Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

70-200 1:4L ger suddiga bilder.

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har under en längre tid vart missnöjd med skärpan på de bilder jag har tagit med mitt 70-200mm 1:4 L objektiv.

Har alltid trott att det är jag som har skakat eller på annat sätt orsakat att skärpan inte har vart på topp.

Idag testade jag att fotografera samma motiv med två olika objektiv (70-200 1:4L och 200 1:2,8L)

Förutsättningarna var: Canon 10D, stativ, bländare 8, slutartid 1/25 och 200mm.

På testbilden har jag fyra urklipp från bilderna (100%)

Test bild

Är det jag som är kräsen angående skärpan på 70-400 1:4L objektivet eller?

Mvh
Oskar
 
Alla som använder det objektivet vet att det är superskarpt. Det ser ut som ditt behöver kalibreras lite.
Att jämföra det med ett fast 200/2.8L är inte rättvist egentligen. Generellt är zoomar något mindre skarpa än fasta gluggar, men det kanske du visste.
 
Jag tror den fokuserar rätt då bilderna blir "bra" men de saknar den där lilla extra skärpan.

Håller med om att det kan vara orättvist att jämföra med ett objektiv med fast brännvidd men jag tycker att den borde prestera lite bättre.

Har även jämfört med mitt Tamron 28-75 XR Di vilket jag tycker ger skarpare bilder (har tyvärr ingen bild på den jämförelsen)
 
Var det 1/25 sekund du använde, eller 1/125???
blixt?
Vilket avstånd fotade du på?
Har du skärpt/efterbearbetat bilderna?
Bild-inställningar på kameran? (skärpa, kontrast etc) eller RAW?
Om du berättar så kan jag ta en liknande "legobild" med mitt och lägga ut.
 
Senast ändrad:
RAW format som jag konverterade i File Viewer Utility, alla parametrar var orörda.

Har använt ”PhotoKit Capture Sharpener” på bägge bilderna (Digital Mid-Res sharpen och Medium Edge Sharpen)
 
70-200 är mycket skarpare än så,men jag ser att du har samma problem som jag upplevde med min 70-200 och en lånad 300D. Om du kollar på din undre bild och den delen av texten där det står "OINT", alltså längst till höger.så ser du att det är mycket skarpare där än längst fram. Kameran fokuserar alltså fel. Kontakta Canons support eftersom detta enligt dem är ett känt fel.

Jag tog cirka 100 bilder under Finnkampen och i 70-80% av bilderna ligger fokus bakom det jag fokuserade på. Jag tog även egna testbilder hemma efteråt som bekräftade detta.
 
Är det möjligt att kameran fokuserar fel med just detta objektiv?

Jag har inga problem med EF200mm, EF50mm, Tamron 28-75, Tamron 90mm.

Kan det vara objektivet som borde kalibreras som Mats föreslog?
 
oskar_knudsen skrev:
Är det möjligt att kameran fokuserar fel med just detta objektiv?

Jag har inga problem med EF200mm, EF50mm, Tamron 28-75, Tamron 90mm.

Kan det vara objektivet som borde kalibreras som Mats föreslog?

Fullt möjligt!
Jag lämnade in min EOS10D tillsammans med 4 objektiv. Kameran och två av objektiven behövde kalibreras. (70-200/4L var ok men 17-40/4L ej-ok, bägge nya).

När jag kollar ölburkarna så tycker jag mej se att även med 200/2.8L så är det en aning bättre fokus i de bakre regionerna. Om du inte kollat kameran så föreslår jag att du lämnar in hela klabbet för översyn.
 
Tack för tipset att lämna in för kalibrering :) Jag har haft samma känsla med min 300D och 70-200/4L att den ibland lägger skärpan fel. Det märks så klart mest på stor bländaröppning och relativt korta avstånd. Var lämnar man in? Där man köpt? Canonservice av något slag? Vad är det man kalibrerar, kameran eller objektivet?
 
SirLance skrev:
Tack för tipset att lämna in för kalibrering :) Jag har haft samma känsla med min 300D och 70-200/4L att den ibland lägger skärpan fel. Det märks så klart mest på stor bländaröppning och relativt korta avstånd. Var lämnar man in? Där man köpt? Canonservice av något slag? Vad är det man kalibrerar, kameran eller objektivet?

Du kan förstås lämna in där du köpt, med risken att det tar lite extra tid.
Man kan lämna in direkt på t ex Stockholms Centralservice (fd Canon IT-service) i Hägersten.
De kalibrerar kamerans autofokus om det behövs och objektiven likaså.
 
Det blev ett par resor fram och tillbaka med både kameran och objektivet innan de konstaterade att det var objektivet som behövde kalibreras.

Efter första försöket var det lika illa som innan så jag åkte tillbaka igen. Någon vecka senare var de klara igen och denna gång konstaterade de att de inte kunde kalibrera det så att det blev 100 % rätt.

Tydligen fungerade deras programvara i hela steg när de utförde kalibreringen och mitt objektiv skulle behöva kalibreras i ett halvt steg. Deras förslag var att testa det i alla möjliga situationer och dokumentera alla avvikelser för att sedan lägga fram ett ”business case” och presenterade det för Canons Nordiska lager i Göteborg (eller vad det var för verksamhet de hade där) och på det sättet kunna få hjälp.

Som tur var för mig så var jag nöjd med bild resultatet efter den senaste kalibreringen och det har gett finna bilder på både 10D och 20D.

Att behöva bygga upp ett ”business case” och presentera det för Canon för att få ordning på objektivet hade jag aldrig orkat med.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.