Annons

700 bilder på en vecka, är det rimligt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Bra tips Uffe! Låter som något jag borde gå efter i framtiden också.

PMD: förra fotografen lämnade återbud, har ingen aning om varför. Eller.. ja.. aning har jag väl.

Man kan väl gissa att han gick igenom samma resonemang...det är på tok för dåligt betalt, alldeles för många bilder och en kund som inte har koll ...som det dessutom är jobbigt att jobba med.
 
Ida, du KAN fotografera - det visar de bilder du har på FS och på bloggar.

Det du skall lära dig (och det är svenskt svårt) är att våga vara stolt över det och ta betalt för det.

Lyd de råd som ges att göra ett skriftligt avtal - detta får även kunden att tänka igenom det hela och kanske tänka på det i ett realistiskt ekonomiskt perspektiv. Se även till att få betalt i förväg - detta förhindrar en hel del strul i efterhand och att kanske bli baktalad efteråt för att du "har det dåliga omdömet att vilja ha betalt för utfört arbete".

Om en kund ser ut att ställa till problem redan i inledningsskedet så kan det vara bättre att stanna hemma och rengöra kamera och linser den dagen och sedan ha fem dagar (utan efterarbete med 700 bröllopsfoton) att ta andra fotouppdrag.
 
Har fått en förfrågan av ett blivande gift par. De hade en fotograf som av någon anledning lämnade återbud och vill helst att jag ska anpassa mig efter det hon erbjöd.

Det är då en heldag från 08-22 och de vill ha mellan 500-700 bilder redigerade inom en vecka. För det får jag 4000. Alltså.. är detta rimligt? Jag brukar vilja vara ganska billig men är inte detta att ta i?

På min senaste heldags-bröllopsfotografering fick de ungefär 200 bilder efter två veckor vilket de var supernöjda med. (Fick visserligen mindre pengar då också, men det var för att bruden var min systers bästa vän).

Vad tycker ni, är det för dåligt? Hur ska jag förklara det isåfall? Är så fruktansvärt dålig på att säga att något är för dåligt betalt, hatar att känna mig girig haha..

" Lämna en offert om jobbet, vad som ingår och vad det kostar"
 
Av det TS berättat hittills tycker jag att kunderna verkar falla i gruppen som man absolut skall skriva kontrakt med, och då skulle jag välja att avböja.

Håller med. Ingenting av det TS berättat talar FÖR att man ska ta uppdraget, men väldigt mycket talar emot: arvode, förväntad leverans och, inte minst, beställarens attityd.
 
Om du känner på dig att de ställer höga krav så kan det även tänka sig de vägrar betala eller vill ha rabatt ifall de inte anser du uppfyllt deras krav på bildkvalité och redigering. Har haft såna "jobbiga" människor tyvärr.

/stefan
 
Återigen - ni är bäst!

Den förra fotografen var ren amatör, det var allt jag fick reda på. Men att "hon tog väldigt vackra bilder".

Haha jag förstår när ni säger att det egentligen inte finns något som talar för att jag ska åta mig uppdraget. Men jag känner mig fruktansvärt dum om jag tackar nej eftersom jag ännu inte räknas som riktig professionell/yrkesfotograf, dessutom är de väldigt trevliga.

Men jag får väl helt enkelt strunta i faktumet att deras budget är betydligt lägre än hos andra och försöka ge en offert som jag brukar göra.
Sen är det för mig visserligen ett problem att det är så pass långt fram, ifall jag skulle få ett vanligt jobb. Men visst borde det inte vara omöjligt att få ta ledigt för en sån grej om jag säger till i tid? Ingen arbetsgivare är väl så bångstyrig?
 
Dina potentiella kunder är trevliga säger du. Jag skulle vilja göra ett viktigt tillägg: de är trevliga nu. Hur kommer de att vara på dagen, och efter?

Det är inte otänkbart att de kommer att vilja bestämma hur du skall göra dit jobb, eller låta moster Hulda som varit bildlärare bestämma hur paret skall posera på dina bilder.

Det är inte heller otänkbart att de kommer att vilja ha alla bilderna färdigredigerade ett knappt dygn efter bröllopet, så de kan skicka ut bilderna till alla som var där. Det är ju trots allt bara att öppna bilderna med Photoshop så klickar man på lite knappar, drar i några reglage så är det färdigt...

Vidare kan paret tänkas komma med alla möjliga anledningar till att du skall ge dem rabatt: de har kompisar som snart gifter sig och de kan lägga in ett bra ord för dig, maten och festen kostade mer än planerat, du har inte levererat bilder med de poser brudparet ville ha...

Jag hade nog avböjt uppdraget, men jag försörjer mig å andra sidan inte som fotograf, så det är lätt för mig att säga... Om du vill fotografera just detta bröllop skulle jag råda dig att skriva ett kontrakt med paret, som tar upp antal bilder, format, betalningsvillkor och allt annat som kan vara relevant. Personligen skulle jag ha med en paragraf som fritar mig från allt ansvar om någon annan än jag bestämmer hur bilderna skall se ut, bara som gardering för gäster som lägger sig i och stör mitt arbete.
 
Nu har jag varit ignorant nog att bara läsa igenom delar av tråden, men trots det och att jag inte direkt är någon bröllopsfotograf tycker jag det hela låter absurt. Visst finns det kanske något specialfall med bröllop i river rafting-tema när det eventuellt kan vara rimligt att leverera ett urval på 700 bilder, men det är också den enda gången...

Jag har precis som du svårt för att förhandla och ställa motkrav, men man skulle kanske kunna prova att sitta ner och prata med dem om vad bakgrunden är till detta lite ovanliga krav? Kan ju vara så att de bara pratat med någon vän till en vän som fotograferar ibland, som då dragit till med en siffra tagen ur luften. I samband med detta kan som tidigare nämnts det vara läge att skriva ett kontrakt ifall du bestämmer dig för att åta dig uppdraget. Lägger man fram det som "en rutingrej jag gör med alla kunder" behöver det inte kännas pressat.
 
Ida, "en tanke slog mig på huvudet".

På din egen webbsida så anger du tre paketnivåer
1) Lilla paketet: 30-60 minuter; 15 bilder; 450 kronor
2) Mellanpaketet: 60 minuter; 25 bilder; 600 kronor
3) Stora paketet: 90 minuter; 40-70 bilder; 950 kronor

Det uppdrag du startade den här tråden för omfattar ungefär 10 gånger mera tid, tio gånger fler bilder. Då borde priset vara åtminstone 10 gånger större än ditt stora paket.

Dessutom - det förefaller som om du har ett annat arbete som du behöver vara ledig från för att utföra detta bröllopsuppdrag. Så du har inte fotoarbetet som ditt enda levebröd. Då är jag övertygad om att du inte behöver acceptera till erbjudet underpris.

Att människor verkar vara trevliga är ingen isolerad bedömningsgrund. Trevlighet är inget hållbart ämne.
 
Sen är det för mig visserligen ett problem att det är så pass långt fram, ifall jag skulle få ett vanligt jobb. Men visst borde det inte vara omöjligt att få ta ledigt för en sån grej om jag säger till i tid? Ingen arbetsgivare är väl så bångstyrig?

Det brukar inte vara några problem att få ledigt. Du kan ju alltid ansöka om semester och då kan arbetsgivaren bara vägra om det finns synnerliga skäl för att just du måste arbeta just då.

I värsta fall kan du ju alltid säga upp dig. Som nyanställd lär du ju bara ha 1 månads uppsägning och en arbetsgivare som inte beviljar semester/tjänstledigt är kanske ingen bra arbetsgivare ändå ;)
 
Förstår inte riktigt det hela. Du säger du har fotograferat flera bröllop innan med bra ersättning och villkor.
Varför har du problem nu att bestämma hur det ska gå till nu? Är väl bara att ta samma ersättning som innan? Och bestämma villkoren tillsammans med brudparet.
 
Ida, "en tanke slog mig på huvudet".

På din egen webbsida så anger du tre paketnivåer
1) Lilla paketet: 30-60 minuter; 15 bilder; 450 kronor
2) Mellanpaketet: 60 minuter; 25 bilder; 600 kronor
3) Stora paketet: 90 minuter; 40-70 bilder; 950 kronor

Det uppdrag du startade den här tråden för omfattar ungefär 10 gånger mera tid, tio gånger fler bilder. Då borde priset vara åtminstone 10 gånger större än ditt stora paket.

Dessutom - det förefaller som om du har ett annat arbete som du behöver vara ledig från för att utföra detta bröllopsuppdrag. Så du har inte fotoarbetet som ditt enda levebröd. Då är jag övertygad om att du inte behöver acceptera till erbjudet underpris.

Att människor verkar vara trevliga är ingen isolerad bedömningsgrund. Trevlighet är inget hållbart ämne.

Det var faktiskt lite så jag resonerade först och gav ett förslag på 800 i timmen för att ligga på något liknande. Det tyckte de var för mycket eftersom det är 14 timmar. Då bad jag dem komma med ett bra förslag på paketpris istället, för jag kan liksom tänka mig några kronor mindre än 800 i timmen också såklart. Det var då de kom med 4000 som förslag och ja.. resten har redan framgått haha :)
 
Förstår inte riktigt det hela. Du säger du har fotograferat flera bröllop innan med bra ersättning och villkor.
Varför har du problem nu att bestämma hur det ska gå till nu? Är väl bara att ta samma ersättning som innan? Och bestämma villkoren tillsammans med brudparet.

Det har vart olika koncept i stort sett varje gång med olika mycket efterarbete och 2 har dessutom gått för kompispris. Med andra ord har det vart väldigt olika priser. Det är därför jag fortfarande inte lyckats sätta några fasta summor för bröllop.
 
Det var faktiskt lite så jag resonerade först och gav ett förslag på 800 i timmen för att ligga på något liknande. Det tyckte de var för mycket eftersom det är 14 timmar. Då bad jag dem komma med ett bra förslag på paketpris istället, för jag kan liksom tänka mig några kronor mindre än 800 i timmen också såklart. Det var då de kom med 4000 som förslag och ja.. resten har redan framgått haha :)

SFF har en prislista som finns i Pdf på nätet, gå efter den så är det enkelt!
 
Nu skrev hon att hon hade kontakt med en proffsfotograf som jobbat med bröllopsfoto i 10 år, han skulle ta 300 för arbetet och 600 för resan. Hon hade även hört med en amatör som skulle göra det gratis. Det låter nästan lite som att de säljer ut sig, men jaja det är inte mitt problem.

Det hon frågade om nu var istället 12 timmar för 5000 med ungefär 200 redigerade och SAMTLIGA bilder tagna oredigerade. Hur tycker ni det låter? Personligen tycker jag att det är betydligt bättre än det första, men vet ändå inte om det är en bra deal. Gillar inte att lämna ifrån mig oredigerade bilder, haha..

Hon försökte förresten locka mig med att de har ett tema med glitter och glamour och att det skulle vara "diamanter" utspridda över hela bröllopet, låter inte som en liten budget tycker jag ;)
 
Det hon frågade om nu var istället 12 timmar för 5000 med ungefär 200 redigerade och SAMTLIGA bilder tagna oredigerade. Hur tycker ni det låter?

5000 kr för tolv timmars jobb låter lite, speciellt med tanke på att du då förväntas redigera 200 bilder gratis. Och varför skulle kunden få alla kasserade bilder? Det är ju ändå du som är fotograf. Räcker inte 200?
 
5000 kr för tolv timmars jobb låter lite, speciellt med tanke på att du då förväntas redigera 200 bilder gratis. Och varför skulle kunden få alla kasserade bilder? Det är ju ändå du som är fotograf. Räcker inte 200?

Hon tyckte att det var en bra kompromiss. Jag slipper jobbet - hon får bilderna. Men alltså.. kvalitén på dem kommer ju inte vara speciellt bra jämfört med de andra då och då framstår jag som dålig..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.