Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Men det skall ju sägas att andra kan uppleva det jag menar är bra som direkt dåligt... Vi ser med olika ögon.
MVH Niclas,
MVH Niclas,
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det kan ju förvisso vara så att felplacerat fokus är just det som är felet på ojektivet...cbr1000 skrev:
...
Fel placerat fokus mao och inget fel på objektivet.
...
bEPH skrev:
Men varför bråka om skärpedjupet?
Lägg 5 tjugor efter varandra eller luta dem eller nåt.
Sedan förstår jag inte "var nöjd mentaliteten" riktigt, nöjd ska man vara med sig själv och livet, inte med ett suddigt objektiv för 10kkr
När jag läser mitt inlägg så här efteråt så ser det ut som det riktades till dig, jag håller med dig helt.cbr1000 skrev:
Självklart kan objektivet vara feljusterat. Vad jag försöker säga är att många tror ibland det är fel på objektivet då det inte blir skarpt på en större del av bilden.
bEPH skrev:
När jag läser mitt inlägg så här efteråt så ser det ut som det riktades till dig, jag håller med dig helt.
Läget 200mm med f/2,8 och vid närgränsen är ju en plåga för vilket objektiv som helst. Men det ska ju helst i alla fall prestera hyggligt även där. Men pixelpeepandet måste ju ha en gräns också. Det gäller att tolka sina testresultat nyktert!bEPH skrev:
Sedan snackade jag med en från den mörka sidan, han sa att mörkrets makter hade likande objektiv som var urkassa på full bländare vid närgränsen.
Jo, verkligheten är något mera förlåtande, men samtidigt mera illustrativ. De flesta av oss fotograferar ju inte trycksaker vid närgränsen till vardags...Niclasfoto skrev:
Jag tycker dessutom att det är viktigt att betrakta riktiga bilder vid sidan av rena "testbilder".