Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

700 bilder på en vecka, är det rimligt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad menar du? Kan du inte garantera till 99% att du ska komma. Även en reservfotograf kan "råka" illa ut just det datumet. Men visst kan det vara en liten försäkring. Inget jag rekommenderar eftersom brudparet oftast inte vilken fotograf som helst, utan mig. (Ifall de vänt sig till mig alltså).
Alla kan råka bli sjuka, men inget man ska ha i beräkningen. Det du inte ska göra är att boka upp dig på annat.

Nej självklart planerar jag inte in något och om jag skulle råka få jobb den dagen ser jag till att ta ledigt eller liknande. Men de ville gärna ha en sorts försäkring på att jag kan och jag kan ju faktiskt inte garantera till 100%. När de var så osäkra blev jag också det haha..
 
Tvärtom. De ska istället ge dig en dispositon sålänge så de inte avbokar dig. Du ställer ju din tid till deras förfogande och är kanke tvungen att tacka nej till andra jobb eller boka semester.
 
Räcker väl att säga att du kommer.... Du är ingen snickare, rörmokare eller elektriker som typ kan komma när som helst. Du är bröllopsfotograf som har en specifik tid att utföra tjänsten på.
 
Så ska jag typ.. säga att det går jämt ut för båda då?

Nej ... du skall skriva ett skriftligt avtal ;)

Ja ... det går jämt ut. Även brudparet kan bli sjuka eller ställa in bröllopet. Då är det bra om ni är överens om vilken ersättning som ska utgå oberoende av vem som blir sjuk eller ställer in. Bröllopsparet behöver ju snabbt ordna annan fotograf och om de blir sjuka så står du utan uppdrag. Bästa är att ni avtalar i förväg hur ni löser det ekonomiskt om något mot all förmodan skulle hända.
 
Nej ... du skall skriva ett skriftligt avtal ;)

Ja ... det går jämt ut. Även brudparet kan bli sjuka eller ställa in bröllopet. Då är det bra om ni är överens om vilken ersättning som ska utgå oberoende av vem som blir sjuk eller ställer in. Bröllopsparet behöver ju snabbt ordna annan fotograf och om de blir sjuka så står du utan uppdrag. Bästa är att ni avtalar i förväg hur ni löser det ekonomiskt om något mot all förmodan skulle hända.

Låter vettigt.. men åh vad nervös jag blir haha. Alla andra bröllop jag fotat har liksom bara flutit på. Bra villkor och ersättningar, de bokade inte riktigt lika tidigt och de var inte lika osäkra. Antar att det här är mer seriöst.

Men hur funkar det med ersättning och så då? Ifall jag nu skulle bli sjuk eller så, är det min uppgift att betala mellanskillnader eller liknande? Vet att man gör upp det själva, men hur brukar det se ut? De hade ju tydligen inget avtal med den första fotografen eftersom hon lämnade återbud utan problem.
 
Jag tar 20% av priset som bokningsavgift och när denna är betald spikas bokningen.

Aktuellt datum är jag ju uppbokad på och tackar nej till andra uppdrag
som jag ev missar om nu brudparet av någon anledning skulle avboka.

Men det är klart, vid allvarliga sjukdomar eller olyckor så får man visa lite goodwill.

//Julle - http://www.bildeffekt.se
 
Efter allt du berättat låter det som om du även skall vara på din vakt och påtala det uppenbara. Sånt som att du MÅSTE kunna sitta ner och pausa ibland. (Har hört om fotografer som blivit utskällda för sånt. - "Sitt inte där, du är här för att jobba")
Att du måste kunna ha tid att t ex äta under dagen. (Har hört samma sak där)

Det kanske är världens trevligaste brudpar när det gäller. Men du kan ju också råka ut för en "bride-zilla" eller en "Maid-zilla".

Med deras ingång i detta skall du nog klargöra allt det uppenbara du kan tänka på.
Många bröllopsfotografer tar 10 eller 20 procent vid bokningstillfället. Och sedan skall hela rasket vara betalt senast en vecka innan eller dagen innan. På det sättet garderar dom sig för idiotier som kan uppstå EFTER bröllopet. Att brudparet tramsar med det ena och det andra.
Kanske det är något för dig på just detta jobb?
20 % på 4000 är ju så lite, jämfört med dom jobb du kanske måste säga nej till, att du kan skriva att du vill ha 30 % innan och resten senast måndag samma vecka som bröllopet. Då har ni några dagar på er att ordna upp varför inte betalningen inkommit om det skulle uppstå.

Så berättar du för dom att så snart bokningsavgiften/depositionen är betald så garanterar det att ni ingått avtal och att du kommer att genomföra uppdraget och du inte bokar upp något annat. Gör det skriftligen.

Om du sedan bryter benet så kan du ju inte råda för det precis. Eller om någon får kalla fötter och ställer in bröllopet. det har ju hänt många ggr.

Lycka till! Och jag ser GÄRNA en uppdatering här i tråden efter att allt är klart. ;-)
 
Jag tar resterande belopp i samband med fotograferingen.
Då visar jag också paret bilder emellanåt och då vet vad de betalar för.

Har råkat ut för folk som säger -oj, jag glömde kontanter.
Men de blir ganska förvånade när jag säger att det går bra med betalkort ;-)

//Julle.
 
Tycker allt låter väldigt logiskt och vettigt! Tror dock att det kommer bli ett problem att få deposition eftersom det på dem låter som att JAG ska garantera något. Alltså för mig är alla deras frågor och krav ganska höga jämfört med alla andra bröllopsjobb jag haft, men det känns så dumt att säga nej eller kräva något tillbaka just för att hon är så trevlig. Jag är en av de mesigaste människorna i världen, så jag tycker verkligen att det är jobbigt haha.

Tror ni att hon ens kommer lyssna på villkoren och vad jag har att ge som förslag om jag höjer priset till kanske 5000 för 100-200 bilder, med tanke på vad hon hade blivit lovad från början?
 
Tycker allt låter väldigt logiskt och vettigt! Tror dock att det kommer bli ett problem att få deposition eftersom det på dem låter som att JAG ska garantera något. Alltså för mig är alla deras frågor och krav ganska höga jämfört med alla andra bröllopsjobb jag haft, men det känns så dumt att säga nej eller kräva något tillbaka just för att hon är så trevlig. Jag är en av de mesigaste människorna i världen, så jag tycker verkligen att det är jobbigt haha.

Tror ni att hon ens kommer lyssna på villkoren och vad jag har att ge som förslag om jag höjer priset till kanske 5000 för 100-200 bilder, med tanke på vad hon hade blivit lovad från början?

Höj det till 16000 och se vad de säger.
 
Haha om jag ändå kunde. "Vår förre fotograf lovade oss allt detta för 4000 så det vore ju bra om du kunde hålla dig i samma nivå?"

"Tack för frågan , men nej tack" är mitt råd till dig. Oavsett vad som kommer att ske OM du skulle åta dig uppdraget så kommer det inte vara någon bra affär för dig.
 
Blir nog svårt att leva upp till deras förväntningar när bilderna blir 10ggr dyrare än vad dom hade tänkt sig. Om magkänslan säger att affären förmodligen slutar illa är det bra att tacka nej, förutsatt att det finns ett tak över huvudet och mat på bordet.
 
Låter vettigt.. men åh vad nervös jag blir haha. Alla andra bröllop jag fotat har liksom bara flutit på. Bra villkor och ersättningar, de bokade inte riktigt lika tidigt och de var inte lika osäkra. Antar att det här är mer seriöst.

Jag tycker det verkar som att det är tvärtom. Mer oseriöst.
 
Jag läste en bok om affärsverksamhet, där författaren gav ett råd jag tycker är bra:
- de (potentiella) kunder som känns som att ett kontrakt är överflödigt, skall du skriva kontrakt med.
- de (potentiella) kunder som du känner att du absolut måste skriva kontrakt med skall du inte alls göra affärer med.

Av det TS berättat hittills tycker jag att kunderna verkar falla i gruppen som man absolut skall skriva kontrakt med, och då skulle jag välja att avböja.
 
Bra tips Uffe! Låter som något jag borde gå efter i framtiden också.

PMD: förra fotografen lämnade återbud, har ingen aning om varför. Eller.. ja.. aning har jag väl.
 
Haha om jag ändå kunde. "Vår förre fotograf lovade oss allt detta för 4000 så det vore ju bra om du kunde hålla dig i samma nivå?"

Vem ÄR egentligen den "förre fotografen"? Existerar den ens? Om ja, är det en yrkesverksam fotograf? Vilken erfarenhet, bildspråk och teknisk nivå ligger personen på? Frågor som gärna kunden kan få besvara. Oavsett så är ersättningen ett skämt och du har förstås ingen skyldighet att bli förolämpad på detta sätt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.