ANNONS
Annons

70-200mm 2,8

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag ska köpa ett nytt objektiv är tanken, och jag vill ha ett 70-200mm 2,8. Det ska jag ha till att fotografera ridbilder främst.

Men nu till den stora frågan, vilken tillverkare gör bäst objektiv av dessa? Sigma, tamron eller canon? Bildstabilisator att föredra eller inte?

Ska va till en Canon eos 50d.

Bäst men även dyrast är Canons senaste modell.
Bildstabilisator är ingen nackdel men då du fotograferar rörliga motiv har du mindre nytta av den.
Titta däremot på om autofokusen är snabb och säker då det kan gå undan vid hästhoppning och dylikt.
Bara du kan avgöra om priset du får betala är värt det eller inte men jag tror nog att du kommer att bli nöjd även om du väljer något av de andra alternativen.

Vilket objektiv ska jag välja?

Vilken av dessa två skulle du rekommendera?

"Canon Tamron 70-200 mm 2.8 Di LD IF SP Macro"
eller
"Sigma 70-200 mm / 2,8 EX DG OS HSM"

Den Tamron du har med har en långsammare focusmotor.
Jag har haft just detta Tamron objektiv & testat det på 40D, 50D & 7D
har fotat just häst i ridhus med det. Jag tyckte focus var både för långsam &
jagade fockus för mycket för att det skulle fungera. Man ju dessutom
inte bästa belysningen i de flesta ridhus så man kommer upp på rätt höga iso
för att det inte ska bli suddigt. Jag tyckte 50D gav för mycket brus när jag fotade i ridhus
detta gällde även med 40D & 7D. Jag blev nöjd med bruset först när jag bytt upp till en 5D III.

Ang objektiven skulle jag rekommendera Canons 70-200 2.8 IS II USM
vet att den är väldigt dyr men väl värd pengarna man brukar kunna hitta
den beg för ungefär samma pengar som en ny Sigma / Tamron.

Av dom 2 objektiv du har med hade jag valt Sigmaobjektivet då de har den
snabbaste focusmotorn av de två objektiven du hade med.

Glöm inte en beg Canon 70-200/2,8 L utan IS för 6000:- beg eller Canon 70-200/2,8 L IS version ett beg för under 9000:-. Sigmas 70-200/2,8 OS är nog skarpare än Canons äldre utan IS (om man får ett bra ex) men även denna äldre Canon ger snabb och ganska säker AF och var bra nog åt proffs. Då den ännu säljs ny kommer den gå att laga i många år till (Canon brukar säkerställa möjlighet till reparation upp till 7 år efter tillberknibgsstopp).

Vilken av dessa två skulle du rekommendera?

"Canon Tamron 70-200 mm 2.8 Di LD IF SP Macro"
eller
"Sigma 70-200 mm / 2,8 EX DG OS HSM"

Fyndade Sigmat begagnat i våras för 5500kr inklusive frakt. Är ruskigt nöjd då det är väldigt mycket för pengarna. Klart jag kollade på Canons egna prylar, men prismässigt var de ju som sagt rejält dyrare.

Mitt 70-200 har jag främst brukat till bröllop, event, konserter men det är även hyvens i mörkaste skogen när man vill fånga fåglar eller andra djur på bild :)

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.