Annons

70-200G f/2,8 Autofokus

Produkter
(logga in för att koppla)

asusamdxp

Medlem
Hej,

Har en A77 med senaste mjukvara samt en Sony 70-200G f/2,8. Har allsvensk fotboll med det objektivet i seriebildtagning, mitt kors fokus, AF-C i rätt bra ljusförhållanden.

Jag tycker att ca 30 % av bilder är fel fokuserade och då är dom inte fokuserade på fel motiv utan hela bilden är fel fokuserad. En del mindre än andra. Andra bilder är perfekt fokuserade.

Är det fel på mitt objektiv eller är detta objektiv rent av slött mot canons och nikons?

I kamerans meny är valet att den ska priotera skärpa före slutare.

Tacksam för hjälp!
 
105 visningar och ingen har det här objektivet...
Jag har inte heller detta objektiv, däremot Canons motsvarighet.

Googlade lite snabbt och hittade det här testet: http://www.kamerabild.se/tester/objektiv/test-ljusstarka-telezoomar-1.98731.html där de skriver så här:

"Sony AF 70-200/2.8G SSM
Eftersom Sony har inbyggd bildstabilisering i kamerahuset så blir även objektiven bildstabiliserade. Men eftersom bildstabiliseringen sker på sensornivå så blir inte sökarbilden stabiliserad.
Sonyzoomen har en fokuseringsmotor kallad ssm, vilket är Sonys motsvarighet till bland annat Canons usm och Nikons af-s. Men i Sonys fall gör det bara att fokuseringen blir tyst, för snabb, det är den inte. Både Nikons, Canons och Sigmas ultraljudsmotorer är snabbare.
Bygg- och bildkvalitet är däremot på hög nivå och i paritet med de bästa.
Vinjetteringen är låg och skärpan är mycket bra vid nedbländning. Priset är i nivå med Canons och Nikons bildstabiliserade motsvarigheter."
 
Säkert alldeles sant att det var så de skrev, men det skrivs rätt mycket skit också.

Skarpt om man bländar ner" - trams. Det objektivet är väldigt bra optiskt och gör sig mycket bra på full glugg. Det kostar också fyra till fem tusen mindre än Canons stabiliserade och stabiliserad sökare på de relativt korta brännvidderna tillför i princip inte ett dyft, men de får väl skriva som de har lust, fakta är det dock inte.

DÄremot sant att Sonys SSM inte är riktigt lika snabb som en del andra , bl.a. därför som det ska komma uppdaterade varianter av SSM G-objektiven i höst. Den nya snabbare SSMen finns på de nya objektiven. Att fokuseringen inte skulle hinna med fotboll verkar konstigt, gissar att det inte har med det att göra, utan nåt annat. Hela bilden ur fokus? Menar du att det är väldigt mycket ifrån skärpemässigt? Finns exempel att se?

Jag har inte det objektivet själv och är absolut inte någon sportfantast, så därför la jag mig inte i det. Skillnaden i AF-hastighet på objektivet är dock inte så stor och att 30% skulle bli ur fokus pga detta låter ytterst märkligt. Martin Agfors testade ju just med den kameran och det objektivet på bandy och vattenpolo och hade väl iofs en del negativa synpunkter på AF, men inte att hastigheten inte skulle räcka till.


/Mats
 
Bara för att balansera mitt tidigare inlägg lite (samt svara på Mats inlägg) så har jag nu även kollat lite på photozone samt dpreview angående detta objektiv, och vad gäller AF så är det ingen av dessa som skriver något anmärkningsvärt negativt om denna, dpreview skriver så här:

"This lens features Sony's ultrasonic-type Super Sonic Wave Motor (SSM) for autofocus, which is essentially silent in operation and, in our experience, very accurate indeed. It's also pretty quick, and while it's perhaps not quite up to the same lightning-fast standard of Nikon's latest AF-S 70-200mm F2.8 VR II, this is unlikely to cause you to miss many shots."

Photozone nämner bara att den är snabb, utan att egentligen jämföra med något annat.

Så, precis som Mats skriver, verkar det märkligt om skillnaden i AF-hastighet skulle påverka så mycket.

Bildexempel kan ju vara bra att få se.
 
Ang. sportfoto och AF-hastighet.

Så finns det en hel massa om det i forumet sedan tidigare.
Vill ni fördjupar er i detaljer så föreslår jag därför att ni testar sökfunktionen.

Den korta sammanfattningen av frågan:
För att få en riktigt bra AF, så ställer det krav på både hus och objektiv.
"Intelligensen" som sitter i huset varierar kraftigt mellan både hus och tillverkare.
Tyvärr, så är det så att det är "Canikon" som gäller om du vill få det att fungerar riktigt bra.
Och då är det semiproffs eller proffshus, i kombination med tillverkarnas egna proffsobjektiv som gäller.

I det aktuella fallet så lär huset vara den största orsaken till problemet.

Vad det gäller bilder där man vill frysa rörelsen, för att få skärpa i bilden.
(Vilket gäller fotboll) så krävs så korta slutartider (1/640 som allra längst).
Så gör bildstabilisering ingen som helst nytta.
I vissa fall så kan den tom skapa problem.
Så se till att det inte är aktiverat.
 
...seriebildtagning, mitt kors fokus, AF-C...
Hmm.. Visst kan väl A77:an ta 12 bilder/sek? Med endast en fokuspunkt aktiverad och med kontinuerlig autofokus så är det väl ganska lätt hänt, om man följer ett rörligt motiv, att fokuspunkten missar motivet och att några bilder inte får fokus, speciellt med så hög bildseriehastighet, om du nu kör på högsta.

Med AF-C så smattrar det väl bara på dessutom? Dvs kameran tar ingen hänsyn till om fokus sitter eller inte?

30% felfokuserade bilder är kanske inte en så hög siffra ändå? Eller?

[EDIT: Kanske missförstod det där med "mitt kors fokus", du kanske menar att du använder mittersta "zonen" och inte endast EN fokuspunkt?)
 
Hmm.. Visst kan väl A77:an ta 12 bilder/sek? Med endast en fokuspunkt aktiverad och med kontinuerlig autofokus så är det väl ganska lätt hänt, om man följer ett rörligt motiv, att fokuspunkten missar motivet och att några bilder inte får fokus, speciellt med så hög bildseriehastighet, om du nu kör på högsta.

Med AF-C så smattrar det väl bara på dessutom? Dvs kameran tar ingen hänsyn till om fokus sitter eller inte?

30% felfokuserade bilder är kanske inte en så hög siffra ändå? Eller?

[EDIT: Kanske missförstod det där med "mitt kors fokus", du kanske menar att du använder mittersta "zonen" och inte endast EN fokuspunkt?)

Jo precis. 8;4 skarpa bilder per sekund är inte helt uselt för att vara en så "dum" kamera med massa "problem". Vilka "intelligenta" kameror från Nikon eller Canon fixar mer? Gör gärna jämförelsen med ett paket med stabiliserat 70-200/2,8 för totalt 28500 kr. Räcker väl till en Canon 1100D eller nåt. :)

Men oavsett det så är det ju såklart inte bra om inte fokus sitter på alla bilder och mer viktigt, vilka i en serie är det som inte träffar perfekt? Lösningen kanske finns i ett annat handhavande och teknik istället för att det är fel på kameran. Att förlita sig på s.k. intelligens gör ju att man tappar konttrollen för det kan ju bara fungera efter ett regelverk i vissa situationer.

Mänsklig dumhet slår artficiell intelligens i många fall.

Är du säker George att just DU skulle klara en högre hitrate med en annan kamera?
Att orsaken skulle vara komponenter med långsam AF tror jag inte på.

Intressant hur som helst och det skulle vara bra med mer kött på benen i form av bilder.

Om du kört spotfokus och vissa av bilderna i en serie hamnar i en lucka mellan spelare och boll eller nåt kanske fokus sätts på något bakom motivet, i så fall är det snarare för snabb AF som kanske kräver en annan teknik av fotografen än de segare kamerorna av andra märken.

Sportskjutaren får gärna utveckla sin argumentation och vara tydlig med exakt var ointelligensen består i detta fall och ge sin analys till varför inte alla bilder sitter för George. Du kanske vet några mer detaljer och har specifik kunskap och erfarenhet av Sonysystemets AF, annars kan ju uttalanden som "det är bara Canon och Nikons dyra modeller som är smarta, medan Sony inte är någe bra" eller liknande tolkas som rent skitsnack.


/Mats
 
Jo precis. 8;4 skarpa bilder per sekund är inte helt uselt för att vara en så "dum" kamera med massa "problem". Vilka "intelligenta" kameror från Nikon eller Canon fixar mer? Gör gärna jämförelsen med ett paket med stabiliserat 70-200/2,8 för totalt 28500 kr. Räcker väl till en Canon 1100D eller nåt. :)

Men oavsett det så är det ju såklart inte bra om inte fokus sitter på alla bilder och mer viktigt, vilka i en serie är det som inte träffar perfekt? Lösningen kanske finns i ett annat handhavande och teknik istället för att det är fel på kameran. Att förlita sig på s.k. intelligens gör ju att man tappar konttrollen för det kan ju bara fungera efter ett regelverk i vissa situationer.

Mänsklig dumhet slår artficiell intelligens i många fall.

Är du säker George att just DU skulle klara en högre hitrate med en annan kamera?
Att orsaken skulle vara komponenter med långsam AF tror jag inte på.

Intressant hur som helst och det skulle vara bra med mer kött på benen i form av bilder.

Om du kört spotfokus och vissa av bilderna i en serie hamnar i en lucka mellan spelare och boll eller nåt kanske fokus sätts på något bakom motivet, i så fall är det snarare för snabb AF som kanske kräver en annan teknik av fotografen än de segare kamerorna av andra märken.

Sportskjutaren får gärna utveckla sin argumentation och vara tydlig med exakt var ointelligensen består i detta fall och ge sin analys till varför inte alla bilder sitter för George. Du kanske vet några mer detaljer och har specifik kunskap och erfarenhet av Sonysystemets AF, annars kan ju uttalanden som "det är bara Canon och Nikons dyra modeller som är smarta, medan Sony inte är någe bra" eller liknande tolkas som rent skitsnack.


/Mats

En Canon 7D + 70-200/f2,8 IS II är inte så mycket dyrare(nej skillnaden i pris få ses som liten när man kommit upp i dessa summor) och trotts lägre fps så skulle jag personligen få fler keepers med den kombinationen än Sony A77 + 70-200/f2,8 vid tex snabbare o rörligare/rörigare sporter som kräver mer av AF:en då Canon-kombinationen har snabbare och bättre AF(bättre på att hålla kvar fokus),större minnes-buffert,stabiliserad sökarbild och det är lättare att följa motivet med OVF då man inte dras med något lagg.

Trotts att Sony A77+Sony 70-200 kombinationen inte är den snabbaste(nyare SSM objektiv är märkbart snabbare) när det gäller AF så ska inte fotboll vara något problem men att få 100% keepers ska man nog inte räkna med....sen kan det ju vara precis som du säger Mats en fråga om handhavande/teknik och inställning av AF:en då dessa två saker är av väldigt stor betydelse/har stor påverkan på slutresultatet.

Visst kan man skylla på för snabb AF och att det kräver en annan teknik/att man är mer noggran/försiktig men om man har erfarenhet av Nikon D300,Canon 7D och Sony A77 så vet man att problemet inte ligger i snabbheten utan att det snarare är så att Sonys AF-C inte är lika bra på att hålla kvar fokus på rörliga motiv utan "hugger" lite väl lätt på annat än motivet man följer.

Det har också avhandlats i olika forumtrådar...Nikon och Canons AF är mer "intelligent" på det viset att man kan ställa in/anpassa AF:en bättre...tex på Canon 7D kan man ställa in "trögheten" vilket kan göra stor skillnad och ha stor påverkan på antal keepers när det gäller AF-C och rörliga motiv....speciellt om bakgrunden är "rörig" eller om motivet man följer rör sig bland andra rörliga föremål.
 
Jaja, det stämmer. Canon-paketet kostar bara sisådär 5000 kr mer och har en del fördelar och en del nackdelar, men det är ju ite det som det handlar om.

Bara lite trött på svaren typ: "Tyvärr, du har köpt en Sony och då går det inte för det är skit, det måste vara Nikon eller Canon". Förträffligheten hos dessa kameror (när de väl varit inne på justering om man har pro-avtal så att någon bild överhuvudtaget blir skarp), går säkert att dryfta i andra forum-

Jag är i allfall på riktigt intresserad av hur Sony A77 funkar i just de här situationerna och hur man bäst utnyttjar kameran. Tror inte på att anledningen att George inte får så bra resultat beror på att objektivets AF-motor inte hänger med eller att sökaren inte är stabiliserad. Om det finns brister eller annan funktionalitet i AF-systemet jämfört med andra tillverkare så är det ju bra om man kan hitta ett sätt att arbeta som fungerar just med det här om det kräver en lite annorlunda teknik än med de andra.


/Mats
 
Håller med om att det viktiga är väl att hjälpa TS med hans problem. Att säga att han ska byta utrustning, som är dyrare, känns inte riktigt som konstruktiv feedback. (Även om jag kom fram till en prisskillnad på ca 2800 kr om man jämför TS kamera och glugg med 7D+70-200/2.8 IS II på Prisjakt).

I alla fall, såvitt jag har förstått så saknar alltså A77 motsvarande funktion som 7D har där man kan ställa in trögheten på kontinuerlig AF. Däremot läste jag att A77 har en funktion som kallas "Object tracking", dvs att man ska kunna markera ett rörligt motiv och så ska kameran följa det med fokus automatiskt. Någon som har testat hur detta fungerar?

I kamerans meny är valet att den ska priotera skärpa före slutare.
Vi har ju visserligen inte fått se några bilder ännu men kan det vara så att oskärpan inte beror på fokusproblem utan på rörelseoskärpa på grund av för långa slutartider? Nu är jag långt ifrån någon proffsfotograf men är det inte vanligt att sportfotografer väljer slutarprioritet?
 
(Även om jag kom fram till en prisskillnad på ca 2800 kr om man jämför TS kamera och glugg med 7D+70-200/2.8 IS II på Prisjakt).

Aktuella priser för 3 minuter sen:
--------------------------------------------
Canon EOS 7D = 11 789
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=479161

Canon 70-200/2,8 L IS II USM = 21 004
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=538598

Sony A77 = 11 390
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=961000

Sony AF 70-200/2,8 G Apo D SSM = 17 555
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31928

Canon: 11 789 + 21 004 = 32 793
Sony: 11 390 + 17 555 = 28 945
-------------------------------
Skillnad: 3 848 kr

Priser ändras. igår var skillnaden större, Canon-objektivet kostade 1000 kr mer, jag kollade innan jag skrev. Men strunt samma, det har ju inte ett dugg med saken att göra egentligen. Varför jag öht nämnde pris var att det i KameraBild-artikeln stod att Sonys och Canons objektiv kostar lika (men den var ju gammal, så det kanske gällde då iofs, vem vet?)

Just nu har A77 kit med 16-55/2,8 droppat till 13 900, vilket är mer än 3000 kr mindre än för 2 dagar sen (och därmed bara 2000 extra för det fina objektivet som annars kostar runt 6000 kr). Jag har också sett Canon 7D hus för 9 990 kr. för ett tag sen och för bara ett par dar sen var Sony 70-200G tillfälligt nere under 15 000 kr osv.... Som sagt totalt ointressant i sammanhanget och man gör ju sitt kameraval sammanvägt och byter inte ut allt för en specifik fotosituation ändå.

Kombon Sony A77 och Sony 70-200/2,8G är förbaskat bra helt enkelt!!!

I alla fall, såvitt jag har förstått så saknar alltså A77 motsvarande funktion som 7D har där man kan ställa in trögheten på kontinuerlig AF. Däremot läste jag att A77 har en funktion som kallas "Object tracking", dvs att man ska kunna markera ett rörligt motiv och så ska kameran följa det med fokus automatiskt. Någon som har testat hur detta fungerar?

Precis, det kan vara lite annat tänk bakom och olika funktionalitet som kräver lite olika handlag. Man gör ett val och sen är det att gilla läget och hitta den effektivaste metoden med just den utrustningen helt enkelt. Kanske är så att George inte hittat object tracking-funktionen osv. Det är ju därför sådana här diskussioner är bra. Inpass att "du skulle köpt Canon istället, inget annat duger" hjälper ju föga, men så blir det ju alltid av nån anledning...

Sonyn har ju också klen buffert i förhållande till upplösningen och seriehastigheten - lite som en Ferrari med 3 liters bensintank. Det gör att man också får jobba i kortare skurar kanske och i det fallet ä det bra med att blixtsnabbt kunna låsa på motivet initialt. Man behöver ju inte brassa med 12 fps heller, det går att ställa ner till t.ex. 8 fps och det ger kanske bättre resultat, beror som sagt på vilka 30% av bilderna som hamnar fel. Att mer följsam sökarbild med en OVF som Peter är inne på skulle göra att AF-systemet prickar mer rätt tror jag är ett tankefel.

Och som sagt, det måste ju redas ut vad oskärpan beror på. Rörelseoskärpa eller skakoskärpa borde det inte vara för man kan säkert köra tider runt 1/1500 s. eller så och det finns olika varianter att hantera exponeringen för att nå det. men, det skulle vara roligt att se bilderna och vara med på ett hörn att reda ut det.


/Mats
 
Senast ändrad:
...
Sportskjutaren får gärna utveckla sin argumentation och vara tydlig med exakt var ointelligensen består i detta fall och ge sin analys till varför inte alla bilder sitter för George. Du kanske vet några mer detaljer och har specifik kunskap och erfarenhet av Sonysystemets AF, annars kan ju uttalanden som "det är bara Canon och Nikons dyra modeller som är smarta, medan Sony inte är någe bra" eller liknande tolkas som rent skitsnack.

Precis som det påpekats i senare inlägg i den här tråden.
Så har frågan om AF avhandlats tidigare här på FS.

Inte minst om det faktum att olika hus ger olika bra förutsättningar för AF.
Har skrivit åtskilligt själv om detta i framför allt Canon-trådar.
Det är därför jag föreslog sökfunktionen tidigare i den här tråden.

För det första.
En slutartid på 1/1000 räcker definitivt för att frysa rörelsen.
(Jag brukar oftast köra på 1/800, om inte ljuset är riktigt dåligt.
Då kör jag med 1/640, vilket brukar fungera helt ok).
På så korta slutartider gör bildstabilisering ingen som helst nytta.

Hur AF på en SLR fungerar:
På en SLR, så mäts avståndet till motivet med spegeln uppfälld.
Medans bilden tas med spegeln nedfälld.
Detta gör att kameran måste räkna ut hur mycket, och vart, motivet kommer att röra sig.
För att fokus skall hamna på rätt plats.

Det är en sak med ett motiv som rör sig med en rak rörelse, och en jämn hastighet.
Då är det inga som helst problem, att med enkla algoritmer, och begränsad hårdvara göra en rätt beräkning.

Men vad det gäller rörelser med ojämn hastighet, och oregelbundna rörelser.
Så krävs det både avancerade algoritmer, och kraft i form av hårdvara för att kamerans beräkningar skall bli rätt.
Vad det gäller algoritmerna, så är det tråkigt nog så, att Canon och Nikon är i en klass för sig själva.
Gentemot samtliga övriga märken på marknaden.
(Jag hade mer än gärna sett båda dessa märken få lite mer seriös konkurrens).
När det kommer till hårdvaran så skiljer det sig rätt rejält mellan olika hus.
Även hos en och samma tillverkare.
Vissa hus har endast en processor, som sköter alla beräkningar.
(Främst renodlade konsumenthus).
Medans en del andra hus har en processor dedikerad enbart för AF-funktionaliteten.

Ovanpå detta, så tillkommer det faktum att det skiljer sig en hel del mellan olika modeller, på hur pass mycket det går att anpassa inställningarna för hur AF arbetar.
Möjligheten att påverka vissa parametrar, har stor betydelse för att få AF att fungera optimalt för det du för tillfället fotograferar.
Ex. möjligheter till "utökad fokuspunkt" på mittpunkten.
Och inte minst möjligheten att ändra hur länge AF ska låsta på ett motiv, när det sker en förändring.
Själv använder jag olika inställningar för olika sporter, och det gör helt klart skillnad i hur många "keepers" jag får.

Ovanpå detta så är det stor skillnad på objektiv och objektiv.
Det som skiljer är:
1. Vilken typ av motor som sitter i objektivet. Ultraljudsmotorer är det som gäller för att det ska bli bra vid sportfotografering.
2. Den elektronik som sitter inbyggd i objektivet har en viss betydelse även den.

(Om någon av er vill bilda sig en uppfattning om mina erfarenheter av att fotografera sport så kan ni börja här: http://photo-it.net/referenser/).

Håller med om att det viktiga är väl att hjälpa TS med hans problem. Att säga att han ska byta utrustning, som är dyrare, känns inte riktigt som konstruktiv feedback.

Inte så konstruktivt som jag skulle önska.
Men det är skillnad mellan utrustning och utrustning.
Kanske inte det en del i den här tråden vill höra.
Men det förändrar inte sakfakta i sig.

Så långt jag kan första av den här tråden så är AF-inställningarna optimerade så långt som möjligt.
Tyvärr så finns det begränsningar i utrustningen, som ställer till det vad gäller möjligheterna för TS att få fler "keepers".
Jag hade gärna sett att det var annorlunda.
Bryr mig egentligen väldigt lite om vad det står på kameran, och hade mer än gärna sett att skillnaderna mellan märkena vad det gäller sportfoto vore mycket mindre än vad de är.
 
Daniel, du har absolut mycket cred inom området och kan dina saker inom Canon-systemet, men är ute och cyklar en del när du förutsätter massa saker och applicerar dina kunskaper på andra saker du inte har så bra koll på och förutsätter och gissar en massa.

För det första.
En slutartid på 1/1000 räcker definitivt för att frysa rörelsen....

Jo det är ju basic och har typ - inte ett dugg med saken att göra.

Hur AF på en SLR fungerar:
På en SLR, så mäts avståndet till motivet med spegeln uppfälld.
Medans bilden tas med spegeln nedfälld.
Detta gör att kameran måste räkna ut hur mycket, och vart, motivet kommer att röra sig.
För att fokus skall hamna på rätt plats.

Det är en sak med ett motiv som rör sig med en rak rörelse, och en jämn hastighet.
Då är det inga som helst problem, att med enkla algoritmer, och begränsad hårdvara göra en rätt beräkning.

Men vad det gäller rörelser med ojämn hastighet, och oregelbundna rörelser.
Så krävs det både avancerade algoritmer, och kraft i form av hårdvara för att kamerans beräkningar skall bli rätt.
Vad det gäller algoritmerna, så är det tråkigt nog så, att Canon och Nikon är i en klass för sig själva.
Gentemot samtliga övriga märken på marknaden.

Eh, nja. Förutom att det är precis tvärtom det där med spegel nedfälld och uppfälld .-), så är Sony A77 inte en SLR. Den har alltid spegeln "nere" så att AF fungerar kontinuerligt, även då bilderna exponeras under serietagning, vilket gör att informationen finns tillgänglig hela tiden och inte bara under de korta ögonblick då spegeln studsar i botten och den lilla hjälpspegeln också är utvecklad helt så att PDAF-sensorerna i kamerabotten får ett tillfälligt mätvärde mellan blackouterna.

Det där är gammal skåpmat och "så som det funkade förr" när även Sony använde sig av den där gamla 60-tals tekniken med mekaniskt styrd spegel som flippar upp och ner, men nu är det ett nytt game om du råkat missa det. Kanske dags att uppdatera sig lite inför framtiden...


Ovanpå detta, så tillkommer det faktum att det skiljer sig en hel del mellan olika modeller, på hur pass mycket det går att anpassa inställningarna för hur AF arbetar.
Möjligheten att påverka vissa parametrar, har stor betydelse för att få AF att fungera optimalt för det du för tillfället fotograferar.

Jo precis. Sony A77 har t.ex. "object focus tracking" som inte Canon har. För att det ska fungera optimalt måste man initialt sätta fokus på ett objekt och låsa det med joysticken så ska kameran hålla fokus på det vartefter det rör sig i bilden.

Det är ju erfarenhet av sådant och hur det funkar som TS behöver. Hur det fungerar på andra kameror med en annan teknik må vara intressant ofs, men det hjälper ju inte speciellt mycket.

Du hävdar ju med bestämdhet att Canon och Nikons algoritmer är överlägsna Sonys. Visst, du kan mycket väl ha rätt, jag vet inte, men för att du ska hävda det så måste du faktiskt ha kunskap och erfarenhet av i det här fallet Sony A77, eller hur? Hur ska du annars veta?

Jag får intrycket av att du inte har en jäkla susning om hur A77ans AF funkar, utan bara slänger dig med sånt för att du har vana av Canon och är insatt i det. Att läsa alla dessa trådar i Canonforumet hjälper väl knappast om man vill få hjälp med att ställa in det på en Sony A77.

Som sagt, det kan hända att AF för det här ändamålet är överlägset hos Canon eller Nikon, men problemen som TS har kan ju också ha att göra med att inte ställt in AF-tracking optimalt på sin kamera. 70% skarpa bilder vid 12 fps är som sagt ändå fler än 100% skarpa bilder i 8 fps...


Ovanpå detta så är det stor skillnad på objektiv och objektiv.
Det som skiljer är:
1. Vilken typ av motor som sitter i objektivet. Ultraljudsmotorer är det som gäller för att det ska bli bra vid sportfotografering.
2. Den elektronik som sitter inbyggd i objektivet har en viss betydelse även den.

Tekniken i sig hur AF-motorns krafter överförs till linsförflyttning är egentligen ointressant, det ska kunna gå fort och kunna accellerera linselementen tillräckligt snabbt och beroende på objektivkonstruktion så kan det också skilja sig i sträcka de måste förflyttas. Om det inte är (x)SM och t.ex. axel/kugghjulsdrivet med motorn i kameran så beror det också på kamerans AF-motor och utväxlingen i objektivet. I det här fallet så har objektivet en SSM ultraljuds ringmotor. Den är snabb, men inte riktigt lika snabb som hos de snabbaste Canon eller Nikon-objektiven, men absolut tillräckligt i det här fallet.





(Om någon av er vill bilda sig en uppfattning om mina erfarenheter av att fotografera sport så kan ni börja här: http://photo-it.net/referenser/).

Imponerande!
Utan tvekan är du mycket skicklig och vet vad du talar om när det gäller hur man arbetar med den utrustningen du har, men det är tyvärr ändå inte så relevant i sammanhanget. Det skulle vara mer itnressant om aktuella erfarenheter av de frågeställningar som tråden handlar om såsom inställningarna på sony A77



Inte så konstruktivt som jag skulle önska.

Nä, det är ju tyvärr inte det det allra minsta.

Men det är skillnad mellan utrustning och utrustning.
Kanske inte det en del i den här tråden vill höra.
Men det förändrar inte sakfakta i sig.

Så långt jag kan första av den här tråden så är AF-inställningarna optimerade så långt som möjligt.
Tyvärr så finns det begränsningar i utrustningen, som ställer till det vad gäller möjligheterna för TS att få fler "keepers".

Vet du vilka inställningar som använts? Det framgår ju inte riktigt.
Vet du överhuvudtaget någontng alls om vilka inställningar som finns på en Sony A77?

Vad är det för sakfakta som vi inte vill höra?
Väl underbyggd information med fakta och saklighet är ytterst välkommet. Det är alltid bra oavsett vilket resultat det är.

Att bara säga att Canons och Nikons algoritmer är bättre än Sonys t.ex. utan att underbygga det allra minsta eller veta ett dyft om vilka algoritmer, funktioner och inställningar som finns är däremot inte några sakfakta, bara gissningar. Det kan som sagt mycket väl vara så, men det kan också vara så att det finns fler justeringar att göra med sony-systemet som TS inte utnyttjat.

Sakfakta däremot är att den tekniska lösningen hos Sony med kontinuerlig matning av information till AF-punkterna är överlägset de gammaldags mekaniska spegelsystemen som bara ger information i korta blinkningar. Om Sony lyckats ta tillvara på de möjligheterna det ger i programvaran fullt ut är en annan femma, mycket möjligt att så inte är fallet ännu.


/Mats
 
Daniel, du har absolut mycket cred inom området och kan dina saker inom Canon-systemet, men är ute och cyklar en del när du förutsätter massa saker och applicerar dina kunskaper på andra saker du inte har så bra koll på och förutsätter och gissar en massa.
Nja, det är inte alls bara frågan om gissningar.
Hade inte källan i huvudet (har Googlat fram den), men väl det här:
http://www.fotosidan.se/cldoc/webb-tv-proffsfoto-provar-sony-a77.htm
Just avsaknaden av möjligheter att göra vissa inställningar om påverkar AF gör stor skillnad.
Och det blir definitivt inte bättre av att kameran har förmågan att "hugga på allt".

Jo det är ju basic och har typ - inte ett dugg med saken att göra.

Orsaken till att jag tog upp detta med slutartider är att vi inte vet vad TS har använt för slutartider, varför det inte helt kan uteslutas vara ett problem.
Sedan så har ju en annan deltagare i tråden tagit upp det här med bildstabilisering.


Eh, nja. Förutom att det är precis tvärtom det där med spegel nedfälld och uppfälld .-), så är Sony A77 inte en SLR.
...

Jag ber om ursäkt för mitt slarv här.
Men i sak så behövs algoritmerna, och möjligheten att finjustera inställningarna faktiskt fortfarande.
Visst är det så att Sonys lösning har sina fördelar.
Men samtidigt så gör spegeln att AF-sensorn inte får samma tillgång till ljus som AF-sensorerna i en SLR.

Jo precis. Sony A77 har t.ex. "object focus tracking" som inte Canon har. För att det ska fungera optimalt måste man initialt sätta fokus på ett objekt och låsa det med joysticken så ska kameran hålla fokus på det vartefter det rör sig i bilden.

Det är ju erfarenhet av sådant och hur det funkar som TS behöver.
...
Där hänvisar jag åter till den erfarenhet Agfors uppvisar i länken ovan.
Att behöva använda flera knappar är definitivt för tidskrävande för att det ska fungera praktiskt under en match.
Tyvärr.

Tekniken i sig hur AF-motorns krafter överförs till linsförflyttning är egentligen ointressant, det ska kunna gå fort ...
Den är snabb, men inte riktigt lika snabb som hos de snabbaste Canon eller Nikon-objektiven
...

Så var det det här med erfarenhet ;)
Det som på ytan verkar vara en liten skillnad, kan i praktiskt användande göra en riktigt stor skillnad.
Vad det sedan gäller objektiv med xSM-motorer, så handlar den inbyggda elektroniken i objektiven om betydligt mer än kraftöverföringen i sig.

Även med den teknik som används i Sonys a77 så behöver fokuseringen vara rätt i det ögonblick bilden tas.
Här vet jag också, av erfarenhet, att skillnaden mellan objektiv med samma typ av motor och styrelektronik.
Ofta gör en praktisk skillnad. (Ex. så uppdaterade jag nyligen 70-200/2,8L till 70-200/2,8L IS II USM, och det senare gör en påtaglig förbättring på ett och samma hus med exakt samma inställningar. Ett annat exempel är skillnaden mellan EF 300/4L IS USM och EF 300/2,8L IS USM som i praktiskt användande är riktigt stor).

Med tanke på det här:
...
"Sony AF 70-200/2.8G SSM
...
Sonyzoomen har en fokuseringsmotor kallad ssm, vilket är Sonys motsvarighet till bland annat Canons usm och Nikons af-s. Men i Sonys fall gör det bara att fokuseringen blir tyst, för snabb, det är den inte. Både Nikons, Canons och Sigmas ultraljudsmotorer är snabbare.
...
"

Så lär objektivets AF-hastighet, utifrån mina erfarenheter, dessvärre, vara en del av problemet.

Avslutningsvis så tycker jag att Sonys teknik och utveckling är mycket intressant och positiv.
Jag tror och hoppas att Sony kommer att fortsätta att komma med nyskapande lösningar som driver branschen framåt.
 
Nä, algoritmerna för predictive af behövs inte. De kan i bästa fall räkna ut hur ett objekt rör sig, men det kan inte läsa tankarna hos en fotbollsspelare som får för sig att finta.

Sony-kameran behöver inte gissa, för AF_sensorerna ser motivet hela tiden och vet var motivet befinner sig.

Om det behövs flera knapptryckningar eller inte för att låsa tracking på ett objekt är jag inte så säker på, har ingen A77 själv (än) och information på nätet är lite motsägelsefull. Tror att det bara behövs joystickopperationer vid t.ex. filmning där man vill byta till en periferpunkt under tiden, men att det går att ställa på mittpunkten automatiskt i samband med lås via avtrycket.

AF-sensorerna på TMT-kamerorna får inte mindre ljus än SLR, utan tvärtom faktiskt, de får mer ljus.

På en SLR finns en ruta på huvudspegeln som är translucent, men inte lika mycket som huvudfilmen på Sonykamerorna. Bakom den fälls en liten extraspegel ut som reflekterar en del av ljuset nedåt till AF-sensorernan A77ans sensorer får mer ljus ljus än en SLR och dessutom kontinuerligt.

En brist hos Sony är dock att bländarstyrningen fortfarande är mekanisk med fjäderretur och inte hänger med i snabbaste läget på 12 fps, så om man inte kör på fullt öppen bländare innebär det att AF får mindre ljus just under serietagningen. I 12 fps så ligger också exponeringsmätningen fast under hela sekvensen. Vid 8 fps är det dock normalt även där och AF får som sagt också fullt med ljus och även då det går snabbare vid full glugg.

Det där du citerade från Kamera och Bild somsäger att SSM är så långsam stämmer inte. Det är helt enkelt fel, vilket redan klargjorts iinläggen nedanför. Dock inte lika snabb som Canons USM på vissa modeller. I det här fallet är det inte anledningen till missad fokus.

Dina erfarenheter med skillnad mellan olika objektiv är såklart korrekta. Slutsatsen däremot att det är därför att det är usm är det inte.


Agfors artikel känner vi till. Han är förbaskat bra och noggrann och är väl den enda här som har erfarenhet av just den här kombon i dessa situationer. Hur pass mycket inkörning som behövs för att utnyttja ett system till max vet jag inte, men det kan vara så att med mer träning med kameran kan man få bättre resultat.

Sony har helt klart en bättre teknisk lösning, men verkar ännu inte riktigt dra nytta av det fullt ut.
70% hitrate är dock ändå förbaskat bra. Kameran har ju faktiskt 50 % snabbare serietagning än de vassaste APS-C modellerna från konkurrenterna vilket gör att det faktiska bildantalet blir större även om det blir mer sorterande i efterhand. Synd att bufferten inte riktigt räcker till, men de kan ju faktiskt lyckas fixa till även det med firmware om flaskhalsen egentligen beror på seg dataprocessning eller nåt.

Canon har ju i den nya fw till 7D lyckats öka bufferten. Vete sjutton hur de lyckats med det :) för de har väl knappast snålat avsiktligt . Kanske med smartare komprimering, eller genom att lägga ut bjäfsfunktionerna i en växlingsfil på minneskortet eller nåt...

/Mats
 
Senast ändrad:
Det där du citerade från Kamera och Bild somsäger att SSM är så långsam stämmer inte. Det är helt enkelt fel, vilket redan klargjorts iinläggen nedanför. Dock inte lika snabb som Canons USM på vissa modeller. I det här fallet är det inte anledningen till missad fokus.

Dina erfarenheter med skillnad mellan olika objektiv är såklart korrekta. Slutsatsen däremot att det är därför att det är usm är det inte.

Fast nu grundar sig mina erfarenheter på skillnader mellan objektiv som i samtliga fall har USM, och där den mätbara skillnaden i tid för AF är allt annat än stor.

Ändå så gör det en praktiskt, högst påtaglig, skillnad för inte bara mig, utan andra yrkesfotografer som regelbundet fotograferar sport
(varav en del är långt mer erfarna än vad jag själv är).

Därför så har jag svårt att förstå hur du så tvärsäkert kan utesluta att objektivet har påverkan på problemet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.