750D är bättre på i stort sett alla områden men ditt resonemang tycker jag är helt riktigt, att tänka i termer av mesta möjliga för pengarna, och då är utfallet inte lika givet:
750D har bättre färgdjup, teoretiskt kan det ge jämnare och snyggare färgövergångar. Jag tror inte att skillnaden är märkbar på 99% av de bilder en "vanlig" hobbyist tar.
Knappt ett stegs mer dynamiskt omfång är också en fördel, men det är bara då man fotar på bas-iso, dvs. i bra ljus, och vinsten är i princip bara realiserbar om man fotar i RAW-format och lägger tid på efterbehandling.
Lägre brus i svagt ljus. Detta är nog i vissa fall synligt, för bilder tagna i svagt ljus utan stativ, men det är något man kan kompensera för med ljusstarkare objektiv.
Den har också högre upplösning, vilket teoretiskt kan leda till skarpare bilder, men i praktiken måste man ha bättre objektiv för att se en märkbar skillnad.
Ställer man upp t.ex. en ny 750D med kitobjektivet mot en begagnad 700D med bättre objektiv från antingen Canon eller Sigma, så tror jag att man genomsnittligt skulle uppleva att det senare alternativet ger bättre resultat.
Det bästa resultatet får man dock från en 750/760 OCH ett bättre objektiv.
Men, bildkvalitet är inte allt. 750D har kraftigt förbättrad autofocus, snabbare serietagning, bättre filmning, WiFi etc. och alla de sakerna är också viktiga att ta med i beräkningen.
Personligen skulle jag inte köpa en ny 700D, däremot kanske en begagnad, och vid nyköp definitivt välja 760D istället för 750D. Fördelen med att köpa en begagnad 700D och ett riktigt bra objektiv är att du då senare kan uppgradera kamerahuset, om du vill. Fördelen med att köpa en ny 750/760 är att du då kan uppgradera objektivet, om du vill.
Jag vill också ge dig ytterligare ett par plånboksvänliga alternativ att beakta, 1200D och 100D, båda två har i princip samma sensor och bildkvalitet som 700D, men är billigare. Utav de två skulle jag personligen välja 100D, mest för pekskärmens skull. Hittar du någon sådan, särskilt begagnad för sisådär 2000-2500 så har du plötsligt fått pengar till att köpa inte bara ett, utan flera, bra objektiv.