Petter Stahre
Avslutat medlemskap
Damocles skrev:
Fast mätdata säger långt ifrån allt. Båda objektiven är fullt användbara, även på full öppning. Speciellt med tanke på att alternativet till att få aningen suddiga bilder brukar vara att få väldigt suddiga bilder för rörelseoskärpa och långa tider. Det är där F/2.8 och IS kommer in i bilden.
Den här bilden är tagen på 200mm, F/2.8 vid närgränsen tillsammans med en 1.4x TC. Den är tillräckligt skarp även i större förstoringar.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/494560.htm?set=lp
Men visst, inget av objektiven ifråga kommer i närheten av 135/2L även om man kör på F/2.
Det är en vanlig åsikt (angående mätdata) men jag vill hävda att det som mätdata inte säger till 98% kan sorteras in under subjektiva åsikter (förutsatt att mätdatan är pålitlig).
Jag hävdar inte att objektivet är dåligt - men när vi är inne på pixel peeping så är det självklart skillnader, vilket förutom att det är tydligt i exempelbilder även går att avläsa i mätdata.
Vad gäller din bild går det förstås ej att bedöma skärpan. I den visningsskalan är även riktigt dåliga objektiv bra. Vad är "tillräckligt skarp" mått på? Jag har själv fotat med 70-200/2.8 IS i 200 mm och med EF 2x extendern, vilket ger ännu mer oskärpa än 1.4x. Och jag tycker jag fått fram många bilder som är skarpa och - enligt mitt subjektiva tycke - riktigt bra även i stor skala (A4-A3). Men jämfört med vad andra objektiv kan skapa i den brännvidden (400 mm) så är det förstås skillnad. Och det är väl vad grundfrågan handlade om; att identifiera vad som - relativt sett - ändå är svagt med 70-200/2.8 IS, trots att det är ett suveränt objektiv med utmärkta egenskaper inom sin klass.
Som parentes är det intressant att notera att vanliga 70-200/2.8 utan IS i 135-läget är snubblande nära 135/2 i skärpa, enligt mätdata. Vore kul att även se en praktisk jämförelse om någon på Fotosidan har båda objektiven.
Petter
EDIT: Språk