Annons

Objektivkidnappning

Produkter
(logga in för att koppla)
Lars Johnsson skrev:
Det är du som inte riktigt fattar.
Infocare kan ju aldrig meddela att det kommer att bli ett icke-garanti ärende innan de undersökt objektivet. Först undersöker man objektivet, om det då blir garanti-ärende så kostar det inget. Om det inte blir garanti-ärende så får man betala undersökningen.

Vad du vill är att Infocare ska upplysa honom om det är garanti eller inte, men de ska göra det innan de undersökt objektivet !!!!!!!!!!

För mig är det väl ganska uppenbart att Infocare inte kan kräva något betalt för att konstatera att det inte är något garantiärende. Kunden har enligt lag reklamationsrätt, första året har leverantören bevisbördan att det inte var ett ursprungligt fel, därefter har kunden motsvarande bevisbörda.
Hävdar Infocare att det inte är ett garantiärende har de ingen rätt att debitera undersökningskostnad, utan skall återlämna produkten till kunden.
 
Curt L skrev:
För mig är det väl ganska uppenbart att Infocare inte kan kräva något betalt för att konstatera att det inte är något garantiärende. Kunden har enligt lag reklamationsrätt, första året har leverantören bevisbördan att det inte var ett ursprungligt fel, därefter har kunden motsvarande bevisbörda.
Hävdar Infocare att det inte är ett garantiärende har de ingen rätt att debitera undersökningskostnad, utan skall återlämna produkten till kunden.

Har han köpt objektivet med world wide warranty så lagar Canon det gratis här i Sverige om felet går på garantin.
Men den Svenska reklamationsrätten och de Svenska lagarna gäller inte på saker du köpt i USA
 
Men frågan gällde väl om Infocare har rätt att kräva undersökningskostnad om deras bedömning är att det inte är ett garantiärende. Det är väl egentligen ganska absurt om så skulle vara fallet. Det skulle väl i så fall väsentligt begransa reklamationsrätten om detta skulle bli praxis.
 
Curt L skrev:
Men frågan gällde väl om Infocare har rätt att kräva undersökningskostnad om deras bedömning är att det inte är ett garantiärende. Det är väl egentligen ganska absurt om så skulle vara fallet. Det skulle väl i så fall väsentligt begransa reklamationsrätten om detta skulle bli praxis.

Reklamationsrätten kan inte bli begränsad. För den finns inte för grejor du köpt i USA.

Jag har även för mig att reklamationsrätten gäller i 3 år (kan vara 2 ) för svenska grejor
Den innebär också att du ska lämna varan till SÄLJAREN för reklamation. Inte till en helt annan verkstad

Menar du att man kan komma till dem med en vara som man köpt i utlandet och sen ska de undersöka den utan att man betalar något. Även om där inte är något fel som går under garantin alltså ?
 
Senast ändrad:
Jag citerar valda delar av Canons Världsgaranti:
"Serviceåtgärder skall utföras av Canon Inc, Japan, Canons egna servicecenter utanför Japan eller hos någon av medlemmarna i Canons Världsgaranti System.
Garantin gäller ej om produkten skadats genom olycka, naturkatastrof, felaktig hantering, läckande batterier, underlåtenhet att följa bruksanvisning, ingrepp av annan än av Canon auktoriserad verkstad, felaktig förvaring eller på annat sätt."

Det står inget om att Canon har rätt att ta ut undersökningsavgift för att fastställa om skadan/defekten på produkten ingår i garantiåtagandet eller inte.
 
Canons världsgaranti eller garanti överhuvud taget är inte samma sak som de svenska reklamationsrätten.
Jag skrev ju också tidigare till dig att de har världsgaranti och lagar felen i ett år om de går under garantin.
Reklamationsrätten är något helt annat och gäller också i 3 år.
 
Det känns som om vi pratar förbi varandra en smula. Frågan gällde ju, som jag ser det, om Canon har rätt att debitera en undersökningsavgift för att fastställa om en reklamation faller under ett garantiåtagande eller om den inte gör det.
Detta är ju intressant, oberoende om reklamationsrätt enligt svensk konsumentlagstiftning eller enligt Canons världsgaranti åberopas.
 
Curt L skrev:
Det känns som om vi pratar förbi varandra en smula. Frågan gällde ju, som jag ser det, om Canon har rätt att debitera en undersökningsavgift för att fastställa om en reklamation faller under ett garantiåtagande eller om den inte gör det.
Detta är ju intressant, oberoende om reklamationsrätt enligt svensk konsumentlagstiftning eller enligt Canons världsgaranti åberopas.

Jag svarade på frågan tidigare. Jag tror inte man kan komma till Infocare med ett objektiv som är köpt i USA, och kräva att de gör en undersökning gratis på det objektivet.(om det inte har ett fel som faller under garantin förstås)

Tycker du Infocare ska betala för undersökningen eller ???
Om man alltid slapp betala även om man tex. tappat objektivet och det fått en stötskada som detta hade, så kunde man gjort en gratis-undersökning och fått reda på fel och pris. Sen tagit objektivet till en annan reperatör när visste vad det var för fel.

Canon brukar vara generösa med både världsgarantin och service på grejorna. Själv har jag köpt runt 25 objektiv och 4 digital-kameror i utlandet och aldrig haft problem. Även om garantin varit utgången ett par månader innan service eller reperation
 
Senast ändrad:
Jag är själv CPS medlem hos Canon och då skickar Per Karlsson hos Canon ut speciella klister-etiketter som man fäster på grejorna eller paketet när man skickar de till Infocare. Då får man bättre och snabbare service
 
Lars Johnsson skrev:
Jag svarade på frågan tidigare. Jag tror inte man kan komma till Infocare med ett objektiv som är köpt i USA, och kräva att de gör en undersökning gratis på det objektivet.(om det inte har ett fel som faller under garantin förstås)

Tycker du Infocare ska betala för undersökningen eller ???
Om man alltid slapp betala även om man tex. tappat objektivet och det fått en stötskada som detta hade, så kunde man gjort en gratis-undersökning och fått reda på fel och pris. Sen tagit objektivet till en annan reperatör när visste vad det var för fel.

Canon brukar vara generösa med både världsgarantin och service på grejorna. Själv har jag köpt runt 25 objektiv och 4 digital-kameror i utlandet och aldrig haft problem. Även om garantin varit utgången ett par månader innan service eller reperation

Jag tycker att Canon skall svara för kostnaden för att avgöra om det är ett garantiärende eller inte. Inte en gratisundersökning med svar om fel och pris för avhjäpande, utan bara svar om garanti eller ej garanti.
 
Lars Johnsson skrev:
Jag är själv CPS medlem hos Canon och då skickar Per Karlsson hos Canon ut speciella klister-etiketter som man fäster på grejorna eller paketet när man skickar de till Infocare. Då får man bättre och snabbare service
På vad sätt ger detta inlägg ökad klarhet avseende sakfrågan?
 
Lars Johnsson skrev:
Det är du som inte riktigt fattar.
Infocare kan ju aldrig meddela att det kommer att bli ett icke-garanti ärende innan de undersökt objektivet. Först undersöker man objektivet, om det då blir garanti-ärende så kostar det inget. Om det inte blir garanti-ärende så får man betala undersökningen.

Vad du vill är att Infocare ska upplysa honom om det är garanti eller inte, men de ska göra det innan de undersökt objektivet !!!!!!!!!!
Om du läser om mina inlägg och noterar de förutsättningar jag har gjort, så kanske det blir begripligare. Det känns meningslöst att tjata om samma sak en gång till.
 
ANNONS