Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

6mp till 110*70cm

Produkter
(logga in för att koppla)

Carl Hellman

Aktiv medlem
Tänkte printa en bild från min d70 i 110*70cm.

Hur mycket bör jag interpolera bilden(för det bör jag väl antar jag)?

Skärpan funderar jag också på, bör man skärpa upp den mer på större utskrifter? Några trevliga unsharp mask-siffror vore trevligt att få.

Hej Carl.

Har kört utskrifter från min 300D både på 70x100 och 140x100. Har aldrig fått kritik för upplösningen. Jag ser ingen anledning att förvränga bilden när du har ett bra resultat från början.

Ang. skärpa så ser jag ingen anledning att skärpa en bild mer än du är nöjd med.

Mina bilder ska inte synas från 10cm håll dom ska synas i helhet.
./Bempa

Fråga den som skall skriva ut bilden. Jag skrev ut en bild tagen med min 300D i formatet 200x120 och den skulle inte interpoleras alls, det tog skrivaren hand om fick jag veta. Ingen har kommenterat upplösningen, då hade jag dragit vederbörande i örat :)

Johan

jag har en finepix kompakt som har 6MP men kan låta den interpolera till 12MP och det ser bra ut, läste att den interpolerar i RAW formatet som lär vara bättre än jpg, välj bikupic som är bäst.

watski skrev:
Fråga den som skall skriva ut bilden. Jag skrev ut en bild tagen med min 300D i formatet 200x120 och den skulle inte interpoleras alls, det tog skrivaren hand om fick jag veta. Ingen har kommenterat upplösningen, då hade jag dragit vederbörande i örat :)

Johan

Var gjorde du det och vad kostade det??

Nyfiken Daniel undrar.

Det är alltid bäst att göra allt arbete med bilderna själv än att låta labbet sköta det åt dig, då har du full kontroll över bilderna.

Själv använder jag Crimsons Prefixtjänst, då får man göra bilden helt klar själv, dom skriver bara ut bilden, storleken är helt upp till dig och du betalar per mm.

Interpoleringen gör jag med PS CS2 innan den slutliga skärpningen, när jag skall göra en stor förstoring så ställer jag in den dpi som Crimson skriver ut bilden i (info på deras hemsida) sen använder jag Bicubic Smoother för att interpolera upp bilden till den storlek jag vill ha.

Skärpningen är olika från bild till bild, skärp till du är nöjd, själv överskärper jag lite på bilder som skall skrivas ut, dom ser konstigt nog bättre ut på papper då.

kent.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar