Dina potentiella kunder är trevliga säger du. Jag skulle vilja göra ett viktigt tillägg: de är trevliga nu. Hur kommer de att vara på dagen, och efter?
Det är inte otänkbart att de kommer att vilja bestämma hur du skall göra dit jobb, eller låta moster Hulda som varit bildlärare bestämma hur paret skall posera på dina bilder.
Det är inte heller otänkbart att de kommer att vilja ha alla bilderna färdigredigerade ett knappt dygn efter bröllopet, så de kan skicka ut bilderna till alla som var där. Det är ju trots allt bara att öppna bilderna med Photoshop så klickar man på lite knappar, drar i några reglage så är det färdigt...
Vidare kan paret tänkas komma med alla möjliga anledningar till att du skall ge dem rabatt: de har kompisar som snart gifter sig och de kan lägga in ett bra ord för dig, maten och festen kostade mer än planerat, du har inte levererat bilder med de poser brudparet ville ha...
Jag hade nog avböjt uppdraget, men jag försörjer mig å andra sidan inte som fotograf, så det är lätt för mig att säga... Om du vill fotografera just detta bröllop skulle jag råda dig att skriva ett kontrakt med paret, som tar upp antal bilder, format, betalningsvillkor och allt annat som kan vara relevant. Personligen skulle jag ha med en paragraf som fritar mig från allt ansvar om någon annan än jag bestämmer hur bilderna skall se ut, bara som gardering för gäster som lägger sig i och stör mitt arbete.