Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

7D eller 60D

Produkter
(logga in för att koppla)

stemag

Medlem
Hej.

Är nybörjare och ska köpa min första systemkamera. Vill ha en kamera som jag kan ha länge och jag hade tänkt någon av 7D eller 60D.
Och så klart obejktiv till. Skulle vilja ha ett objektiv som passar till människor (porträtt), utsiktsbilder/vybilder, få med så mycket som möjligt. Har på forumet läst en del om EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM som får bra kritik. Skulle detta vara bra till mycket?
Skriv gärna vilka objektiv ni använder och till vad.

Behöver all hjälp jag kan få.

/Magnus

Budget? Det blir skillnad om du skall lägga 15 000 eller 50 000.

Hej.

Är nybörjare och ska köpa min första systemkamera. Vill ha en kamera som jag kan ha länge och jag hade tänkt någon av 7D eller 60D.
Och så klart obejktiv till. Skulle vilja ha ett objektiv som passar till människor (porträtt), utsiktsbilder/vybilder, få med så mycket som möjligt. Har på forumet läst en del om EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM som får bra kritik. Skulle detta vara bra till mycket?
Skriv gärna vilka objektiv ni använder och till vad.

Behöver all hjälp jag kan få.

/Magnus

EF-S 17-55 f/2.8 är ett utmärkt objektiv, så om du har råd med det, slå till.
Komplettera sedan med ett EF 70-200L IS USM f/4.0 om du vill ha en riktigt bra telezoom som ändå är något så när smidigt. Vill du ha mer vidvinkel så är EF-S 10-22 ett bra objektiv, men det finns även fristående tillverkare som gör bra vidvinkelzoomar.

För tillfället är priset för högt på 60D jämfört med 7D tycker jag, så jag skulle satsa på 7D.

Jag tycker i och för sig att du ska börja med ett objektiv som 17-55 och lära dig hantera kameran och objektivet i lugn och ro innan du satsar på något mer.

Till det här priset hade jag aldrig valt en 60D, så 7D-n är ju klar. En bra normalzoom som jag tycker du ska köpa till är Canon 15-85mm eller kanske Canon 17-55. Vill du ha hyfsat billigt men proffsigt telezoom till så ska du köpa Canon 70-200mm/f4 som någon över mig också säger.

Budget är åtminstone 7D och EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM.
/Magnus

KÖP! Det blir inte bättre än så för en "nybörjare" ;-)
Jag har efter 10 Canon DSLR-hus och 20 canonobjektiv landat just där.

Om du av någon anledning vill bränna mer pengar än så köp en 5D Mark II. Däremot "tycker" jag att det saknas ett lika bra objektiv som EF-S 17-55/2.8 IS på fullformatssidan. EF 24-70/2.8 saknar IS. EF 24-105/4 IS saknar f/2.8.

(...nu kommer jag att få hela FF-ligan på mig som minsann tycker att 17-55 är skit, inte vädertätat, plastigt, skräpigt, suddigt, billigt, saknar det där L:et och den röda ringen.)

KÖP! Det blir inte bättre än så för en "nybörjare" ;-)
Jag har efter 10 Canon DSLR-hus och 20 canonobjektiv landat just där.

Om du av någon anledning vill bränna mer pengar än så köp en 5D Mark II. Däremot "tycker" jag att det saknas ett lika bra objektiv som EF-S 17-55/2.8 IS på fullformatssidan. EF 24-70/2.8 saknar IS. EF 24-105/4 IS saknar f/2.8.

(...nu kommer jag att få hela FF-ligan på mig som minsann tycker att 17-55 är skit, inte vädertätat, plastigt, skräpigt, suddigt, billigt, saknar det där L:et och den röda ringen.)

Om du skriver det så!

5d Mk2 är klart bättre för TS tänkta användning, men dyrare.
På denna:
Canon EF 100/2,8 USM Macro är utmärkt för macro och porträtt.
Canon EF 24-105/4L IS USM bra som allround och ger också mer vidvinkel än EF-S 17-55, funkar också till porträtt. Jag har alltid klarat mig med bländare 4, även om man någon gång kan önska 2.8 eller bättre.
50/1.8 II är ett billigt komplement då man vill ha mer ljusstyrka.

Jag har tidigare haft ett Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM till min gamla kamera och visst var ett bra (även byggkvaliten) men jag känner mig mer tillfreds med 24-105.

Jag velade länge mellan 7D och 5D II men fastnade tillslut för den senare , något som jag inte ångrat.

Sen kan man möjligen fundera på om detta verkligen är en nybörjarkamera men det gäller i så fall 7D också.

Tack för alla tips.

Jag kan säga att det är ett svårt val, Canon EF 24-105/4L IS USM som det skrevs om verkar också vara ett bra alternativ.
Hur skiljer sig användningsområdena/vad är det för skillnad för Canon EF 24-105/4L IS USM och EF-S 17-55/2,8 IS USM?

Kan hålla med om att 7D kanske inte är helt perfekt för nybörjare, men den känns ändå på något sätt vettig.

/Magnus

En fråga som berör detta:

Den större snesorn på 5D måste rimligen kompensera ett bländarsteg till det bättre jmft med 7D??? Dvs man kan öka ISO utan att försämra bruset så att 5D mkII och 24-105/4 blir minst jämbördigt med 7D med 17-55/2,8!
Jag har 5D mkII och 24-105 idag och har haft 17-55/2,8 på en 40D så jag har lite hum om detta. Vad säger ni sensorexperter där ute??

Tack för alla tips.

Jag kan säga att det är ett svårt val, Canon EF 24-105/4L IS USM som det skrevs om verkar också vara ett bra alternativ.
Hur skiljer sig användningsområdena/vad är det för skillnad för Canon EF 24-105/4L IS USM och EF-S 17-55/2,8 IS USM?

Kan hålla med om att 7D kanske inte är helt perfekt för nybörjare, men den känns ändå på något sätt vettig.

/Magnus

Den större snesorn på 5D måste rimligen kompensera ett bländarsteg till det bättre jmft med 7D??? Dvs man kan öka ISO utan att försämra bruset så att 5D mkII och 24-105/4 blir minst jämbördigt med 7D med 17-55/2,8!
Rent teoretiskt och allt annat lika stämmer det givetvis. Vad jag förstår stämmer det någorlunda även i praktiken när man jämför 7D och 5D mk2.

Bara för att nybörjare oftast köper billiga kameror betyder det absolut inte att dyra kameror är olämpliga för nybörjare!
Nej, grön fyrkant finns ju på 5D mkII också :)

Men det stämmer mycket bra - en dyr kamera är inte olämplig för nybörjare även om den kanske är onödigt dyr, men funktionen är minst lika bra.

En ny 7D hinner ju halveras i pris innan en nybörjare har hunnit lära sig att utnyttja den. Naturligtvis gäller detta inte alla. Därför kan det vara vits att köpa en billigare kamera till att börja med för att sedan köpa upp sig om ett par år eller så då vederbörande vet bättre vad han fotar mest och vad som är viktigt för just honom på en kamera. Grön fyrkant finns på alla systemhus från Canon tror jag.

Nej, grön fyrkant finns ju på 5D mkII också :)

Men det stämmer mycket bra - en dyr kamera är inte olämplig för nybörjare även om den kanske är onödigt dyr, men funktionen är minst lika bra.

Den större snesorn på 5D måste rimligen kompensera ett bländarsteg till det bättre jmft med 7D??? Dvs man kan öka ISO utan att försämra bruset så att 5D mkII och 24-105/4 blir minst jämbördigt med 7D med 17-55/2,8...

Viss är 5D2 sensorn 1 steg bättre. Men då känns det extra surt att betala MER för ett 24-105/4 som slarvar bort den fördelen OCH dessutom optiskt är lite sämre än 17-55/2.8.

5D2 + 24-105 vs. 7D + 17-55
-----------------------------------------
Dist vidvinkel: 4% vs. 2%
Vinjettering vid f/2.8: n/a vs. 1,5 EV
Vinjettering vid f/4.0: 2,5 vs. 0,8 EV
Skärpa: bra vs. bättre
CA: bra vs. bättre

Ingen av dem är vare sig perfekta eller dåliga, båda gör jobbet och har nöjda användare.

Det kan du rätt om han inte redan nu suktar efter en fullformatare....

Viss är 5D2 sensorn 1 steg bättre. Men då känns det extra surt att betala MER för ett 24-105/4 som slarvar bort den fördelen OCH dessutom optiskt är lite sämre än 17-55/2.8.

5D2 + 24-105 vs. 7D + 17-55
-----------------------------------------
Dist vidvinkel: 4% vs. 2%
Vinjettering vid f/2.8: n/a vs. 1,5 EV
Vinjettering vid f/4.0: 2,5 vs. 0,8 EV
Skärpa: bra vs. bättre
CA: bra vs. bättre

Ingen av dem är vare sig perfekta eller dåliga, båda gör jobbet och har nöjda användare.

Det kan du rätt om han inte redan nu suktar efter en fullformatare....
Inte riktigt säker på vad du menar i ditt inlägg.

5D2 levererar marknadens högsta bildkvalitet. Pris med objektiv: 27900kr
7D levererar hög bildkvalitet, dubbelt så snabbt. Pris med objektiv: 21900kr.

Båda är top-of-the-line inom respektive segment och bra val för en nybörjare:
- Har du stålar, välj 5D MarkII
- Har du bråttom, välj 7D

Vi gamlingar som fotat 24x36 en stor del livet längtar efter samma format på en digitalkamera. Det kostade mig en extra slant eftersom jag försökte avstå genom att köpa 17-55/2,8 intalande mig att nu blir det ingen fullformatare. Efter bara några månader åkte jag dit, sålde mitt 17-55/40D och köpte en 5D mkII plus 24-105. Det gick bara inte att låta bli!

Inte riktigt säker på vad du menar i ditt inlägg.

5D2 levererar marknadens högsta bildkvalitet. Pris med objektiv: 27900kr
7D levererar hög bildkvalitet, dubbelt så snabbt. Pris med objektiv: 21900kr.

Båda är top-of-the-line inom respektive segment och bra val för en nybörjare:
- Har du stålar, välj 5D MarkII
- Har du bråttom, välj 7D

Jag har i flera år fotat med kompaktkameror och bridgekameror men inom DSLR är nybörjare. Men jag måste säga att 7D passar mig perfekt. Jag vet hur man använder bländare, slutare, exponeringskompensation och skärpedjup etc men jag är ju ändå nybörjare på digitala slr. Den är intuitiv och jag verkligen älskar att alla inställningar finns en ratt eller knapptryckning bort, inga menyer att leta runt i och så vips är fototillfället borta.

Angående 7D är den blixtsnabb vilket är en ljuvlig kontrast mot kompaktkamerorna jag är van vid, seriebildstagningen är helt fantastisk när det går undan och hög-iso-prestandan är otrolig. En riktig optisk sökare är så mkt enklare än dåliga elektroniska och sist men inte minst kan ja ta användbara bilder vid ISO6400, tidigare gick gränsen vid ISO800 på mina kompakter. Går perfekt fota inomhus utan blixt för första gången i mitt liv.

Har 5DMK2 ännu bättre iso-prestanda måste den vara helt fantastisk :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar