Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

6D väljer för långsam slutartid

Produkter
(logga in för att koppla)

HW67

Avslutat medlemskap
Jag har nyss skaffat en Canon 6D och fotar just nu mest med bländarautomatik eller manuell med auto iso!
Men när kameran själv väljer tid i AV och A+ så väljer den för långsam tid tycker jag.

Tog en bild nyss för att testa igen, med ett EF 50mm 1.8 vald kameran ISO 6400, 1/40sek, 3.3f
Varför väljer kameran att ta en bild med risk för rörelseoskärpa, när kameran kan välja högre iso eller större bländare för att minska tiden?

Jag har nyss skaffat en Canon 6D och fotar just nu mest med bländarautomatik eller manuell med auto iso!
Men när kameran själv väljer tid i AV och A+ så väljer den för långsam tid tycker jag.

Tog en bild nyss för att testa igen, med ett EF 50mm 1.8 vald kameran ISO 6400, 1/40sek, 3.3f
Varför väljer kameran att ta en bild med risk för rörelseoskärpa, när kameran kan välja högre iso eller större bländare för att minska tiden?

Du kan ställa in minsta önskad exponeringstid i menyn "ISO speed settings -> Min. shutter spd.".

Nu har jag en Nikon så det är inte säkert att det är samma men där finns det en möjlighet att ställa in ISO-automatiken till Fast som helt enkelt ger ett steg kortare slutartid för Auto-ISO-programmet, dvs en 1/80dels sekund skulle det blivit ovan.

Du kan ställa in minsta önskad exponeringstid i menyn "ISO speed settings -> Min. shutter spd.".

Tack, men detta gäller bara P och AV läget tror jag!
Jag hittar ingen inställning för A+ ?
Om man låser exponeringstiden så blir det för alla objektiv även med olika brännvidder, vilket känns dumt.

Jag har för mig att man inte bör fota med längre tid än brännvidden, dvs inte längre än 1/50s vid 50mm?

Tack, men detta gäller bara P och AV läget tror jag!
Om man låser exponeringstiden så blir det för alla objektiv även med olika brännvidder, vilket känns dumt.

Jag har för mig att man inte bör fota med längre tid än brännvidden, dvs inte längre än 1/50s vid 50mm?

Jo det finns en sådan tumregel men i och med att kameror och optik blivit skarpare väljer många att dubbla gränsen, därav "Fast"-läget.

Nä, givetvis inte. Det är ju en sån där variant på gröna rutan, där man själv varken kan eller ska kunna ställa in kameran på något sätt. Det ska sköta sig självt.
Det dumma ligger väl i att inte ändra inställningen när du byter objektiv, i så fall. För övrigt hänger det förstås på fotografen att kolla slutartiden i sökaren, så att du kan öppna bländaren lite mer om du känner att det behövs.

Nä, givetvis inte. Det är ju en sån där variant på gröna rutan, där man själv varken kan eller ska kunna ställa in kameran på något sätt. Det ska sköta sig självt.
Det dumma ligger väl i att inte ändra inställningen när du byter objektiv, i så fall. För övrigt hänger det förstås på fotografen att kolla slutartiden i sökaren, så att du kan öppna bländaren lite mer om du känner att det behövs.

Jo, det stämmer nog!
Detta är ingen viktigt funktion för mig, men blev bara lite förvånad att autoinställning inte var bättre!
Vore bra att ha en inställning som lägger till exponeringssteg för varje brännvidd istället eller fler

Om du har fotat i Av så har du satt bländaren - i det här fallet till 3.3?

Auto ISO har ett max ISO, i det här fallet sannolikt 6400.

Alltså återstår då bara att sätta en tillräckligt lång tid för att få rätt exponering, det här fallet 1/40.

Hade kameran valt en annat tid, säg 1/125 hade bilden blivit underexponerad.

Eller tänker jag fel?

Jo, det stämmer nog!
Detta är ingen viktigt funktion för mig, men blev bara lite förvånad att autoinställning inte var bättre!
Vore bra att ha en inställning som lägger till exponeringssteg för varje brännvidd istället eller fler

Svarade lite för kort sist.

Autoiso ska ta hänsyn till brännvidden, jag tycker inställnignen ligger lite för nära tumregeln så jag har i princip alltid "fast" påslaget.

Har man motiv som inte rör sig så mycket och ett objektiv med VR kan man tvärtom slå på "Slow".

(med reservation för att det kanske inte heter just fast/slow).

Nu låster det här som finlir och det är det ofta för mig eftersom jag slår i ISO-taket och då blir kameran som i A-läget så då måste man ändra bländaren. Eller ändra ISO-taket och hur mycket autoiso har man kvar då? Vid växlande förhållanden är det dock fantastiskt och snabbt.

Om du har fotat i Av så har du satt bländaren - i det här fallet till 3.3?

Auto ISO har ett max ISO, i det här fallet sannolikt 6400.

Alltså återstår då bara att sätta en tillräckligt lång tid för att få rätt exponering, det här fallet 1/40.

Hade kameran valt en annat tid, säg 1/125 hade bilden blivit underexponerad.

Eller tänker jag fel?

Du tänker rätt, om ISO är max 6400, men i A+ läget som jag tog testbilden med så är max ISO 12800
Ett lite fel, bländaren var på 3.2 (ej 3.3)

Svarade lite för kort sist.

Autoiso ska ta hänsyn till brännvidden, jag tycker inställnignen ligger lite för nära tumregeln så jag har i princip alltid "fast" påslaget.

Har man motiv som inte rör sig så mycket och ett objektiv med VR kan man tvärtom slå på "Slow".

(med reservation för att det kanske inte heter just fast/slow).

Nu låster det här som finlir och det är det ofta för mig eftersom jag slår i ISO-taket och då blir kameran som i A-läget så då måste man ändra bländaren. Eller ändra ISO-taket och hur mycket autoiso har man kvar då? Vid växlande förhållanden är det dock fantastiskt och snabbt.

Hm, kameran vet vilket objektiv som jag använder varför inte justera tiden så att passar även objektiv utan IS.
Borde vara rätt enkelt att programmera för Canon!
Som sagt ingen stor sak för mig, men mest nyfiken hur de tänkte när de konstruerade kameran.

Du tänker rätt, om ISO är max 6400, men i A+ läget som jag tog testbilden med så är max ISO 12800

OK, ja, det kan ju tyckas lite märkligt hur man väljer att prioritera.

Jag tycker det genomgående verkar vara så att kameratillverkarna gärna prioriterar långa slutartider. På min Fujifilm X20 tycker jag ibland att automatiken kunde prioritera kortare tider. Värsta "boven" är min Nokia Lumia 1020, där får man ofta väldigt långa tider om automatiken får styra.

Vad är viktigast?

Om slutartiden är viktigast så använder man Tv, dvs du sätter önskad slutartid. Med dagens kameror är det ju väldigt enkelt att se vad kamerans automatik ställer till med och då kan du ändra ISO och slutartid så att det blir optimalt. Är bländarvärdet viktogast för den bild vill ha så kör du på Av och låter kameran välja slutartid.
Jag måste erkänna att jag inte förstår problemet.

Om slutartiden är viktigast så använder man Tv, dvs du sätter önskad slutartid. Med dagens kameror är det ju väldigt enkelt att se vad kamerans automatik ställer till med och då kan du ändra ISO och slutartid så att det blir optimalt. Är bländarvärdet viktogast för den bild vill ha så kör du på Av och låter kameran välja slutartid.
Jag måste erkänna att jag inte förstår problemet.

Förstår hur du tänker med AV och TV, men väljer man A som jag tog upp som exempel i denna tråd så blir man lite förvånad hur kameran prioriterar.

Jo det finns en sådan tumregel men i och med att kameror och optik blivit skarpare väljer många att dubbla gränsen, därav "Fast"-läget.
Och en del väljer att halvera gränsen (eller att gå ännu längre) i och med att kameror (och objektiv i en del fall) numera har bildstabilisering.

Hm, kameran vet vilket objektiv som jag använder varför inte justera tiden så att passar även objektiv utan IS.
Borde vara rätt enkelt att programmera för Canon!
Visst är det irriterande att man inte enkelt kan själv kan programmera sin kamera? Den kameratillverkare som gör en kamera med ett öppet API kommer att få en kund direkt i mig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar