Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

70-200G f/2,8 Autofokus

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, jag förstod att afe inte greppade vad det var jag talade om. Men han är förlåten, för någonting sådant finns ju inte utanför Sonys kameravärld... :)

Alltid bra med länkar - kan vara av värde ibland.
.
 
Jo, jag förstod att afe inte greppade vad det var jag talade om. Men han är förlåten, för någonting sådant finns ju inte inom de andra kameravärldarna utanför Sony... :)
Inkörd på Canon som man är (dock ändå ganska inläst även på Nikon), så trodde jag nästan inte heller på ditt första inlägg angående "dubbla korssensorer". Eller, nja jag trodde nog på dig men kände mig ändå tvungen att googla lite för att få det bekräftat.:)
Hade faktiskt inte hört talas om det innan.

Måste säga att Sony är väldigt kreativa och har ett skönt nytänkande som jag gillar. Även om jag för egen del inte ser något direkt behov av fler finesser i min kamera, för tillfället i alla fall. Min 7D sträcker sig långt utanför mitt nuvarande användningsområde vad gäller funktionalitet.
 
Helt rätt inställning! Var lite nyfiken på de andra kameravärldarna. Då kan man komma att upptäcka att det skrivs nya blad i kamerahistorien på något obskyrt ställe, som mycket väl kan komma att starta en revolution längre fram. :)

Själv har jag genom åren ägt systemkameror från över 30 olika tillverkare. Formodligen lite väl mycket, men jag var lite galen i yngre år - tror inte att jag har kameror från mer än 6-7-8 olika system nu längre...
.
 
Jo, jag förstod att afe inte greppade vad det var jag talade om. Men han är förlåten, för någonting sådant finns ju inte utanför Sonys kameravärld... :)

Alltid bra med länkar - kan vara av värde ibland.
.

Hallå där!!! Nu ska jag be att få protestera å det grövsta, då den kamera jag använder till 99% av min fotografering nu för tiden heter Sony ;)

Däremot visste jag inte att mittsensorn på nämnda kameror fungerade på det viset. Varför ändrade Sony det i A77 om det nu var så fantastiskt förresten - tog det för mycket processorkraft för att fungera med snabb serietagning och alla miljarder funktioner som finns i de nya kamerorna?
 
Hihi! Då har du förstås all rätt att protestera! En NEX, förmodar jag?

Har inte sett några uppgifter om varför Sony inte har fem sensorer i mittpunkten på A77 (vilket som sagt var fungerade alldeles utmärkt *), men jag kan tänka mig att de har valt en annan väg. De har helt klart förbättrat de vanliga enkla korslagda sensorerna som sitter i A77:an jämfört med tidigare modeller, och sedan har de istället utökat möjligheterna för kameran att kolla ett bredare område av bildytan och själv hitta fokuspunkten. Dels har A77:an en zon-inställning som väljer mellan en grupp sensorer (de flesta korslagda, som sagt) i vänstra, högra eller mittendelen av sökarbilden, och dels har de infört Object Tracking. Har inte provat någon av dessa ännu - har valt att ställa in spot-AF area som jag är väldigt van vid och som jag vet brukar fall fokusera på det ställe som jag har tänkt mig... Den gamla Wide-funktionen tyckte jag många gånger inte gjorde detta, så därför slutade jag snart att använda något annat än spot-fokus.

*) I en synnerligen ovanlig test i FotoMagazin 2008 Nr 5 kollade man olika kamerors AF-noggrannhet. Alla andra kollar bara AF-hastigheten (vilket är mycket lättare att göra ifall man inte bryr sig om ifall det blir korrekt...).

A700:ans noggrannhet var enastående - 2% felfokuserade bilder. Nikon och Canons värstingkameror hade 10-15% felfokuserade bilder, och Olympus och Pentax betydligt sämre. Testobjektet var en körande bil. Till A700:an använde man samma objektiv som trådskaparen har, och motsvarande för de övriga systemen.

Men det var mycket större bias på den tiden gentemot Sony (det är klart mindre nu), så D3 och 1D var de enda som nämndes i deras Verdikt.

A700:an - den egentliga testsegraren - nämndes överhuvudtaget inte alls där!
.
 
...
30% spill "trots" långsammare objektiv vid 12fps framerate är nog inte så illa pinkat ändå.
Vad får du med 7D och det nya objektivet?
(Då menar jag där skärpan sitter, inte att bilder kasseras för att de är ointressanta eller feltajmade eller så).
Har inte räknat så noga, men klart bättre än i trådskaparens fall.
Men med mitt 300/4 L IS USM får jag betydligt sämre siffror.
Så helt klart är att objektivet har sin del i det hela.

Jag tycker det här faktiskt är seriös konkurrens redan nu och mer är på gång. Vari ligger det överlägsna hos Nikon och Canon?
Den stora skillnaden (ännu så länge) är att CaNikon har renodlade proffshus.

Har nyligen provkört Nikon D4, och min 7D framstår som ett skämt i jämförelse.
Sedan så har ju CaNikon serviceprogram för oss yrkesplåtisar.
Vilket är av mycket stor betydelse när något behöver servas.
(Har en kompis som kör med, och gillar Sony. Servicetiderna på hans reparationer skulle i mitt fall bli rent förödande).
Så vill Sony på allvar ta sig in på proffsmarknaden så är en motsvarighet till CPS/NPS absolut nödvändigt.

Annars tycker jag Gunnars texter här ovanför är väldigt insiktsfulla.

Absolut!
Bland det bästa jag läst här i FS forum på riktigt länge!
Underbart befriat från märkesfanatism :)

Själv har jag ju ingen erfarenhet heller av kameran och desuttom är jag säkert den allra osportigaste personen på hela fotosidan. Kan erkänna att jag ALDRIG varit på en fotbollsmatch i hela mitt liv, utom när jag deltagit i korpfotboll själv eller skjutsat min son till fotbollsträning ett par gånger när han var knatte. Hockey har jag varit på två gånger, en när jag var elva år och sedan bara för ett halvår sen i Globen och såg finalen i något "Hockey games" tror jag det hette mellan Sverige-Finland.
Tur att inte alla är lika sporttokiga som jag :)
Även om jag faktiskt var rejält ointresserad av sport långt in i livet (jo, det är på riktigt).
Så det finns nog hopp för dig med ;)
Numera blir det ca: 100 matcher om året i jobbet.
Sony 70-200/2,8G SSM är dock inte alls ett kass objektiv även om det finns de med snabbare AF-motor.
Det har aldrig varit min mening att hävda att Sony skulle vara dåligt på något som helst sätt.
Men sportfoto är rätt extremt, och väldigt mycket av "materialsport".
(Jag hade verkligen uppskattat om det vore mindre praktiskt skillnad mellan utrustning och utrustning).

Sedan så har Gunnar för all del helt rätt i det han skriver om erfarenhet.

Jag skulle väldigt gärna vilja ha ett sådant. Dessutom är det vitt på riktigt, inte den där blekgula smutsaktiga färgen med röd rand som andra tillverkare kallar vitt :)
Så sant ;)
Även om jag seriöst överväger att gå till den riktigt "mörka" sidan (dvs Nikon, men det är en helt annan tråd) ;)

Nu tror jag att jag avslutar mitt skrivande i den här tråden.
Gunnar skriver så mycket bra, och har ju dessutom erfarenhet av a77, så han får fortsätta istället :)
 
Tycker det varit givande med dina insikter och kunskaper. Klart att det finns skillnader och en tröghetsinställning i AF-systemet hos Sony kan nog vara bra för såna som er. Uppgradering av G-objektiven behövs också. Hoppas du inte känner dig påhoppad för att jag varit lite motvalls i diskussionen, har försökt vara konstruktiv och faktasökande.

Tyvärr lägger jag mig i saker ibland jag inte har nån större erfarenhet av. Mitt fotograferande är föga beroende av sjuttioelva fokuspunkter och snabb följande AF för det mesta :), men teknik är kul helt enkelt.

Nikon är förresten inte alls "the dark side". De är det enda riktigt renodlade kameramärket som jag ser det, de sysslar inte med kopiatorer och skrivare och sånt, eller tv-apparater och videospel.

Nikon rocks!


/Mats
 
...
Hoppas du inte känner dig påhoppad för att jag varit lite motvalls i diskussionen

Absolut inte!
Tycker också att det hela har varit givande :)

Kortfattat så har det stor betydelse att kunna anpassa diverse AF-inställningar när man plåtar sport.
Mina inställningar är långt ifrån kamerans standardinställningar.
Och långt ifrån optimala för vissa andra typer av fotografering.

Avslutningsvis så hoppas jag att Sony lyckas att ta marknadsandelar på allvar.
Det tjänar alla på i längden.
Kul också med Sony nytänkande konstruktioner.

Nu hoppas jag att TS fått ut något vettigt av allt det här.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.