Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

6400kr för 4 st produktbilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

M X

Medlem
Hej!

Behöver hjälp med prissättning av produktbilder. Det handlar om 4 st produktbilder som kommer att finnas med i produktkatalog som ges ut i upplaga på 100 st.

Tänkte ta 1100 kr/bild plus 500 kr/timme för fotograferingen. Fotografering och redigering tog 4 timmar.

Summa sumarum 6400 plus moms.

Vad tycker ni????

För mycket? För lite?

Mvh

Seb

PS: Jag vet att det finns en massa tråd om prissättning men efter en timme letande hittade jag inga om produktfoto.

Låter rimligt för arbete, utrustning (enkel) och kunskap.
Jag utgår att du tänkt även på skatt och övr. utgifter/kostnader.

Om jag ska vara ärlig så har jag inte så mycket koll på skatten men tänkte mig ringa skattemyndigheterna imorgon och kolla upp det. Räknar med att 60% bortfaller i skatt.

Funderar på att ansöka om skattesedel för hobby verksamhet och jag antar att slutskatten är då beroende på inkomst av mitt ordinarie arbete. Nån som vet?

//Seb

Det är inte brukligt att ta betalt på det sättet. Jag tolkar det som att du fått ett fotouppdrag. Enligt rekommendationer är priset ca 1300 kr/h ex moms och då ingår de bilder som du producerar och 1-2 användningsområden ingår i priset.

Således borde du debitera för nedlagd tid. Du kan inte debitera moms om du inte har F-skattesedel. Eftersom du inte har detta, så är det firman som skall stå för sociala avgifter och skatt. Ersättningen betalas ut som lön.

Bättre så här

Det är inte brukligt att ta betalt på det sättet. Jag tolkar det som att du fått ett fotouppdrag. Enligt rekommendationer är priset ca 1300 kr/h ex moms och då ingår de bilder som du producerar och 1-2 användningsområden ingår i priset.

Således borde du debitera för nedlagd tid. Du kan inte debitera moms om du inte har F-skattesedel. Eftersom du inte har detta, så är det firman som skall stå för sociala avgifter och skatt. Ersättningen betalas ut som lön.

Ta inte ut per timme. Sätt priset högre per bild så att du får ut samma summa. Deklarera sedan som hobbyverksamhet och kvitta inkomster mot urgifter du haft. (transport, kamerautrustning mm). Företaget behöver inte betala några sociala avgifter och du får behålla det mesta på samma sätt som du haft ett företag som bara behöver skatta för vinsten (Inkomster minus utgifter). Du ska inte lägga på moms eftessom du inte är momspliktig. Förfarandet är helt enligt gängse regler. Läs mer på skatteverkets hemsida om Hobbyverksamhet.

Ta inte ut per timme. Sätt priset högre per bild så att du får ut samma summa. Deklarera sedan som hobbyverksamhet och kvitta inkomster mot urgifter du haft. (transport, kamerautrustning mm). Företaget behöver inte betala några sociala avgifter och du får behålla det mesta på samma sätt som du haft ett företag som bara behöver skatta för vinsten (Inkomster minus utgifter). Du ska inte lägga på moms eftessom du inte är momspliktig. Förfarandet är helt enligt gängse regler. Läs mer på skatteverkets hemsida om Hobbyverksamhet.

Så har jag också gjort. Funkade mycket bra!
Företag/kommuner godtar detta om man skriver Hobbyverksamhet på fakturan.
Det gäller bara att hålla koll på beloppet 30.000/år.
/Bengan

Tack så jätte mycket för svaret och tippsen. Det klarnar upp nu.

Nu ska jag bara reda ut det med att kamera och studio utrustning kan dras av som utgift.

//

Ta inte ut per timme.
Men om det är ett beställt uppdrag och inte arkivbilder så är det ju precis som Jeppe skriver inte brukligt att ta betalt per bild. Standard då är ju att ta ut arvode per timme, så varför rekommendera något annat?

SFFs prislista som riktlinje finns att ladda ner på nätet. sfoto.se

Men om det är ett beställt uppdrag och inte arkivbilder så är det ju precis som Jeppe skriver inte brukligt att ta betalt per bild. Standard då är ju att ta ut arvode per timme, så varför rekommendera något annat?

SFFs prislista som riktlinje finns att ladda ner på nätet. sfoto.se

Hobbyfotografer kan göra annorlunda och genom att koppla ersättningen mer till producerade hobbyalster (bilder) än till nedlagd tid så är det tydligare att det handlar om just hobbypyssel.

Fotar jag grannens barn eller nåt bröllop o tar betalt för det (rent hypotetiskt) så tar jag inte betalt för tiden, bara för materialet, med lite lagom råge. Fast jag brukar bjuda på allt.

Mest för att reta antihobbylobbygruppen.

Hobbyfotografer kan göra annorlunda och genom att koppla ersättningen mer till producerade hobbyalster (bilder) än till nedlagd tid så är det tydligare att det handlar om just hobbypyssel.
Skattemässigt spelar det ingen roll om du debiterar för tid eller för föremål. Du kan deklarerar för hobbyverksamhet oavsett vilket.

För övrigt måste jag påpeka att Frilansfinans möjligen är smidigt, men dyrare än de flesta inser. Speciellt dyrt blir det för den hobbyfotograf som har stora kostnader för sin hobby.

Fotar jag grannens barn eller nåt bröllop o tar betalt för det (rent hypotetiskt) så tar jag inte betalt för tiden, bara för materialet, med lite lagom råge. Fast jag brukar bjuda på allt.

Mest för att reta antihobbylobbygruppen.

Det kanske ser lite knepigt ut i din deklaration nästkommande år, antar jag. Synd förresten att man inte kan göra förlustavdrag som hobbyfotograf, DÅ skulle jag ligga ganska bra till, för EN gångs skull.

Mvh J O

Skattemässigt spelar det ingen roll om du debiterar för tid eller för föremål. Du kan deklarerar för hobbyverksamhet oavsett vilket. ...

Naturligtvis inte, men ju mindre "proffsigt" det ser ut (bara alla siffror är äkta förstås) desto mer hobbymässigt framstår det. Det kan du ha nytta av en vacker dag...

Det kanske ser lite knepigt ut i din deklaration nästkommande år, antar jag. Synd förresten att man inte kan göra förlustavdrag som hobbyfotograf, DÅ skulle jag ligga ganska bra till, för EN gångs skull.

Mvh J O

Vad ser knepigt ut? att jag säljer bilder istället för tid? eller att jag inte tar betalt alls? Det sista brukar jag inte ta upp i deklarationen, då skulle den bli proppfull med saker jag gör gratis *s*

Alltså, jag var i kontakt med skattemyndigheten om hobbyverksamhet och vad jag fattade så fick man i princip enbart ta betalt för materialet man använt. Så om jag tar en bild och den kostar 30 spänn att framkalla... så kanske jag kan ta ut 50 spänn. Knappast en tusing och göra avdrag för kameran.

Jag försökte säga att så har inte jag uppfattat saken men de höll fast vid sin sak. I princip bara förbruksningsmateriel alltså.

Hur många har provat hobbyverksamhetssnacket och verkligen vet vad som gäller?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar