Annons

7D Fokusering

Produkter
(logga in för att koppla)

Teaterapan

Medlem
Med risk för att framstå som ett pucko, eftersom jag inte läst precis alla trådar i ämnet från början till slut, placerar jag här en liten fundering och undrar om någon har liknande erfarenheter:

Mitt första intryck av min 7D var "wow", och att den passar mig ypperligt till min typ av foto, som är mycket scenkonst i form av dans och teater. Det första uppdraget med kameran i skarpt läge gav dock en del betänkligheter. Kort och gott blev det inte riktigt skarpt. Jag läste lite trådar och var inne på att optiken behövde microjusteras, men när jag själv testade enligt konstens alla regler fann jag att kameran/optiken fokuserade på "rätt linje" men att det var den totala skärpan som det var sämre med. Jag plåtar endast raw och funderade ett tag på om det kunde vara den digitala skärpningen i min gamla 10D som smickrade intrycket av skärpan, så jag testade samma optik på båda kamerorna och skalade ner 7Dns bilder till samma antal pixlar som 10Dn, båda gångerna från råformat med allt ställt på 0 i skärpe och brusreduceringsväg. Dom om min förvåning när jag upptäcker att intrycket är bra mycket skarpare från 10Dn, som varit en fantastisk kamera genom åren, och tydligen står sig bra än idag om det inte vore för den glappande avtryckaren.
Min absolut största besvikelse var dock när jag på allvar använde mitt 70-200/2,8L som verkligen inte gav mig nån skärpa att tala om, vilket den gjorde på min 10D. nyligen köpte jag dock ett tokina 11-16/2,8 och helt plötsligt gav bilderna ett skarpt intryck. Det ska tilläggas att störst problem har jag med "kitoptiken"- 15-85is, som enl många tester skall vara hyggligt skarpt, och det kan jag inte testa på 10Dn, samt med det nämnda 70-200. Det som även framträder tydligt med 70-200an helt plötsligt är mycket störande CA (som visserligen går att justera i efterhand men det tar störande mycket tid).

Nu hade jag kunnat nöja mig med att sensorn kräver högre optisk upplösning, men när jag förra vecka skulle ta några produktbilder åt en tidning upptäckte jag ytterligare en ritktigt skum grej. För maximal precision i skärpan använde jag live view och manuell skärpa (15-85an på nu) med 10xförstoring i skärmen. Det ser då ruskigt skarpt ut på LCDn, och förhoppningsvis skvallrar det lite om optikens potential. När jag sedan trycker på play och granskar bilden i samma förstoringsgrad är skärpan puts väck. Är det något teknikfreak som vet om liveviewbilden skärps digitalt på nåt vis?

Tacksam för alla funderingar, och speciellt om någon upplevt samma sak och ev fått ordning på det
 
Lågpassfilter & justering av optik.

Till att börja med så gör lågpassfiltret i 7D att bilderna rakt ur kameran är något mjukare än från en del andra Canon-kameror.

Men av det du beskriver så låter det också som om att din kamera, och dina gluggar behöver justeras emot varandra.
Micro-justering ger inte alls samma effekt som den justering Canons tekniker kan genomföra.

Fick själv lämna in 7D + gluggar för detta i somras.
Föreslår att du kontaktar Canon RCC i Mölndal.
 
Till att börja med så gör lågpassfiltret i 7D att bilderna rakt ur kameran är något mjukare än från en del andra Canon-kameror.

Men av det du beskriver så låter det också som om att din kamera, och dina gluggar behöver justeras emot varandra.
Micro-justering ger inte alls samma effekt som den justering Canons tekniker kan genomföra.

Fick själv lämna in 7D + gluggar för detta i somras.
Föreslår att du kontaktar Canon RCC i Mölndal.

Det skall jag absolut testa att göra, dock antar jag att detta inte är ett garantiärende, så jag är lite nyfiken på vad dina justeringar kostade samt hur lång tid det tog. Frågan är om man vågar skicka med posten, eller om man måste ha "vägarna förbi".

Jag funderar dock fortfarande på den sista frågan i mitt första inlägg, det ser som sagt nästan läskigt skarpt ut med 10x zoom i liveview, medan samma bild när den blivit tagen, inte ger samma resultat. Skulle detta kunna bero på att bilden skärps upp i skärmen när man kör LV, det vore iofs rätt dumt om det var så, men det ser ju fint ut på butikshyllan.
 
Det var mycket på en gång.

Till att börja med.
Du ställer in skärpan manuellt (AF av på objektivet) i Liveview och 10ggr förstoring på displayen. Det ser skarpt ut.
Vad gör du sedan? Du ska exponera bilden och bedöma den i datorn på skärmen.
Enklast är att spara i jpeg och t.ex neutral eller standard bildstil.
(Om man ska bedöma skärpan behövs inte RAW)

Koppla gärna in kameran till datorn och använd EOS utility för att styra kameran från datorn.

När detta fungerar för dig kan du börja jämföra "vanlig" fokusering i sökaren med Liveview för att kolla om huset och objektivet trivs ihop och prickar fokus exakt eller inte.
 
Det skall jag absolut testa att göra, dock antar jag att detta inte är ett garantiärende

Är kameran tillräckligt ny, så är det i grunden ett garantiärende.
Sedan kan det ju förutom att justera kamera och optik vara fler saker som behöver åtgärdas.

Två av mina gluggar hade (genom min egen klantighet), fått sig en rejäl smäll.
Så dessa var "tiltskadade" och ocentrerade.
Vilket inte gick under garantin.
Däremot justeringen av AF mellan hus och gluggarna gick som garantiärende.
 
OK.

Så här då.

Om man ställer fokus manuellt i liveview så ska det även bli skarpt på datorskärmen( när man fört över bilderna dit)
Annars har man gjort något galet.

Om man ställer fokus manuellt i liveview och sedan slår på AF , om fokus då ändrar sig så behöver kameran justeras tillsammans med gluggen.
 
Ja, bilden i live view överskärps, för att det ska vara lättare att ställa in skärpan manuellt, när man tittar på displayen. Ungefär som mikroprismor överdriver suddigheten på mattskivan, på en kamera med enbart manuell fokusering. Nu brukar det inte finnas några mikroprismor.
 
... så jag testade samma optik på båda kamerorna och skalade ner 7Dns bilder till samma antal pixlar som 10Dn, båda gångerna från råformat med allt ställt på 0 i skärpe och brusreduceringsväg.
...

Kan väl också tillägga att nedskalning inte automatiskt ger någon slags rättvisande jämförelse. Du förminskar bilden med nästan 50% i varje ledd. Om du använder PS så är "bicubic" standardmetod för all storleksförändring. Du bör själv lätt kunna se skillnad på om du använder den eller använder det som kallas "bicubic sharper" som rekommenderas vid nedskalning. Själv förminskar jag inget utan att skärpa något först. Annars går information förlorad vid nedskalaning, oavsett om den ska skärpas vidare i slutläget eller inte.

(en förutsättning är [förstås] att bilden inte är ett stolpskott från början)
 
Jag har, som jag skrev, testat med dylika fokuseringstavlor, lagda enligt konstens regler i rätt vinkel osv, detta gav mig egentligen bara svaret att den skärpa som fanns satt på rätt ställe, men att där skärpan satt var det ändå inte "skarpt nog" i mina ögon. Dessutom ska jag väl tillägga att tillsammans med mitt gamla billiga men funktionella 50mm1,8 så blir det faktiskt riktigt skarpt. Jag kan ju försöka lägga upp några testbilder när jag landat vid hemdatorn igen.
 
RAW eller Jpg

Jag har, som jag skrev, testat med dylika fokuseringstavlor, lagda enligt konstens regler i rätt vinkel osv, detta gav mig egentligen bara svaret att den skärpa som fanns satt på rätt ställe, men att där skärpan satt var det ändå inte "skarpt nog" i mina ögon. Dessutom ska jag väl tillägga att tillsammans med mitt gamla billiga men funktionella 50mm1,8 så blir det faktiskt riktigt skarpt. Jag kan ju försöka lägga upp några testbilder när jag landat vid hemdatorn igen.

Frågar mig om du plåtar i RAW eller Jpeg.
Själv kör jag i princip aldrig med Jpg, men vet att de som gör det får betydligt bättre skärpa genom att ställa upp skärpningen i kameran.
(Källan till mitt påstående: http://www.sportsshooter.com/message_display.html?tid=34832 ).
 
ANNONS