Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

70-200 eller 150-500?

Produkter
(logga in för att koppla)

anders007

Medlem
Skall köpa tele objektiv till min d300. Är osäker och tittar på sigma 70-200 2,8 eller 150-500 och ev. 120-400.min budget är 9-10000:-.fotar mest utomhus.
 
Det beror väl främst vad du har tämkt fotografera.

Jag har ett 700-200mmm 2,8 som jag använder mycket. Då har jag en förkärlek till att fotografera människor till vilket det fungerar riktigt riktigt bra.

Har du däremot tänkt fota fåglar eller djurliv på håll eller annat liknande räcker troligen inte 200mm.

Alternativen då blir väl att köpa ett 150-500 eller en förlängningsring på 1,4x eller så till 70-200an. Jag lutar åt et senare.

Kvalitétsmässigt vågar jag inte uttrycka mig om vad 150- 500 går för, men jag kan rekommendera tamrons 70-200 2,8 som jag själv har. Eller sigmas dylika - tror det är ganska hugget som stucket, men där håller kanske inte alla med.
 
Nytt eller begagnat?

Nu är jag mest såld på nikon, men Sigma kommer ut med en ny 70-200 med bildstabilisering, det skulle ju kunna göra att priset på den gamla går ner något om den är intressant. Vad den nya hamnar på har jag ingen koll på.

Nikons "gamla" 70-200 är mycket bra till dx kameror, men kommer du någon gång gå över till fx så är den inte att bra alternativ.

Niklas
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.