minneskort kan ge sådana bilder som du visar som exempel. Har du testat med fler än ett minneskort?

Edit: I vilket fall som helst är inte error 30 bra. Jag skulle kontakta serviceverkstaden om jag vore du.

Det ser ut som när ett av mina minneskort, Lexar 8GB UDMA krånglade till min D700. Problemet försvann med andra minneskort. Vet inte om det kan vara ditt problem./ Anders

Detta har bara hänt 1 gång och det var igår, jag tog 70st bilder till på detta minneskortet idag utan formatering och dessa ser ok ut.

Jo de andra här rätt i minneskortsfel, så där ser korrupt skriven data ut. Byt kort och testa igen. Error 30 kan kanske inte betyder någonting i detta fallet, men återkommer det efter nytt minneskort så skicka tillbaka kameran till Canon.

/ Magnus

Jag har fått samma problem med Sandisk 16/gb Extreme och jag trodde att det var kortläsaren. Fast felet uppstår bara på RAW filerna inte JPG och jag får inget felmeddelande i 7D.

Jag råkade ut för samma sak strax efter jag skaffat min 7d. Trodde först att kameran eller minneskortet krånglade men när jag kollade i mitt bildarkiv i Lightroom så såg även en del gamla bilder tagna med min 30d likadana ut. Det visade sig alltså vara nåt fel på hårddisken, nåt gjorde att filer skrevs sönder. Jag flyttade alla bilder till en annan disk och lade tillbaka en backup och sen dess ser allt ok ut. Det luriga med bilderna på minneskortet som jag försökt lägga in när felet upptäcktes var att även om jag importerade in dem igen som vanliga Canon råfiler så blev de korrupta även på den nya disken. Men om jag läste in dem i dng-format så blev de ok, misstänker att nån cache låg och spökade. Även senare bilder på samma - omformaterade - kort ser helt ok ut, dvs efter diskbyte så är felet borta och - så långt jag kan se - även mina gamla filer är ok... Så kolla först att det inte är disken!

/Per

Detta har bara hänt 1 gång och det var igår, jag tog 70st bilder till på detta minneskortet idag utan formatering och dessa ser ok ut.

Formatera ska man alltid göra även med nya minneskort men det visste väl du redan men för dom som inte vet så formatera alltid nya eller gamla minneskort innan användning sen är det bara att köra.För mig verkar ditt broblem precis som dom andra säger något strul med minneskort troligen, prova byt o se om problemet kommer tillbaka igen lycka till.

Jag har samma problem med min 5d Mark II. Jag har haft den längre än de flesta och problemet började med en bild på ett minneskort, sen blev det fler och fler. Efter en (viktig) plåtning var 106 av 412 bilder förstörda på samma sätt som din bild. Jag har varit med om liknande fel på digitala bakstycken, alltså ett sensorfel. Jag ska lämna min till verkstaden. Det har alltså inte med minneskortet att göra.

Ovetenskapliga förslag

Hej.
Här är mina femtio öre på hur du kan veta vad detta är.
Min begränsade erfarenhet säger att detta är fel som uppstått när data sparas.

Förslag 0: Nya, laddade batterier
Så att inte kamerans funktioner begränsas.

Förslag 1: Minneskortet. (har hänt mig)
Formatera, byt ut, låna polarens o testa osv.

Förslag 2: Hårddisken (har hänt mig)
Överhettad, för full, slö osv.

Förslag 3: Minneskortläsaren i kameran är paj, något enda stift räcker, (har hänt mig)

Förslag 4: Kameran gör fel (hemska tanke)
Har ej hänt mig, men 7D har strulat i andra avseenden.

MVH:

Garbis

Dumt av mig att dra förhastad slutsats. Testade precis att föra över bilder från ett minneskort där ca 12 av 150 filer blev korrupta när jag förde över via datorns interna minneskortläsare, testade nu med en extern och ALLA blev korrupta på precis samma sätt som på bilden i första inlägget. Det ser ut att bli pricerrunner och uppsökande av den dyraste och bästa kortläsaren som finns på marknaden.

Om du för över bilderna via kameran, blir det bra då? Oavsett minneskortläsare borde det inte bli något fel på bilderna, dock kan det vara så att minneskortet är dåligt och att olika kortläsare är olika bra på att ta hand om det "trasiga" minneskortet.

Konstaterande: Bilder överförda till datorn, från ett och samma minneskort, på olika sätt, via datorns interna minneskortläsare, en extern minneskortläsare och via kamerakabel, blir bilder korrupta. Men det är alltså olika bilder som blir korrupta. Ska testa med andra minneskort och andra typer av minneskort. Återkommer.

Du är väl noga med att avsluta minneskorthanteringen på rätt sätt och invänta datorns klartecken innan du rycker ur kortet eller läsaren/kameran ur datorn?

Får man inte tillstånd av datorn så är det bara att vänta eller stänga ner det eller de program som kan tänkas vara inblandat i hanteringen. Antivirusprogrammet kan hålla på med skanning tex och då får man avsluta det eller vänta.
De gånger jag stött på problemet har det nästan alltid kunnat härledas till felaktig urtagning av kort eller anslutna usb-enheter. Det tråkiga är att skadorna kan inträffa på såväl minneskortet som hårddisken, det verkar vara slumpen som avgör det.

Nu har jag sett samma fel på gamla bilder som var felfria när de togs för ett år sen. Nu verkar det som att Bridge eller något annat program pajar bilder. Återkommer när datorn och alla hårddiskar är formaterad och alla Adobe-program återinstallerade.

Lite tankar kring minneskort:

Vad det gäller minneskort så har dessa en begränsad livslängd. Ett minneskort (flash-minne) är uppbyggt av flera sk EEPROM med lite styrlogik runt. Dessa kretsar har en cykel-livstid (erase + write) på ca 10 000 - 1 000 000 skrivaccesser, sedan slutar minnet att fungera.
Pain in the as - om man är elektronikkonstruktör och behöver loggers med ickeflyktigt minne.

I alla fall, filsystemet på dessa kort borde vara konstruerat så att det försöker sprida accesserna över minnesaddresserna så att minnet får så läng livslängd som möjligt. Dock skulle jag tro att dessa följer långa men ändå reperetiva mönster.

Dessutom är dessa kort känsliga för ESD störningar och spikar. Säg att kameran varit i en miljö där det varit snabba klimatförändringar, eller det skett en urladdning av en kondensator / spole på något vis - då kan ett kort skadas om spiken blir för stor - även om elektroniken i kameran klarar sig utan problem. Vet inte hur väl kort är skyddade - men kan tänka mig att det varierar.

Iaf, ett kort som börjar krångla skulle jag kasta direkt.

Det håller jag med, men det är ju inte (i mitt fall) fastslagit att det är minneskortet som är defekt.
Några grejer:
När jag tittar på RAW-filer på kamerans display syns inga fel på några bilder alls.
När jag för över filerna till datorn via den interna kortläsaren blir ett varierande antal filer defekta, numer sätter jag in sladden i kameran och drar filerna därifrån till datorn.
När jag gör det syns inga defekta bilder i Windows-utforskaren.
När jag dragit över CR2-filerna till hårddisken syns inga defekta filer i Canons bildprogram.
När jag konverterat CR2-filerna till DNG i Adobe DNG-converter är många filer defekta när jag tittar på dem i Bridge.
Det här är ett problem som uppkommit på senare tid, jag har alltså fotat med min Canon EOS 5 d mkII i mer än ett år innan problemet uppkom.

Du kan aldrig titta på en råbild, det du ser på kamerans skärm, Windows och Canons bildprogram är en jpeg som ligger inbäddad i råfilen. Rådatat används alltså inte i dessa fall utan kan vara defekt utan att du märker det.

Vid konvertering till DNG-format skapar konverteringsprogrammet en ny jpeg utifrån rådatat (för visningen i bl.a. Windows), så om rådatat är defekt får du en skadad jpeg som resultat i detta steg.

Så förmodligen är dina råfiler defekta oavsett hur du för över dem, vilket tyder på att det är något fel på minneskortet.

Det stämmer att kameran gör en jpeg av råfilen men det är inte det som är relevant. CR2-filerna är inte defekta. Tack ändå för hjälpen. Men nu känns det som att jag har tagit över hela diskussionen, skulle vara intressant att höra lite om omständigheterna kring Christian Johanssons defekta bilder.

Jag har haft samma problem med min 7D. Köpte ny minneskortläsare på Scandinavian Photo som klarar 60Mb/s dvs samma som Sandiskkortet kortet och nu har felet inte återkommit. Prova och köp ny minneskortläsare så kandet det är löst.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar