Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

70-200/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

jachri

Ny medlem
Jag köpte ett nytt objektiv till min Nikon D90, glad amatör som jag är. Iofs så gick det på drygt 20000 med UV-skydd och allt, men var nöjd jag är! Det har aldrig varit så kul att fota som nu!

Vet egentligen inte varför jag skriver detta inlägget, det är väl mest för att tala om hur nöjd jag är med mitt inköp :)

Rekommenderas!

Jag känner igen känslan när jag köpte "min" 70-200 glugg jag fotade jämt och gör nästan det än nu 2 månader senare men tyvärr så sjunker känslan efter ett tag och man minns vilket hål den gjort i plånboken he he men kör på så länge du har ett lyckorus det lär(man känner sig som en olyckskorp och partydödare ) avta.

70-200

Investerade också i det nya 70-200, och det är nästan bara den gluggen jag kör med nu tillsammans med mina fasta gluggar för skärpan är bara så bra.
Har aldrig ångrat det köpet!

Mvh Niclas

Sitter oxå o fundrar på e 70-200VR2! till min D50,jag vet att den inte kommer att göra sig sin fulla rätt på min kamera,men ser mig själv att köpa en FX inom 2 år. Så lika bra at köpa den nya,så slipper man ångra sig sen....

Kul att du är nöjd med ditt köp.

Väger den mycket?
Har själv ett Sigma 70-200 2.8 som känns som ett ton i handen :)

Jag köpte ett nytt objektiv till min Nikon D90, glad amatör som jag är. Iofs så gick det på drygt 20000 med UV-skydd och allt, men var nöjd jag är! Det har aldrig varit så kul att fota som nu!

Vet egentligen inte varför jag skriver detta inlägget, det är väl mest för att tala om hur nöjd jag är med mitt inköp :)

Rekommenderas!

Grattis! Var det VR1 eller II? Om det var II måste du uppgradera kameran till D700/D3 :)

Samma känsla!

Helt fantastiskt att du beskriver helt samma känsla som när jag fick mitt Canon 70-200 ƒ2,8 MKII, trevlig läsning, mer sådan här poster i stället för allt gnäll om kostnader.

Jag som inte köpt än undrar lite , är det så stor skilllnad mellan 1:an o 2:an?

Rekommenderas!

Grattis ! Det är väl detta som är meningen ! Att ha kul med det man gör ! MVH.

Grattis!

Grattis!
Jag har en likadan glugg sedan i vintras och den är mitt bästa fotoköp någonsin. Tar bilder med den som jag aldrig hade kunnat ta annars. Dyrt som f-n är det - men värt varenda krona!

Rekommenderas!

Jag som inte köpt än undrar lite , är det så stor skilllnad mellan 1:an o 2:an?

Man kan skriva mycket och långt om detta, men en kort version:

- Har du DX-kamera spelar det mycket liten roll om du kör version I eller II. Den nya är något bättre på en rad små saker men i normal praktisk användning är skillnaderna försumbara

- Har du FX-kamera har mer påtaglig glädje av den nya versionen. Den gamla fungerar dock utmärkt för de flesta normala behov.

Lite mer utförligt:

Den stora nyheten mellan versionerna är påtagligt bättre bildegenskaper i hörnen av bilden på FX (något som knappt märks alls på en DX-kamera). Sedan finns det lite små detaljer som förbättrats - den nya är generellt bättre vid närgränsen och lite bättre fullt utzoomad (200 mm) och fullt öppen (2,8). Den nya har lite modernare och effektivare stabilisering och en liten aning snabbare autofokus. Den nya hanterar motljus och skuggbilder av motljus lite bättre. Den nya har ett läge för frikoppling av fokusringen så man inte så lätt fokuserar om av misstag. Men, den nya har också mer så kallad focus breathing än den gamla, dvs att den upplevda brännviden förkortas ju kortare avstånd man fokuserar på.

Med tanke på prisskillnaden mellan en ny version II (de går ju knappt att hitta begagnade) och en snittpriset på en begagnad version I så skulle jag säga att version I är påtagligt mer prisvärd för de flesta hobby- och entusiastfotografer som inte kan köpa objektivet via firma.

Rekommenderas!

Det finns ett talesätt, populärt i synnerhet bland alla oss då och då köpt lite dyrare saker än vi först tänkt oss:

Handla billigt och du är nöjd en dag och missnöjd i många. Handla kvalitet och du är missnöjd en dag och nöjd i många.

Som sagt, kanske ofta ett försvar för att köpa mer avancerade saker än vi först tänkt oss. Men om det handlar om saker man använder i sitt yrke eller använder mycket på sin fritid och man faktiskt har råd, så spar det ofta både tid, mycket besvär och inte sällan pengar att köpa rätt saker från början.

Det finns ett talesätt, populärt i synnerhet bland alla oss då och då köpt lite dyrare saker än vi först tänkt oss:

Handla billigt och du är nöjd en dag och missnöjd i många. Handla kvalitet och du är missnöjd en dag och nöjd i många.

Som sagt, kanske ofta ett försvar för att köpa mer avancerade saker än vi först tänkt oss. Men om det handlar om saker man använder i sitt yrke eller använder mycket på sin fritid och man faktiskt har råd, så spar det ofta både tid, mycket besvär och inte sällan pengar att köpa rätt saker från början.

Det där stämmer kanonbra och det är därför jag rekommenderar folk att istället för att välja mellan kompromiss A eller B, spara lite och köp variant PRO. Gäller optik, inte hus.

Det där stämmer kanonbra och det är därför jag rekommenderar folk att istället för att välja mellan kompromiss A eller B, spara lite och köp variant PRO. Gäller optik, inte hus.

Japp, det var så jag tänkte. Först sneglade jag på ett 70-300 4,5-5,6, men efter att ha provat bägge två i affären så var saken klar. Jag gick hem och tömde semesterkontot, inhandlade min glugg och är supernöjd!
Visst, den väger en del, men om man tycker att det är jobbigt att konka runt på grejerna så har man väl inte intresset, då nöjer man sig med en kompaktkamera... Själv tycker jag inte att det gör så mycket att det väger lite, med tanke på hur bra bilderna blir!

Om man kör en Nikon VR1 raw fil genom Lightrooms lens corrections,får man liknade resultat som en orörd VR2 raw fil?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar