Annons

6% eller 25% moms????

Produkter
(logga in för att koppla)

raskolnikov

Aktiv medlem
När jag säljer reportage med bilder till månadstidningar och dagstidningar ska jag lägga till 25% eller 6% moms.

Allt som jag sålt till en lokaltidning har jag debiterat 25% moms likaså en månadstidning, men när jag pratade med en annan månadstidning så gjorde de mig mycket uppmärksam på att det bara ska vara 6% moms på redaktionellt material. Vad är rätt och vad gör jag med de fakturor som betalats och är felaktiga, misstänker att en av de två är fel...

Hoppas ngn kan svara - Johan
 
Ett skrivet reportage är väl att betraktas som författararvode, och ska således momsbeläggas med 6 procent. Blir det då inte knas när ett reportage består av såväl text som bilder? Nu blev Olof osäker...
 
Jag har fått reda på att de fotografer som skriver ska ta ut 25 procent eftersom man går på den huvudsakliga verksamheten i firman.
 
En möjlig lösning torde väl vara att specificera text och bild var för sig? Då borde man väl (jag är inte så insatt i ämnet) kunna använda olika momssatser på de två?

Ungefär som på kvittot från livsmedelsbutiken när man handlat varor med olika momssatser.
 
Vän av ordning är då ytterst nyfiken på exempel på matvaror med olika momssats






mkjo skrev:
En möjlig lösning torde väl vara att specificera text och bild var för sig? Då borde man väl (jag är inte så insatt i ämnet) kunna använda olika momssatser på de två?

Ungefär som på kvittot från livsmedelsbutiken när man handlat varor med olika momssatser.
 
Stoffe69 skrev:
Vän av ordning är då ytterst nyfiken på exempel på matvaror med olika momssats
Jag talade aldrig om matvaror med olika momssatser, däremot varor med olika momssatser. Gå igenom sortimentet på närmaste större livsmedelsaffär så hittar du säkert både det ena och det andra. Jag har två stora affärer (Ica Maxi och Coop Forum) inom skäligt gångavstånd där man kan köpa allt från livsmedel och kontorsmaterial till kläder och husgeråd. På Coop kan man också köpa en del byggmaterial, men jag vet inte hur glada de blir om man försöker betala det i de vanliga kassorna.
 
Jag har sett eller hört någonstans (har för mig att det var SJF, eller möjligtvis skatteverket) att man ska uppskatta hur mycket av jobbet som är fotograferande respektive skrivande, dela upp det på fakturan och lägga på rätt moms på de två delarna. Ungefär som när man köper en glass och en tidning i en mataffär.
 
så jag borde kunna välja lite semifritt då med tanke på den ringa omsättningen och de luddiga fakturorna jag skriver....

Ny i branschen så man lär var dag.

Söta slantar att finansiera kameraprylar med dock, 2.5ggr slantar jmfrt med om jag tog ut i lön och köpte stuff.
 
Jag pratade precis med skatteverket och fick beskedet att om det är ett reportage med bilder och text så kan man skriva "reportage inklusive bilder" och lägga på 6 % moms. Men om det huvudsakligen är bilderna som står i centrum och man bara har några bildtexter så ska det vara 25 % moms.
 
En möjlig lösning torde väl vara att specificera text och bild var för sig? Då borde man väl (jag är inte så insatt i ämnet) kunna använda olika momssatser på de två?

Ungefär som på kvittot från livsmedelsbutiken när man handlat varor med olika momssatser.

Precis så ville köparen av ett reportage med bilder att jag skulle göra. Bilderna på en faktura med 25% moms och texten på en annan faktura med 6% moms.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.