Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

760 vs 780

Produkter
(logga in för att koppla)

Curium

Aktiv medlem
Vad är det som skiljer Olympus µ 760 mot 780 som gör att 780 kostar nästan 1000:- mer? Är den så mycket bättre?

Curium skrev:
Vad är det som skiljer Olympus µ 760 mot 780 som gör att 780 kostar nästan 1000:- mer? Är den så mycket bättre?

JA!
µ780 har den nya TruePicIII, som ger en väsentligt mer potent och rappare bild/video-behandlingskedja. Annars kan man även säga att en 3x zoom i 760 är bättre än en 5x zoom i 780.

Förmodligen kommer vi att få se fler kompakt-kameror med nya TruePicIII, som i dagsläget bara finns hos just µ780 samt hos dSLR E-410/E-510.

Brusbehandlingen är även bättre med de nyare kretsarna i µ780.

Rent praktiskt, hur snabb är 760 och 780 då?

Menade du att 3x i 760 ger den fördel mot 5x i 780?

Curium skrev:
Rent praktiskt, hur snabb är 760 och 780 då?
Enough för bägge, om man travesterar RR.

Curium skrev:
Menade du att 3x i 760 ger den fördel mot 5x i 780?
Ja, mindre zoom-omfång på kompakt optik ger bättre förutsättningar för bättre bilder.

P.S. Om du köper en µ760/µ780, skriv gärna en recension, jag är faktiskt lite intresserad själv av att ersätta min gamla IXUS med en miljötätad P&S.

Sundvisson skrev:
Enough för bägge, om man travesterar RR.
RR? Vet du hur snabb af är?

Ja, mindre zoom-omfång på kompakt optik ger bättre förutsättningar för bättre bilder.
Då tänkte jag rätt. Har märkt av kromatisk aberration på min som har 6x zoom-omfång trots att det stod att den knappt skulle ha något.. Tycker det verkar som om mindre zoom-omfång även oftast ger bättre skärpa.

P.S. Om du köper en µ760/µ780, skriv gärna en recension, jag är faktiskt lite intresserad själv av att ersätta min gamla IXUS med en miljötätad P&S.
Det ska jag absolut göra!

Curium skrev:
RR? Vet du hur snabb af är?

Jag travesterade Rolls-Royce (RR), som inte brukade specificera motoreffekten, utan svarade enough på dessa typer av frågor.

AF på kompaktkamerorna, är enligt min mening, tillräckligt snabb i de flesta fall, åtminstone för landskapsfoto.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar