Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

6 MP - hur stor förstoring?

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat_medlemskap

Aktiv medlem
Hej,

Jag har en Nikon D70 och funderar på att göra någon pappers-förstoring inom kort.

Hur stor förstoring kan jag göra om jag fotar med ISO 200 utan att bilden blir för kornig/grynig?

Vi kan anta att bilden är fotad med ett objektiv som ger skarpa bilder.

Undrar och hälsar
Anders Gunnare
www.enfotograf.se
 
Jag har en 70x100cm på väggen från en lätt beskuren D70-bild som på rimligt betraktningsavstånd inte ser alls så pjåkig ut.
 
Skrev nyligen ut en 30x45cm pappbild från en beskuren orginalbild tagen med en D70. Bilden var en ganska detaljerad stadsbild men såg väldigt bra ut även på ganska nära håll. Har även skrivit ut en 40x70cm bild från en 2 MP kompaktkamerabild, såg också helt ok ut som en affish även fast det motivet också var detaljerat.

Så länge du inte har en väldigt detaljerad bild som ska hänga bredvid en likadan bild tagen med mellanformatare ser det nog bra ut upp till ganska stora storlekar. Kom ihåg att skärpa den för storleken bara.
 
70x100

Hej

Jag har precis fått en 70x100 (skuren är den 51x100 om jag ska vara ärlig) som ser kanon ut. Den är förstorad enligt den gamla principen 10% i taget i PS. En kompis har provat samma storlek med lysande resultat även han!

Här är bilden jag har på väggen nu.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/415230.htm
Kör så det ryker!
 
Senast ändrad:
Jag har också en 50*70 hemma. Man ska inte granska förstoringa på nära håll ändå så den funkar. Lite brusig på nära håll är den dock men det är så lite sååå!
 
NixXxoN skrev:
Jag har också en 50*70 hemma. Man ska inte granska förstoringa på nära håll ändå så den funkar. Lite brusig på nära håll är den dock men det är så lite sååå!

Nej man kikar ju inte så nära, det var en förklaring på att D70 räcker väldigt långt!

/Göran
 
Allt beror på betraktningsavstånd, men med rätt metod kan man göra riktigt stora utskrifter från 6 MP.

Varghuvudet på skylten har jag fotat med en Nikon D100 och utskriften mäter 300 x 200 cm.
 

Bilagor

  • varg.jpg
    varg.jpg
    45 KB · Visningar: 598
Beskar en bild i höjdled (tagen med min D70), "klippte" av den på halva bredden och vardera del förstorades till 50*75.
Alltså, från en del av en originalbild till slutlig kopia á 150*50cm...
Som sagt, allt hänger dock på betraktningsavståndet!

Mvh
André
 
Nåt företag i Norrköping hävdar att de fyller Åhléns fasad med en 1,3 megapixelbild, så du kan väl förstora den så du kan klä in ett kvarter eller nåt, räcker det!?
 
Re: Re: 70x100

andersgunnare skrev:
Jag har hört talas om denna princip men tyvärr glömt hur man i praktiken gör det, kan någon komma med ett tips kanske?
Har personligen aldrig använt den, men den bygger väl på att man introducerar nya falska detaljer i bilden genom att förstora lite i taget och därför får avrundningsfel (brus) i bilden? Vill du ha bilden så brusfri som möjligt bör du nog förstora i ett steg.
 
Re: Re: 70x100

andersgunnare skrev:
Jag har hört talas om denna princip men tyvärr glömt hur man i praktiken gör det, kan någon komma med ett tips kanske?

I Photoshop CS ställer du in interpoleringsmetoden till Bikubisk mjukare och förstorar sedan 110% åt gången. Fungerar mycket bra och är bl.a en av metoderna jag använt för att blåsa upp varghuvudet på bilden här ovan.
 
jag har fått ut ca 70*100 från min 3.2mp kompakt med acceptabel kvalite, så går det inte att få bra med en d70 så är nått fel=)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.