Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

7D eller 60D

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu ville trådskaparen ha bra optik för porträtt. För mig innebär detta hysad skärpa nära vidöppet, stor bländare, vettig brännvidd (ej för lång i de flesta fall, man tappar kontakten med motivet), kort skärpedjup, men även snygg oskärpa. För de flesta innebär detta en effektiv brännvidd mellan c:a 85-200mm. Sedan bör man komma ihåg att fota med kort skärpedjup kräver inlärning för att sätta fokus rätt. Vill man experimentera med detta kan det vara klokt att köpa en fast. Rännvidd för detta och köpa en enklAre allroundzoom för övrigt bruk. Både 17-55is på 7d och 24-105 på 5d har lite för stort skärpedjup på resp kamera om porrrätt är viktigt. Sedan måste man komma ohåg att det är inte bara skärpedjupets djup utan oskärpans karraktär som är viktig, och här ger fasta brännvidder en fördel. För barn skulle jag överväga en makro då huvudet är mindre och man kan behöva komma närmre. Generellt skulle jag överväga Sigma 50/1,4 på 7d (50 1,4 Canon har för stökig oskärpa för min smak och 1,2L är väldigt dyr) och 85/1,8 på 5D eller 100/2,0. Sedan om en. Normalzoom är mindre viktig titta på beg 17-55/2,8 eller sigmas/tamrons motsvarighet på 7D eller det föreslagna 24-105L eller 24-70L eller om billigare Tamron 28-75/2,8. Men, är porträtt viktigt glöm inte bort optik med fast brännvidd. 7D+50/1,4+18-50/2,8 (ej OS) =21.000. 5D+85/1,8+28-75=27.000. Några tankar bara.

Både 17-55is på 7d och 24-105 på 5d har lite för stort skärpedjup på resp kamera om porrrätt är viktigt. Sedan måste man komma ohåg att det är inte bara skärpedjupets djup utan oskärpans karraktär som är viktig, och här ger fasta brännvidder en fördel. För barn skulle jag överväga en makro då huvudet är mindre och man kan behöva komma närmre.
Tycker det är en del struntprat i ovanstående meningar.
Av dom två nämnda kombinationerna har jag bara erfarenhet av 5DmkII + 24-105, så jag tar det som exempel.
Du rekommenderar 100/f2 till fullformat
Ungefärligt avstånd för porträtt vid 100mm är 1.5m. Med dom premisserna och bländare 4 blir skärpedjupet ungefär 5cm. Bländare 2 ger ungefär 3cm.
Självklart är inte 5cm för stort för porträtt - det är ju ungefär vad som behövs för att hela ansiktet ska vara skarpt!
Går vi ner till lite kortare brännvidder blir skillnaden i skärpedjup mellan dom olika bländartalen bara mindre i takt med att avståndet till motivet minskar.

Som jag notersde var det just att skärpedjup bara är en egenskap att beakta. Oskärpans karaltär är minst lika viktig. Notera också att flera porträttfotografer vill inte ha hela ansiktet i fokus utan bara ögonon.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar