Annons

7D lcd-färger?

Produkter
(logga in för att koppla)

Piabobacka

Aktiv medlem
Har äntligen uppgraderat från en gammal 350D till en 7D efter 2 års längtande, och första gången jag gick ut med den blev jag väldigt glad. När man tittar på bilderna i lcd:n är dom väldigt, väldigt färgglada och med perfekt kontrast, och jag tänkte "wow, nu behöver man ju inte ens redigera bilderna längre". Men när jag sedan kom hem och öppnade dom i Photoshop blev jag besviken. Där visades bilderna som väldigt trista, blaskiga och färglösa jämfört med hur dom såg ut på kamerans skärm. All efterbehandling jag gör i Photoshop nu för tiden gör jag för att försöka återskapa den bilden som visades på lcd-displayen, och det tycker jag är lite trist.

Ska det vara så här? Vill inte först se en superbra bild i displayen och sen bli smått besviken varje gång jag lägger in bilder i datorn. Jag använde en bildstil med färgmättnad inställt nästan på max, är det kanske därför? Men jag tycker bilderna borde blir mer färgglad i datorn då också, inte bara på kameraskärmen.

Displayen visar en jpeg som kan vara inbäddad i t.ex. en raw-fil om du plåtar raw. Den jpeg-bilden har vissa inställningar avseende färg, kontrast, mättnad o.s.v. Beroende på vilka mjukvaror du använder för att föra över dina filer m.m. så är det inte säkert att dessa inställningar följer med till Photoshop. Där ser du förmodligen en helt obearbetad bild istället. Det finns massor med trådar med tips och lösningar ang. detta som jag inte hinner leta upp just nu, men om ingen annan hinner före så återkommer jag.

Färghantering

Har äntligen uppgraderat från en gammal 350D till en 7D efter 2 års längtande, och första gången jag gick ut med den blev jag väldigt glad. När man tittar på bilderna i lcd:n är dom väldigt, väldigt färgglada och med perfekt kontrast, och jag tänkte "wow, nu behöver man ju inte ens redigera bilderna längre". Men när jag sedan kom hem och öppnade dom i Photoshop blev jag besviken. Där visades bilderna som väldigt trista, blaskiga och färglösa jämfört med hur dom såg ut på kamerans skärm. All efterbehandling jag gör i Photoshop nu för tiden gör jag för att försöka återskapa den bilden som visades på lcd-displayen, och det tycker jag är lite trist.

Ska det vara så här? Vill inte först se en superbra bild i displayen och sen bli smått besviken varje gång jag lägger in bilder i datorn. Jag använde en bildstil med färgmättnad inställt nästan på max, är det kanske därför? Men jag tycker bilderna borde blir mer färgglad i datorn då också, inte bara på kameraskärmen.

Har du samma arbetsfärgrymd i PS som bilfderna är tagna i?

Displayen visar en jpeg som kan vara inbäddad i t.ex. en raw-fil om du plåtar raw. Den jpeg-bilden har vissa inställningar avseende färg, kontrast, mättnad o.s.v. Beroende på vilka mjukvaror du använder för att föra över dina filer m.m. så är det inte säkert att dessa inställningar följer med till Photoshop. Där ser du förmodligen en helt obearbetad bild istället. Det finns massor med trådar med tips och lösningar ang. detta som jag inte hinner leta upp just nu, men om ingen annan hinner före så återkommer jag.

Ahaa, okej. Tack, ska leta runt lite själv också.

Börja med att ställa in kameran på jpg + rå så kan du direkt se om det är där som problemet ligger. Om du använder jpg så följer allt med till Photoshop. Om du använder råformat följer inget förutom vitbalansen med till Photoshop. Dvs kontrastkurvor, färgmättnad, skärpa etc läggs på enligt Adobes val. Inte kameran/Canons.

Glöm inte heller att kedjan inte inte starkare än den svagaste länken. Har du en kaliberad skärm av god kvalitet? En billig okaliberad skräpskärm gör inte dina bilder rättvisa

Jag upplever samma sak. Har en välkalibrerad H-IPS-skärm, men tack vare att jag fotar i RAW så bryr jag mig inte längre så mycket om 7D-skärmens bildvisande. Men som sagt, 7D:n visar ibland (om inte ofta) upp en liten orättvis bild mot den som dyker upp i datorn.

Är det verkligen så att skärpan inte följer med? Jag trodde det enbart var färgdelen.

Börja med att ställa in kameran på jpg + rå så kan du direkt se om det är där som problemet ligger. Om du använder jpg så följer allt med till Photoshop. Om du använder råformat följer inget förutom vitbalansen med till Photoshop. Dvs kontrastkurvor, färgmättnad, skärpa etc läggs på enligt Adobes val. Inte kameran/Canons.

Glöm inte heller att kedjan inte inte starkare än den svagaste länken. Har du en kaliberad skärm av god kvalitet? En billig okaliberad skräpskärm gör inte dina bilder rättvisa

I displayen visas, som sagts tidigare, en jpg som är skapad utifrån vilken picture styel som är vald vid exponeringen. Om du väljer "neutral" blir bilden i displayen lika grå och oskärpt som RAW-filen.
Om du i datorn använder Canons RAW-konverterare DPP följer vald bildstil med och bilden ser på datorn lika fin ut som den gjorde i displayen.
Men som jag har förstått det så stödjer inte PS att visa upp RAW-filen med vald bildstil, utan den blir helt obearbetad där.

Petter ...

[ironi-mode on]
WOW... Ser inte bilderna lika skarpa när du tittar på dem i HD-upplösning och kanske 40cm storlek som när du tittar på dem i kamerans 6cm stora 600x400-pixel skärm?
[ironi-mode off]

För att säga något lite mer konstruktivt också är det ju så att det inte hjälper att du fotar i Adobe RGB om du inte har en skärm som kan visa ARGB. Och detta är ganska sällsynt om du inte har lagt ut extra pengar på skärmen för att få just detta, eller har färgkalibrerat skärmen.

OM du tittar på bilderna i ett kalibrerat system gör det inget att du har ARGB valt i kameran - det enda som händer då är att mycket av färgerna kommer "klippa", dvs vara starkare än vad din skärm kan visa.

Men om du inte vet vad du egentligen arbetar i är det alltid en bra början att ställa kameran på sRGB för att undvika senare problem. De två bilderna jag bifogar visar vad som händer om du försöker visa en Adobe RGB bild på en skärm med sRGB, utan kalibrering.

Sen ska man också tänka på att 7D är en betydligt mer rättvisande kamera, den är inte alls lika överdriven i kontrast och färgstyrka som en kamera ur Canons instegs-serie. Vill man att jpg-bilder från en 7D ska se lika grälliga ut som de från t.ex en 1100D så måsta man ställa upp skärpa, färgmättnad och kontrast en del.

Bilagor

• sRGB_vs_ARGB1.jpg
    sRGB_vs_ARGB1.jpg
    98.3 KB · Visningar: 204
  • sRGB_vs_ARGB2.jpg
    sRGB_vs_ARGB2.jpg
    96 KB · Visningar: 206
I displayen visas, som sagts tidigare, en jpg som är skapad utifrån vilken picture styel som är vald vid exponeringen. Om du väljer "neutral" blir bilden i displayen lika grå och oskärpt som RAW-filen.
Om du i datorn använder Canons RAW-konverterare DPP följer vald bildstil med och bilden ser på datorn lika fin ut som den gjorde i displayen.
Men som jag har förstått det så stödjer inte PS att visa upp RAW-filen med vald bildstil, utan den blir helt obearbetad där.

Petter ...

Om man istället använder LR 3, fungerar konverteringen på samma sätt som i DPP?
Tycker mig se när den öppnar RAW-filerna i LR att det sker en ändring när den öppnar filerna..?

En annan fråga.. Någon som har något standardtips picturestyle för JPEG? Tycker aldrig JPEGsen blir något att ha alltid dassiga..

/Richard

Är det verkligen så att skärpan inte följer med? Jag trodde det enbart var färgdelen.

Inget förutom WB följer med. Egentligen är detta fel då alla instruktioner alltid skickas med men de flesta program inte läser dem. PS/LR etc läser dem inte, förutom WB

Det har redan nämnts men tål att upprepas igen: När du "öppnar" en bild i LR så ser du först den lågupplösta jpg som är inbäddad i råfilen från kameran. När LR "räknat" om råfilen är det den som sedan dyker upp på skärmen med DE INSTÄLLNINGAR som du eller Adobe valt i LR eller i PS.

Om du istället öppnar samma råfil i Canons DPP så läser programmet alla inställningar och bilden blir nästintill identisk med en jpg direkt ur kameran.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar