Annons

70-200 Nikon eller sigma?

Produkter
(logga in för att koppla)

cutie pie

Medlem
Jag bara har en snabb liten fråga..

Är Nikons 70-200 f2.8 AFS VR IF-ED
Så mkt bättre än Sigmas 70-200?

Alltså är det värt att betala över det dubbla för att få originalet? är skillnaden så stor?
 
cutie pie skrev:
Jag bara har en snabb liten fråga..

Är Nikons 70-200 f2.8 AFS VR IF-ED
Så mkt bättre än Sigmas 70-200?

Alltså är det värt att betala över det dubbla för att få originalet? är skillnaden så stor?

Jag har haft båda gluggarna och bildmässigt är inte Nikon dubbelt så bra som Sigma så ska du köpa Nikon bör du ha pengar "över".

Jag började med Sigman och köpte sedan Nikon sedan jag skrapat ihop pengar. Vet dock inte om jag gjorde en bra affär eller inte. Har ibland funderat på om det var värt det
 
Har sigman motsvarande VR.
Det brukar annars kosta en del och vara väldigt bra att ha på ett tele.
 
Hej,

Sigmat saknar VR och där finns en förklaring till prisskillnaden

tidigare version av Nikons 70-200 är 80-200 AF-D utan VR men i övrigt optiskt samma. Såg senast igår att man kan köpa den på B&H photo för $820 alltså ungefär 4600 kr och inklusive frakt och moms hem till sverige blir det grovt räknat ca 6500 kr. Funderar starkt på att köpa en sådan själv. Objektivet skeppas med UPS och båda gångerna jag handlat från dem har jag haft grejerna hem till dörren på ca 36 timmar. Slå det posten om mi kan =)

mvh

Fredrik
 
Bildmässigt är nog skillnaden rätt liten, om någon alls. Fördelen med Nikon är dock byggkvalitet och hastigheten på af. Sigman har en betydligt bättre närgräns och är definitivt inget fuskbygge.
 
Scandinavian tar:
18500 kr med VR
Nikon Objektiv Af 70-200/2,8G AF-S IF-ED VR
8000 kr utan VR
Sigma Objektiv AF 70-200/2,8 EX DG Makro HSM II Nik

2000 kr utan VR
Nikon Objektiv AF 55-200/4-5,6 DX G IF ED AF-S Svart
2800 kr med VR
Nikon Objektiv AF 55-200/4-5,6G ED VR AF-S svart

Det finns i mina ögon inte en adekvat prissättning för att sedan bara skylla på VR.
 
Jag har sigmat. Hoppas nikon lyckats få objektivet att prestera bättre på f/2.8 än sigma, vilket dom INTE har lyckats med. Samt att det är ruskigt soft vid 200mm
 
Joel.S skrev:
Jag har sigmat. Hoppas nikon lyckats få objektivet att prestera bättre på f/2.8 än sigma, vilket dom INTE har lyckats med. Samt att det är ruskigt soft vid 200mm

Jag vet ju inte vad Joel har för erfarenheter av Nikons 70-200, (inga alls verkar det som), men dom stämmer inte med mina.
På en D300 presterar objektivet fantastiskt, även vid 200mm.
Med D3:an däremot så kan man få lite bekymmer vid 200mm om man inte bländar ner väldigt långt. Men att påstå att det är ruskigt soft, nä det stämmer inte. Problemet som uppstår är att det med D3 och 200mm har svårt att teckna ut kanterna perfekt.
 
Hyperactive skrev:
han skrev väl om sigmat?

Ja, nu när du skriver det så...ser jag att man möjligen kan tolka det så att han menar att Sigmat inte presterar.

Enligt mitt sätt att läsa så syftar han på Nikon och inte på Sigma. Han kanske kan göra ett förtydligande.

Undrar vilket han egentligen menar....
 
"Ingen kedja är starkare än den svagaste länken".
Detta ordspråk gäller även i högsta grad fotoprylar.
Har upplevt "kompisar" som köpt jättefina Nikon-kameror med bra objektiv för 10 000 kr eller mer men sedan gått och köpt en projektor för 5-600 kr med plastlinser.

Du har en D300 (en av marknadens bästa kameror) varför inte utrusta den med högklassiga objektiv?

"The Nikon 70-200 VR 2.8 is probably the sharpest zoom lens that I have ever used. The majority of my RD assignment was shot with this lens, at all focal lengths."
Citat från denna sida: http://www.sportsshooter.com/news_story.html?id=1967

Jag tycker att man skall köpa "rätt" kvalitet, d v s en kvalitet som passar plånbok och behov.
Med du har satt ribban högt genom att köpa D300, så varför inte fullfölja linjen genom att köpa bra objektiv också?
 
Generellt så tycker jag man får betala oproportionerligt mycket för de allra bästa objektiven jämfört med "bara" bra objektiv.

Jag använder Sigma 70-200, en tidigare modell utan "macro" och är nöjd med bildkvaliteten, tycker den är skarp även vid 2.8.

Fördelarna med Nikon 70-200 tycker jag främst är VR och bättre tätning, jag tror inte att jag skulle se några dramatiska skillnader i bildkvalitet.

Det jag tycker du ska tänka på också är att 70-200/2.8 oavsett märke är tunga och stora vilket kan göra att man kan dra sig för att bära med sig objektivet och därmed inte använda det så ofta.
 
Erik Schalin skrev:
Scandinavian tar:
18500 kr med VR
Nikon Objektiv Af 70-200/2,8G AF-S IF-ED VR
8000 kr utan VR
Sigma Objektiv AF 70-200/2,8 EX DG Makro HSM II Nik

2000 kr utan VR
Nikon Objektiv AF 55-200/4-5,6 DX G IF ED AF-S Svart
2800 kr med VR
Nikon Objektiv AF 55-200/4-5,6G ED VR AF-S svart

Det finns i mina ögon inte en adekvat prissättning för att sedan bara skylla på VR.
Kan lägga till att 105/2,8VR faktiskt är billigare än versionen utan VR var för ett par år sedan.
 
DPReview har en jämförande test på gång mellan fyra 70-200 2,8 objektiv och först ut är Nikons. DPPeview rekommenderar objektivet högt till D300 men sågar det till D3.

De objektiv som är på gång är:
Nikon AF-S VR 70-200mm F2.8 G
Canon 70-200mm F2.8 L IS USM
Sigma 70-200mm 1:2.8 EX DG Apo Macro HSM II
Tamron 70-200mm 1:2.8 Di LD (IF) Macro

Läs mer här:
http://www.dpreview.com/lensreviews/nikon_70-200_2p8_vr_n15/
 
vifra skrev:
Ja, nu när du skriver det så...ser jag att man möjligen kan tolka det så att han menar att Sigmat inte presterar.

Enligt mitt sätt att läsa så syftar han på Nikon och inte på Sigma. Han kanske kan göra ett förtydligande.

Undrar vilket han egentligen menar....

Ja det vart nu när jag läser inte världens bästa formulering på svaret. men menar givetvis att sigmat inte presterar bra på verken 2.8 eller 200mm. Men det är ju min egna personliga uppfattning. Jag är helt övertygad om att Nikons 70-200 är hästlängder bättre än sigmas motsvarighet. Av den ytterst lilla erfarenhet jag har so har jag tolkat det så i alla fall.

En del säger att sigmat är knivskarp, men jag tror att det hela handlar slutliten om två saker. 1. det är surt och säga att man kastat dryga 10'000 på nått som är värt (rent optiskt bildmässigt) dryga hälften av den summan och
2. att ribban på vart en bra bild går rent tekniskt sätt inte ligger jätte högt. Visst presterar det godkänt när man bländar ner några steg. Men tanken med ett 2.8 är ju ändå att använda det i just det. Annars skulle man nog klara sig med ett nikon 70-300vr för halva pengen.

min egen tolkning, efter erfarenhet av sigmat:

köp nikons egna om du tänker använda den ljusstyrkan som finnes, annars ett 70-300vr nikon.

men det är ju bara min uppfattning....
 
När man pratar om just Sigma så kan det ju vara värt att nämna att det kan vara rätt stora skillnader mellan olika exemplar.

Men rent generellt när det gäller optik så får man vad man betalar för. Därmed inte sagt att en dubbelt så dyr optik är dubbelt så bra. Pris/prestanda är sällan en linjär historia, inte hos optik eller nått annat heller.

Vare sig Nikon eller Canon är särskilt duktiga på att göra bra optik billigt. Så det blir en värderingsfråga hos den som ska använda det.

Det finns för övrigt en orsak till för att ha en 2.8 och det är att autofokusen blir både snabbare och mer exakt normalt till följd av det större ljusinsläppet.

Mvh
Maverick
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.