Annons

Canon EF 100-400/4,5-5,6L IS USM

Produkter
(logga in för att koppla)

Brav

Aktiv medlem
Tänker köpa nämnda tele eller ev 300/4 L IS USM. Någon som vill dela med sig av praktiska erfarenheter? Kvalitetstester finns ju gott om på nätet.
 
ej

har ett 100-400, är ruggit nöjd utom att det pumpar in damm rätt friskt i kameran då man somar, man kan ju zooma väldigt snabbt då det e som en cykelpump.

Men har en fotokompis med 300/4 och hon är väldigt nöjd med det och jag har sett bilderna och får intrycket utan att kollat i detalj att de är vassare i skärpan.

Roine
 
Stod i samma val själv förra veckan. Verkar lite hugget som stucket om man väljer 100-400 eller 300... I "den riktiga världen" är dom väldigt likvärdiga skulle jag säga. Visst det går säkert att mäta upp små, små skillnader men knappast något man märker av när man verkligen fotar.

Det blev 300/4L med 1.4x teleconverter för mig i alla fall, väger lite, lite mindre, man får 300/4 och 420/5,6 istället för 5,6 på både 300 och 400, och till sist; det känns inte riktigt som om jag behöver någon zoom (100/4,5 är helt onödigt för mig... kan ju använda mitt 100/2,8 macro istället). Universalzoomen (dvs. fötterna) funkar utmärkt.

Fick objektivet nu igår så har inte riktigt hunnit testa det helt och hållet än. (ska ta mig ut idag/imorgon och se vad det går för).

Men som sagt, spelar nog ingen större roll vilket du väljer, bra objektiv båda två. Om du tycker du behöver zooma kör på 100-400.
 
Valet måste styras av om man vill kunna zooma eller ej. Skärpan i de fasta gluggarna upplever jag som märkbart bättre och prioriteras skärpa så rekommenderas en kombination av ef200/2.8 ef300/4 och ef400/5.6 som samtliga får ett ef100-400 att kännas som en flaskbotten i skärpa.

Men nedbländat till F8 och det faktum att man är flexibel har gjort att 100-400 är mitt huvudsakliga objektiv som trots allt presterar mkt bra.

Stefan
 
ANNONS